Compressor op eindmix bij live optreden

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paul van Dort
    • Jun 2004
    • 105

    Compressor op eindmix bij live optreden

    Hallo,

    Graag een beetje raad bij een fenomeen dat ik meemaakte afgelopen zaterdag bij het mixen van een lokale rockgroep.

    Ik gebruikte een Behringer Composer op de eindmix, tussen mixer en powers. Leek me een goed idee. Is hier zelfs een keer besproken geweest.

    Wat is nu het fenomeen:

    Ik regel alles afzonderlijk af: geen probleem.
    Wanneer iedereen samen speelt, verdwijnt de zang in het geheel. Gevolg: ik moet de zang harder zetten. No problem. Komt goed en ik ben erg tevreden over het totaalbeeld en het volume (Hard!)

    Bij het beeindigen van het eerste nummer begint de zangmicro echter te feedbacken op de FOH, niet op de monitors.
    Reden: Het totaal geluid is weg, waardoor de compressor de micros terug meer ruimte geeft.
    Dit moet volgens mij een gekend fenomeen zijn. vraag is nu hoe los ik dit netjes op, zonder na elk nummer met de schuiven te moeten spelen....

    Ben erg benieuwd..

    Paul

    NB: Ik heb geen compressor of limiter op de monitors staan.
  • PowerSound
    • Nov 2001
    • 1892

    #2
    Mhhh, zo te zien moet je wel hevig compressen, wat waren de instellingen?
    PSL Bvba powered by
    L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
    Yahama LS9-32 / MC7L-48
    Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
    Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

    Comment

    • Paul van Dort
      • Jun 2004
      • 105

      #3
      De compressor settings:

      Threshold: -10 dB
      Ratio: 4
      Attack/ release: automatic

      Verder Limiter getuned op clippen van poweramp

      Comment

      • sis
        • Jul 2003
        • 3305

        #4
        citaat:Geplaatst door Paul van Dort

        De compressor settings:

        Threshold: -10 dB
        Ratio: 4
        Attack/ release: automatic

        Verder Limiter getuned op clippen van poweramp
        eigenlijk kan dit nooit goed werken !
        je hebt minimaal een 3 bands compressor nodig op de eindmix zoals een finalizer van TC. bijvoorbeeld
        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

        Comment

        • Paul van Dort
          • Jun 2004
          • 105

          #5
          Wat is de kost van een TC Finaliser in vergelijking met een Behringer Composer? Ik schat minstens factor 5.
          Niet echt iets voor een hobbyist als mij, lijkt me.

          Dus dit kan ik als oplossing niet implementeren.... :-(

          Comment

          • sparky
            • Apr 2002
            • 2104

            #6
            Hoe dan ook, voor een buitengig waar je wat power tekort zou kunnen komen en alle druk de open lucht in geknald wordt en bijna niet meer terugkomt en ook OMDAT alles direct weggeblazen wordt is het wel een goed iets dunkt me, ook op grote binnenshows. Wel met de juiste spullen dan. (multiband dus) Maar voor het kleinere werk waar podium en zaal toch minder van elkaar gescheiden zijn (akoustisch gezien) kom je dus blijkbaar sneller in de knoop met de soort verschijnselen die jij aan de hand hebt gehad. In een kleinere ruimte zul je financieel ook minder snel een reden hebben dit te doen.

            Multiband hoeft niet superduur te zijn: TC heeft ook die 3 bands compressor, wordt geloof iik niet meer gemaakt maar is 2e hands wel te vinden, weet iemand over welke ik het heb?

            Over niet multiband gesproken: Heeft iemand weleens de hardwareversie van de Waves L2 live gebruikt?
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              Ratio lager zetten en attack van de automaat af. om mee te beginnen.

              Nog beter: compressen op subgroepjes. En dan de percussieve partijen niet gelijk met de rest compressen.
              lekker belangrijk!

              Comment

              • test12
                • Jan 2003
                • 901

                #8
                Met voorhande zijnde apparatuur kun je het volgende doen:
                Ten eerste proberen een mix te maken waarbij minder compressie nodig is, alles wat terug.
                Ten tweede de release tijd max. kiezen, zodat je wat meer tijd hebt om de vocals terug te halen.

                herman
                ________________________
                Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

                Comment

                • Rock On
                  • Jan 2004
                  • 250

                  #9
                  De comp van TC die je bedoelt is de Triple C, verkrijgbaar in mono en stereo uitvoering. Werkt idd erg prettig, kan ik u zeggen.
                  "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

                  Comment

                  • sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

                    #10
                    En is 2e hands zeker wel betaalbaar
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                    Comment

                    • BvE
                      • Oct 2004
                      • 385

                      #11
                      Misschien ook wel handig, een gate instellen... Deze voorkomt ook het feedbacken wanneer alles stil is. En wat al eerder gezegd is, ratio naar beneden, denk aan 2:1 of zelfs minder. Je mist namelijk een stuk dynamiek anders, en dat is misschien wel wat de band juist heel goed heeft geoefend, en dat verpest jij dan met de compres. Denk trouwens ook aan dbx. Succes

                      Comment

                      • cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

                        #12
                        citaat:Geplaatst door Paul van Dort

                        Wat is de kost van een TC Finaliser in vergelijking met een Behringer Composer? Ik schat minstens factor 5.
                        Niet echt iets voor een hobbyist als mij, lijkt me.

                        Dus dit kan ik als oplossing niet implementeren.... :-(
                        Ja uuuuh...

                        Als ik geen geld voor een goede compressor voor op de eindmix zou hebben zou ik zowiezo geen compressor op de eindmix gebruiken denk ik.

                        En als je hem dan toch wilt gebruik, laat hem dan maar een paar dB compressen (dat zie je aan die rode leds met 'gain reduction' erboven). Een gate (zoals ik al iemand hoorde noemen) lijkt me geen aanrader op de eindmix.

                        Succes,
                        Cobi.
                        Spelingvouten onder voorbehout...

                        Comment

                        • Mathijs
                          Moderator
                          • Aug 2002
                          • 1353

                          #13
                          Sowieso moet je ratio lager,
                          Je attack een stuk langer,
                          en de release van auto af.
                          Door je korte attac tijd zal je veel "pieken" van je percussie kwijt raken.
                          Dat is iets wat je niet wil, want hierdoor ben je BV de klap van je snare kwijt.
                          Probeer dus eens een compressor op je groepen.
                          Op je master is dus en compressor met een lage ratio en een lange (uiteraard gewoon luisteren wat het beste past) attack aan te raden.

                          Comment

                          • gaffer
                            • Nov 2004
                            • 118

                            #14
                            Ben ik het zwaar mee eens!!
                            Een ratio van 4:1 is wel heel pittig.
                            Minder is in dit geval vast beter.
                            Ik ga mee met 2:1.

                            Succes!

                            Comment

                            • Jag
                              • Nov 2002
                              • 319

                              #15
                              Ik snap niet waarom er per se overal compressie op moet, echt totaal niet mooi. Maar misschien dat je daar niet echt geinteresseerd in bent, gezien het feit dat je erg tevreden was met het feit dat het erg hard was .

                              De reden dat je ging feedbacken op FOH is natuurlijk gewoon dat je door veel compressie teveel extra gain nodig had. En op het moement dat de compressie er niet in zit, krijg je dus ook die volle gain en dus feedback. Gewoon minder compressen dus of natuurlijk gewoon helemaal niet. Dynamiek lijkt wel een scheldwoord tegenwoordig.

                              Comment

                              Working...