PA versterking bij een tentdienst

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gerben
    • Aug 2005
    • 3

    PA versterking bij een tentdienst

    Hoi allemaal,

    Ik ben geluidsman bij een gospelbandje dat regelmatig optreedt in kerken (als begeleiding en eigen nummers) en vaak in kleine zaaltjes. Inmiddels hebben we een aantal keer de begeleiding mogen doen van een tentdienst (dus een feesttent met daarin zo rond de 1000 man, die over het algemeen wel stil zijn, dus geen bierdrinkende lawaaimakers). Daarbij bleek dat onze huidige installatie te kort schoot, achterin was niet alles even verstaanbaar. Momenteel hebben we de volgende spullen:

    Peavey PV-1200 versterker
    2 * Peavey HiSys 2XT 4 ohm boxen (350 Watt continu)
    Spirit M12 mengpaneel
    2 * Peavey Eurosys monitorboxen (1 actief & 1 passief)
    1 * DBsystems Opera 110 monitor (actief)

    Onze band bestaat uit drum, basgitaar, leadgitaar en toetsen. Mijn vraag is nu concreet wat de beste optie is om het geheel beter verstaanbaar te maken. We zijn bij een muziekwinkel geweest en deze raadde ons aan om nieuwe speakers te kopen en wel de actieve speakers van de LEM Hurricane serie, te weten de H200A en de H350SA, te samen gaat dat geintje ons ongeveer 2000 euro kosten. In de winkel klonken de boxen goed en ze zagen er ook strak uit. Ook de splitsing tussen de sub en topkast lijkt mij een vooruitgang. Maar ik vraag me wel af of deze set inderdaad meer voortbrengt dan onze eigen Peavey, die nog prima zijn. Graag jullie advies, eventuele andere oplossingen zijn ook welkom. Budget is lichtelijk beperkt, die 2000 euro moet waarschijnlijk wel lukken. Ik ben al 5 jaar geluidsman, maar mijn kennis is wel beperkt...
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

    #2
    Zal in ieder geval een stuk beter klinken dan de Peavey's, maar ik betwijfel of het voldoende is om 1000 man in een tent van een redelijk geluidsniveau te voorzien.

    Comment

    • Ibvee
      • Nov 2002
      • 714

      #3
      Allereerst: welkom op het forum, en als je besluit nog langer hier op het forum rond te hangen om eventueel die kennis uit te breiden is het meestal toch gezellig als je wat meer info over jezelf geeft in je profiel.

      Dat wat jij op dit moment gebruikt is inderdaad een beetje weinig. Tenten zijn geen plaatsen met een lekkere akoestiek, ook als je er veel inpompt komt er achter nog steeds niet zoveel uit. Verder is zo'n peavey setje nou ook nog niet echt super veel, en de combinatie kan idd een wat minder bevredigend resultaat geven.

      Wat je zou kunnen doen voor grotere optredens zoals dit is idd een set betere speakers kopen, maar ik betwijvel of die LEM speakers die jij hier noemt veel verbetering geven. Ze zijn beter dan de set die je nu hebt, maar als ongeveer 2000 euri jou budget is zou ik gaan kijken naar een set 2e hands speakers. Omdat er voor kerkdiensten nou meestal niet zo heel veel mee wordt gegooid en gereisd, kan een nette 2e hands set nog best heel wat jaartjes mee.
      Wat je ook zou kunnen doen in geval van een lange tent, is delay-stack's neerzetten (halverwege de tent nog een stel speakers met een vertraging), dan heb je minder grote speakers nodig, en krijg je een meer gelijkmatige spreiding over de hele tent, en hoef je de boel vooraan niet plat te blazen (wat meestal niet zo blij is aangezien daar vaak de oudere mensen en de predikant enz. zitten) om achterin een beetje verstaanbaar te blijven. Dan zou je voor vooraan misschien een stel wat betere maar minder dure speakers kunnen kopen.

