gratis priklijsten / priklijsten overzicht op web

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    gratis priklijsten / priklijsten overzicht op web

    Heren bandjesmensen,

    vanuit de popunie is er een website opgezet waar bands gratis via een programma een stageplan kunnen maken. Hiervoor zijn we nu reclame aan het maken onder de bands. Nu zijn daar inmiddels al van tientallen bands priklijsten te vinden.
    (Zelfs buitenlandse bands hebben de site al gevonden en gebruiken hem )

    Ook voor techneuten die even snel een leesbaar A4tje willen maken is dit een handige pagina.

    Create a professional stage plot using MyStagePlan. Drag, drop, download, share. Want to make an impression on stage? Start now!


    er is nog een ding. Als je gaat neuzen hoe alles eruit ziet. En daarbij een paar lijsten wil zien : druk even op print en cancel het printscherm. Anders ga je enorm papier printen tijdens het testen. Er zit helaas nog geen previeuw functie op sorry.

    De popunie is een organisatie vanuit zuidholland die met een kleine subsidie voorwaarden schept voor livebands/podia. Onder andere door dit soort initiatieven. Maar ook door workshops. Zoals bekend zit ik daar in de workshophoek/artikelen.
    lekker belangrijk!
  • flurk
    • May 2003
    • 409

    #2
    Spijtig dat er geen lijst voor handen is van bands die reeds zijn ingeschreven.

    Comment

    • showband
      • May 2001
      • 4524

      #3
      die is er wel:

      bij stageplan opvragen kun je een bandnaam intypen. Helaas gaat het erg hard dus tussen de lijst staan ook nog wat entries van mensen die aan het testen zijn. Omdat het zo hard gaat loopt het verwijderen van de onzin achter op de inschrijvers.

      en als je even doorzoekt http://www.popunie.nl/speaker/stageplan/list.php

      en het staat trouwens nergens dat de wensen van bands in deze lijsten iets te maken moeten hebben met de realistische eisen! . Het dient slechts om leesbare en standaard priklijsten mogelijk te maken. [:X]

      lekker belangrijk!

      Comment

      • flurk
        • May 2003
        • 409

        #4
        Inderdaad.Die link kon ik vinden.
        Bedankt.

        Comment

        • tha_dj
          • Jan 2004
          • 375

          #5
          Ziet er goed en overzichtelijk uit !

          Is zeker iets voor beginnende bands, omdat daar nogal eens weinig van bekend is en dat komt ook omdat deze bands er zelf geen tijd en energie aan willen besteden ( komt ook meestal door de weinige ervaring met optredens )
          your light !

          Comment

          • Jasper-Lichtbron
            • Jun 2001
            • 2155

            #6
            Niet alleen voor beginnende bands. Ideaal voor een situatie waarin je een "vreemde" bezoekende band op het podium hebt staan en je ontvangt maar geen informatie (hoe vaak moet je daar wel niet achteraan bellen!?). Als je dan dat even snel kunt opzoeken op Internet scheelt dat een hoop tijd en frustratie. Moet iedereen wel even netjes de formuliertjes invullen natuurlijk.

            Ik stuur het adres door naar onze vaste bandjes, dat is zeker. Ze hadden wel even de test-fase mogen uitwerken voor het geheel in gebruik te nemen, want op deze manier is het nog wel een beetje een rommeltje.

            Comment

            • eddy56
              • Mar 2004
              • 102

              #7
              citaat:Geplaatst door (iCe)

              Niet alleen voor beginnende bands. Ideaal voor een situatie waarin je een "vreemde" bezoekende band op het podium hebt staan en je ontvangt maar geen informatie (hoe vaak moet je daar wel niet achteraan bellen!?). Als je dan dat even snel kunt opzoeken op Internet scheelt dat een hoop tijd en frustratie. Moet iedereen wel even netjes de formuliertjes invullen natuurlijk.
              Een rider hoort toegestuurd te worden, krijgen wij bij een festival geen rider van een band, hebben wij geen probleem, maar de band. Dan kan de band wel spelen, maar hoeven geen aparte kanaalindeling te verwachten.

              greetz Eddy
              Apogee, i\'m loving it!

              Comment

              • Jasper-Lichtbron
                • Jun 2001
                • 2155

                #8
                Tja zo wil ik ook wel denken, maar meestal gaan er toch een paar telefoontjes op en neer om het ding alsnog te bemachtigen. Een verkeerd e-mail adres of faxnummer doorgekregen, vergeten op te sturen, je kent het wel. En wanneer je dan op het festival alsnog zegt "jongens, jammer dan!" is de sfeer alweer verziekt voordat er uberhaupt een XLR is aangesloten.

                Ik kreeg net een puntje van kritiek waar ik het opzich wel mee eens ben: wanneer alle bands van elkaar kunnen gaan zien wat ze willen hebben (er een echte rider online komt te staan) bestaat de kans dat het ene bandje ineens denkt "hee, als dat andere bandje zoveel vraagt kunnen wij dat ook best doen". Dan ontstaat er een stille wedloop naar grotere sets, meer licht en duurdere consoles. Gevolg is dat de verhuurvraag verschuift richting de wat grotere bedrijven en daarmee de "kleintjes" het wel kunnen vergeten. Ik voorspel niks, maar het kan een (logisch) gevolg zijn; zeg nu zelf, wie heeft er tot nu toe die site bezocht zonder even te kijken wat er zoal bij andere bands te vinden is?

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4524

                  #9
                  deze site is slechts een hulpmiddel om aan leesbare en enigszins standaard priklijsten mogelijk te maken bij het legioen minder ervaren bands die nu nog handgeschreven vodjes en onduidelijke schetsen inleveren. Bands kunnen nu ook per email een link met een duidelijk leesbare lijst verstrekken.

                  Over de waarde van een priklijst valt te discussiëren.
                  In de praktijk zijn er uiterst weinig PA bedrijven professioneel genoeg om een priklijst werkelijk vooraf te gebruiken. Meestal kijken ze niet verder dan de bezetting en het podiumplan. de monitorlijst of microfoonlijst wordt per definitie genegeerd. Net als dat er vrijwel geen bands te vinden zijn die een zinnige input leveren op het gebied van microfoonkeuze of monitorwensen. We hebben daarom ook een korte inleiding 'hoe werkt een priklijst' expliciet op deze site gezet.

                  Je kan in de lijsten die op de site staan nu al gevallen zien van violisten in een metalband die strak naast een dubbelbass drummer gaan staan. En dan bij de monitorwens zetten 'alleen monitor viool, ik wil geen drums horen'. Dan weet de ervaren technicus al dat het een lange avond gaat worden. [}]

                  Daartegenover staat: in de 23 jaar dat ik optreed is het letterlijk [u]geen enkele keer</u> voorgekomen. Dat ik een geluidsman aan de telefoon kreeg die de wijzigingen doorsprak die hij besloten had te doen op onze priklijst! Ook als we als enige band op een podium voor een paar duizend man met purple audio/ampco oid stonden. krijg je nog niet dat de lijst is gelezen en een telefoontje gedaan wordt dat ze ervan af gaan wijken. Als ik zelf zo een telefoontje pleeg dan zijn bands ook allemaal verbaast dát het gebeurd. Hoe ervaren ze dan ook zijn.


                  @ICE. je hebt gelijk dat bands bij elkaar kijken wat ze 'wensen'. Ik kan je echter uit ervaring zeggen dat dat nu vaak gebeurd door te kijken op festivals en op TV-gala's. In het beste geval leest men een PA boek waarin alle mogelijkheden[V] beschreven staan. Vandaar ook dat je nu al lijsten ziet waar beginnende bands met marshallstacks in-ears eisen van de PA verhuur! Ik denk niet dat dat veel erger kan worden dan het al is. Je kan trouwens ook andersom denken. Die beunhazen die voor een prikkie een slechte zangset als PA verhuren zullen het moeilijker krijgen als de bands meer weten.
                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  • sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

                    #10
                    citaat:Geplaatst door (iCe)

                    Tja zo wil ik ook wel denken, maar meestal gaan er toch een paar telefoontjes op en neer om het ding alsnog te bemachtigen. Een verkeerd e-mail adres of faxnummer doorgekregen, vergeten op te sturen, je kent het wel. En wanneer je dan op het festival alsnog zegt "jongens, jammer dan!" is de sfeer alweer verziekt voordat er uberhaupt een XLR is aangesloten.