      Maar als jij daar geluid doet voor een kerk van 1000 mensen, dan vraag ik me af waar die normaal dan geluid mee doen... kan je die set niet gebruiken dan? Vooraf natuurlijk wel even informeren, maar je mag er toch vanuit gaan dat zij een set hebben die redelijk afgestemd is op het aantal mensen en de omgeving.
      De groeten => Micha

      Comment

      • Gerben
        • Aug 2005
        • 3

        #4
        citaat:Geplaatst door Ibvee
        Maar als jij daar geluid doet voor een kerk van 1000 mensen, dan vraag ik me af waar die normaal dan geluid mee doen... kan je die set niet gebruiken dan? Vooraf natuurlijk wel even informeren, maar je mag er toch vanuit gaan dat zij een set hebben die redelijk afgestemd is op het aantal mensen en de omgeving.
        Kerken zijn over het algemeen het probleem niet, voornamelijk omdat over het algemeen de ruimte niet zo groot is en de akoestiek een aardig handje meehelpt. Bij tentdiensten echter is alleen de tent aanwezig en verder geen installatie. De organisatie van die diensten is ook meestal in handen van mensen die absoluut geen idee hebben van wat er bij komt kijken (en ik blijkbaar ook niet voldoende). Over de oplossing van extra boxen halverwege de zaal heb ik ook nagedacht. We zouden daar bijvoorbeeld de actieve db Opera 110 monitor box voor kunnen gebruiken en daar nog een extra van in kunnen kopen. Maar daar zal niet veel geluid uit komen. En de delay is waarschijnlijk iets wat mij boven de pet gaat...

        Comment

        • sparky
          • Apr 2002
          • 2104

          #5
          Voor een tent waar 1000 man ingaan is toch wel een stevige set nodig, het aanschaffen daarvan zal pas de moeite waard zijn als er genoeg optredens zijn waarbij zo'n set ook echt nodig is. Een passende geluidsinstallatie inhuren voor dit soort gelegenheden is zowel economisch als kwalitatief gezien wellicht een betere optie. Een geluidsverhuurbedrijf kan je per situatie adviseren, plus dat je dan kunt fine-tunen aan een oplossing. Op het moment dat je erachter komt dat je steeds vaker dezelfde spullen huurt, misschien is dat het moment om over kopen te denken.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

          Comment

          • hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

            #6
            Even om in te springen op zo'n delay stack.

            Waarmee maak je de delay, en hoevel ms vertraging wordt per meter gebruikt?

            Groeten Hugo
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

            "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

            Comment

            • sparky
              • Apr 2002
              • 2104

              #7
              Hee Hugo, je bent 14 en krijgt dan ook vast wel natuurkunde waar je te horen krijgt wat de snelheid van geluid door lucht gemiddeld is. En je bent dus ook vast wel gewend aan wat rekensommetjes.[:X] De delay kan een losse systeemdelay zijn of een functie van de speakerprocessor.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

              Comment

              • hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

                #8
                citaat:Geplaatst door sparky

                Hee Hugo, je bent 14 en krijgt dan ook vast wel natuurkunde waar je te horen krijgt wat de snelheid van geluid door lucht gemiddeld is. En je bent dus ook vast wel gewend aan wat rekensommetjes.[:X] De delay kan een losse systeemdelay zijn of een functie van de speakerprocessor.
                Meen je echt dat het zo simpel is dat ik mijn oude delaytje hiervoor zou kunnen inzetten??????????????

                --&gt; Enkel over die rekensommetjes, heb je niet gewoon een standaard sommetje kant en klaar liggen..?
                Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                Comment

                • Pino
                  • Jul 2002
                  • 390

                  #9
                  Hoi Gerben;

                  een delay speaker zetten is helemaal niet zo moeilijk hoor, en mogelijk is die opera wel bruikbaar.

                  Om een vertraging te maken kan je van behringer een shark kopen. Dat ding kost ongeveer 100 euro en kan je in meters instellen.
                  Dit toestelletje schakel je gewoon tussen je mengtafel en de delayspeakers, en je meet gewoon de afstand tussen de foh speaker en de delay speaker. Die afstand stel je in op de shark en je hebt meteen de juiste vertraging ingesteld. Ik gebruik zo'n set up regelmatig en dit werkt uitstekend.

                  Als je een beetje doordacht je speakers opstelt , dan heb je niet eens een vertraging nodig; je moet dan enkel zien dat ze mekaars speelveld niet overlappen. Hou er dan wel rekening mee dat het kan zijn dat het publiek het geluid eventueel van opzij of vanaf achteraan hoort. Als dit niet storend is heb je weer 100 euro uitgespaard...

                  Groetels,
                  Pino
                  Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

                  Comment

                  • jakkes72
                    • Dec 2003
                    • 1015

                    #10
                    citaat:Geplaatst door MarkRombouts

                    Zal in ieder geval een stuk beter klinken dan de Peavey's, maar ik betwijfel of het voldoende is om 1000 man in een tent van een redelijk geluidsniveau te voorzien.
                    Lekker onderbouwd.
                    Zelf ben ik van mening dat meer dan 80% van de resultaat [u]NIET</u> afhankelijk is van het gebruikte luidspreker systeem.

                    En ja, ik draai met een Hisys 2RX en een Hisys 2XT, met Chevin versterkers. Ook in kerken ed.

                    Maar inderdaad is 1000 man wel iets te veel van het goede, een hierboven voorgesteld delaystackje kan veel verbetering opleveren.

                    Comment

                    • joe
                      • Jan 2003
                      • 446

                      #11
                      @hugo: op deze pagina kan je een bestandje downloaden die het voor je uitrekent. Het bestandje heet "formules vs 1"






                      Je kan ook afstand delen door 340 * 1000


                      Groeten,
                      Marco

                      Comment

                      • Gerben
                        • Aug 2005
                        • 3

                        #12
                        Inmiddels hebben we binnen de band nog even wat overleg gehad, de winkel is bereid ons 600 euro inruil te geven voor de peavey versterker + boxen. Dat zou betekenen dat we voor 1400 de beschreven LEM Hurricane set kunnen hebben. Volgens de reacties hier zal dit waarschijnlijk niet voldoende zijn om de hele zaal te bestrijken (ook als ze stil zijn?). Zijn deze boxen wel zoveel beter dan de peaveys dat ze deze investering toch waard zijn?
                        Verder dat verhaal van de shark, ik neem aan dat je de shark dsp 110 bedoeld?

                        Comment

                        • PeTAR
                          • Jul 2005
                          • 151

                          #13
                          Is het geen optie om een tweede set aante schaffen met gelijk waardige boxen en deze halverwege de zaal te zetten?
                          Of is dit een rare gedachte kronkel.

                          Comment

                          • Ibvee
                            • Nov 2002
                            • 714

                            #14
                            Normaal gesproken zullen de mensen in een kerk meezingen, dus ik weet niet wat jij met stil bedoelt... een publiek van een rockconcert is meestal stiller tijdens de nummers die worden gespeeld..
                            Het is idd die shark dsp110 die hij bedoeld, denk dat dat onderhand de nieuwere versie is. Overigens erg handig dingetje, check de features maar eens.

                            Je kan beter kijken voor iets 2e hands, en je peavey amp houden, die dingen zijn best te eten. Dat is mijn bescheiden mening...
                            De groeten => Micha

                            Comment

                            • hugovanmeijeren
                              • Oct 2004
                              • 1436

                              #15
                              citaat:Geplaatst door joe

                              @hugo: op deze pagina kan je een bestandje downloaden die het voor je uitrekent. Het bestandje heet "formules vs 1"






                              Je kan ook afstand delen door 340 * 1000


                              Groeten,
                              Marco
                              Mijn dank is groot.

                              Groeten Hugo
                              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                              "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                              Comment

                              Working...