                    Ik kreeg net een puntje van kritiek waar ik het opzich wel mee eens ben: wanneer alle bands van elkaar kunnen gaan zien wat ze willen hebben (er een echte rider online komt te staan) bestaat de kans dat het ene bandje ineens denkt "hee, als dat andere bandje zoveel vraagt kunnen wij dat ook best doen". Dan ontstaat er een stille wedloop naar grotere sets, meer licht en duurdere consoles. Gevolg is dat de verhuurvraag verschuift richting de wat grotere bedrijven en daarmee de "kleintjes" het wel kunnen vergeten. Ik voorspel niks, maar het kan een (logisch) gevolg zijn; zeg nu zelf, wie heeft er tot nu toe die site bezocht zonder even te kijken wat er zoal bij andere bands te vinden is?
                    Nah, dat denk ik niet. Pas als je echt een behoorlijke hoeveelheid publiek weet te trekken als band, wordt de rider iets waar je echt op kunt gaan staan. En helaas voor de meeste nederlandse bands uit het club/jongerencentrum/kleinefestival-circuit brengen ze niet genoeg geld in het laatje om veel eisen te kunnen stellen. Ervaren organisaties weten verdomd goed dat 99 van de 100 van deze bands hoe dan ook zullen spelen, ook als er niet aan de rider voldaan wordt. De band (of meestal beter gezegd, de tech van deze band) weet vaak dan wel wat hij graag wilt hebben. Organisaties weten vaak wat hij nodig heeft. Zeker nu er steeds meer geld verdwijnt bij de podia/jongerencentra, zie ik niet gebeuren dat er ook in de kleinere zaaltjes dikke Midassen met een berg BSS ernaastkomen te staan. Clubs waar acts komen die zo'n tafel rechtvaardigen, daar staat dat spul al.
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                    Comment

                    • SM
                      • Oct 2004
                      • 129

                      #11
                      citaat:Geplaatst door sparky

                      citaat:Geplaatst door (iCe)

                      Tja zo wil ik ook wel denken, maar meestal gaan er toch een paar telefoontjes op en neer om het ding alsnog te bemachtigen. Een verkeerd e-mail adres of faxnummer doorgekregen, vergeten op te sturen, je kent het wel. En wanneer je dan op het festival alsnog zegt "jongens, jammer dan!" is de sfeer alweer verziekt voordat er uberhaupt een XLR is aangesloten.

                      Ik kreeg net een puntje van kritiek waar ik het opzich wel mee eens ben: wanneer alle bands van elkaar kunnen gaan zien wat ze willen hebben (er een echte rider online komt te staan) bestaat de kans dat het ene bandje ineens denkt "hee, als dat andere bandje zoveel vraagt kunnen wij dat ook best doen". Dan ontstaat er een stille wedloop naar grotere sets, meer licht en duurdere consoles. Gevolg is dat de verhuurvraag verschuift richting de wat grotere bedrijven en daarmee de "kleintjes" het wel kunnen vergeten. Ik voorspel niks, maar het kan een (logisch) gevolg zijn; zeg nu zelf, wie heeft er tot nu toe die site bezocht zonder even te kijken wat er zoal bij andere bands te vinden is?
                      Nah, dat denk ik niet. Pas als je echt een behoorlijke hoeveelheid publiek weet te trekken als band, wordt de rider iets waar je echt op kunt gaan staan. En helaas voor de meeste nederlandse bands uit het club/jongerencentrum/kleinefestival-circuit brengen ze niet genoeg geld in het laatje om veel eisen te kunnen stellen. Ervaren organisaties weten verdomd goed dat 99 van de 100 van deze bands hoe dan ook zullen spelen, ook als er niet aan de rider voldaan wordt. De band (of meestal beter gezegd, de tech van deze band) weet vaak dan wel wat hij graag wilt hebben. Organisaties weten vaak wat hij nodig heeft. Zeker nu er steeds meer geld verdwijnt bij de podia/jongerencentra, zie ik niet gebeuren dat er ook in de kleinere zaaltjes dikke Midassen met een berg BSS ernaastkomen te staan. Clubs waar acts komen die zo'n tafel rechtvaardigen, daar staat dat spul al.
                      En daarbij komt dat het op je rider zetten van een dure Midas voor het gemiddelde clubbandje laat zien dat je nog niet begrepen hebt waar je staat in de voedselketen van de popmuziek. Zet gewoon neer hoeveel kanalen een nodig hebt en waarom dat echt niet met minder kan en je bent al een heel eind.
                      Leuk conflict ooit gehad met bandje dat nog meer idiote instrumenten wilde gaan gebruiken voor een deel acoustisch blokje. We hadden al 32 kanalen te prikken. Uiteindelijk komt het erop neer dat alle overheads op 1 na eruit zijn, stereo kanalen mono gemaakt, etc. Nu zitten we weer op 32, omdat ik voor die act niet meer durf te vragen. Wel grappig hoe muzikanten zich tekort gedaan voelen in mono of zonder extra overheadje bij het tweede drumstel, etc. Echt iets met ego en zo. Maar kanalen eruit of ik eruit heeft gelukkig in het voordeel van ondergetekende uitgepakt. :-)

                      S.

                      Comment

                      • Ibvee
                        • Nov 2002
                        • 714

                        #12
                        Heb er ook even mee gespeeld, geinig spul, ga het zeker aan een paar bandjes aanraden! Wat ik alleen mis is de plaats waar je je verzoek voor effecten kan opgeven, sommige bands hebben bepaalde opvattingen over compressors, galm en sfx, die kan je natuurlijk wel bij de opmerkingen zetten, maar handiger is natuurlijk achter de microfoonkeuze, gewoon per kanaal wat erbij moet worden geprikt/gedraaid.

                        Overigens zullen bands wel oppassen met wat ze vragen, de organisatie is ook niet gek, als die de rider doorsturen en er een offerte voor terugkrijgen die ze never nooit voor zo'n bandje willen betalen, omdat het absoluut niet in evenwicht is met de kwaliteit die het bandje levert, is het gauw uit met de pret... Ik denk dat een bandje het gauw genoeg doorheeft wanneer ze ineens nog maar 3 optredens per half jaar hebben sinds ze een nieuwe rider hebben gemaakt...
                        De groeten => Micha

                        Comment

                        • jans
                          • Feb 2003
                          • 869

                          #13
                          Een voorwaarde is data de band zich aan de rider conformeert.
                          Laatst een bandje gedaan in een tent. Van te voren gevraagd om gegevens en een schets van het podium gebruik. Ja je raad het al, tijdens de opbouw gingen ze anders staan, dus lagen mijn stageblokken niet goed, 230V op verkeerde plaatsen en noem maar op.
                          Samen zijn we er uit gekomen en de band had ook weer iets geleerd maar toch jammer van je voorbereidingstijd.
                          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                          Comment

                          • sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

                            #14
                            @Jans...Jaaaaaa, zo perfect is de wereld dus niet, heheh. Hoe het allemaal echt gaat werken die avond bespreek je natuurlijk met de huis- en gasttechs en als het over backline gaat ook met de bands. Meestal komen dingen dan toch net even anders dan op de rider uit, maar voor die avond wel beter!!! Flexibillity is the key!!(ook in je voorbereiding!!) En dat geldt voor alle betrokkenen.

                            @Ibvee. Die bands zullen heus niet opeens maar 3 optredens per jaar hebben, ze krijgen simpelweg die Midas niet.

                            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                            Comment

                            • showband
                              • May 2001
                              • 4524

                              #15
                              die eis voor een Midas komt zelden van de band. Die interesseert het geen ruk hoe het merk van de tafel heet. (Als ie maar groot is en veel lichtjes heeft ) het grootste aantal absurde eisen komt van technici van bandjes die normaal al geen reet te doen hebben. Maar hopen op een carriere in de toekomst. Wanneer die band uit schubbekutteveen dan hun eerste optreden mag doen op het zomerfestival op het plein bij de feestweek. Dan willen zij zich ook in de picture spelen. Alle verzamelde kennis van de muziekbladen of de dure AES opleiding staat dan in de 'rider' (nooit priklijst bij die gasten) ein-de-lijk valt er écht geluid te regelen.

                              Als technicus/organisatie van dienst is het dus extreem professioneel als je om kan gaan met de psychologische problemen die dit met zich meebrengt.

                              Vergis je niet: gewoon de onervaren wannabee opzij schuiven kan niet. De inmiddels vibrerende podiumstress van de muzikanten zal bij een uit zijn dak gaande eigen tech, rakethoogte bereiken. Die jongen is voor de band op dat moment namelijk de enige vertrouwde man op het podium! Ten tweede is het heel goed mogelijk dat ineens een van die technici die je achteloos alvast op zijn nummer zet. Toevallig een uitstekend gekwalificeert man is, die een band aan het matsen is. Iets wat vaker voorkomt dan je denkt. [u]Omdat er nooit bij, op het oog, rare wensen in de priklijst vooraf over wordt gebeld!</u>
                              lekker belangrijk!

                              Comment

                              Working...