hoe heb jij PA's leren doen?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

    hoe heb jij PA's leren doen?

    Hello peoples!

    Iets wat ik me altijd heb afgevraagd: hoe rol je in het vak van live evenementen afmixen?

    Zelf ben ik DJ, maar omdat ik nu eenmaal graag met knopjes speel en van goed geluid houd ben ik altijd stiekem aan het lonken naar die grote P.A. mengtafel en bijhorende effecten-rekken.

    Hoe zijn jullie in dit vak gekomen?
  • DJ.T
    • Nov 2002
    • 1502

    #2
    Begin lekker met plaatselijke dingetjes, buurthuizen enz.
    Van hieruit kun je misschien terecht op plaatselijke feesten en mini-evenementen.
    Als je goed werk levert wordt je vanzelf meer gevraagd, begin gewoon klein en alleen omdat je het leuk vindt, de rest komt vanzelf wel.
    Heb er vooral plezier in, dan kan je altijd nog zien wat er van komt.
    We're ready to party, are you?

    Comment

    • Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

      #3
      Het is niet men bedoeling om een drive inn te beginnen e. Ik bedoel het eerder op live bandjes versterken.
      De man achter die grote PA mengtafel (of een kleintje is ook leuk ) daar doelde ik op.

      Het probleem is dat ik niet al men energie achter een eigen firma kan zetten: 1) dat kost veel te veel geld om met live bandjes te beginnen en 2) ik heb al een mooie (freelance) DJ cariere opgebouwd die ik dan zou moeten laten schieten om het andere te doen...

      Comment

      • DJ.T
        • Nov 2002
        • 1502

        #4
        Dat is ook precies wat ik bedoelde...
        We're ready to party, are you?

        Comment

        • Daan Hoffmans
          • Aug 2000
          • 1225

          #5
          Tja, hoe leer je dat?

          Ik ben begonnen door mee te kijken over de schouder van iemand die het al wel kon. Een paar gezellige avondcursusjes over de techniek erachter. En na een tijdje de rollen omgedraaid: ik achter de knoppen, en de ervaren man over mijn schouder meekijken.

          De eerste keren is natuurlijk wel even zweten, maar als je er feeling in hebt gaat het op gegeven moment allemaal vanzelf.
          <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            citaatmdat ik nu eenmaal graag met knopjes speel en van goed geluid houd ben ik altijd stiekem aan het lonken naar die grote P.A. mengtafel en bijhorende effecten-rekken.
            Ik weet niet of dit de beste aanleiding is om bandgeluid te willen mixen. Of ben ik dan aan het zeuren?
            lekker belangrijk!

            Comment

            • lifesound
              • Apr 2003
              • 1052

              #7
              je bent aan het zeuren....

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #8
                dank!
                lekker belangrijk!

                Comment

                • ronny
                  • Dec 2002
                  • 2139

                  #9
                  tja als je iemand aanbied om mee te gaan helpen bouwen bij een pa klusje gewoon doen en veel meekijken en vragen stellen. op een keer gewoon zelf eens achter de knoppen kruipen onder toezicht van een ervaren persoon...

                  eventueel in het magazijn eens een klein setje opbouwen om het effectenrack en de toepassingen daarvan goed te leren kennen...

                  maar oefening baart kunst...

                  mvg
                  ronny
                  niet zagen, gewoon doen!

                  Comment

                  • deurklink

                    #10
                    Hoe wij het leren op school? Naja poging tot Multitrack opnames en dan afspelen! En mixen maar (in een lokaal) Orgineel erbij zodat je kan horen of je in de buurt zit! Mooie is je kan niks verkl*ten!

                    Comment

                    • Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

                      #11
                      Ik ben begonnen als chauffeur van een bandje dat altijd ruziede over wie er nu de bob was.

                      Na een week of wat was ik Roadie, na een maand of wat stond ik op de grotere podia, en binnen het jaar draide ik met de Groten van Nederland.

                      Gemakkelijk is dat je een paar instrumenten bespeelt (oren), een stuk technische achtergrond hebt, (techniek) en een Rijbewijs. (vooral C doet t m goed.)_

                      Geef die knaap achter de knoppen een drankje, vertel m wat je wilt, en hij zal zomaar een korte uitleg geven over hoe en wat.

                      Comment

                      • vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

                        #12
                        Ik was zelf drummer bij een band en deed thuis wel wat met arrangeren van orkestbanden voor one-man bandjes. Tijdens het inregelen van onze band over de schouder van onze eigen PA man mee staan kijken en vragen wat en waarom. Op een gegeven moment vroeg hij of ik het eens wilde proberen en ben met hem aan de slag gegaan om ons eigen geluid te zetten. Daar ben ik steeds meer bij gaan helpen totdat ik het zelf een keer helemaal had staan en hij bij mij over de schouder mee keek. Daarna ben ik vaker met hem mee gegaan om ook andere bands en muziek te horen en te doen met hem.

                        Comment

                        • showband
                          • May 2001
                          • 4524

                          #13
                          De eerste tien jaar optredens nooit genoeg butget gehad om andere ervoor in te huren...
                          lekker belangrijk!

                          Comment

                          • Mark-LED
                            • May 2004
                            • 822

                            #14
                            Ik ben zelf ook nog in de leer, maar je leert het door inderdaad veel te vragen, veel op te schrijven, en goed op te letten. Gaat er wat fout (rondzingen), wat doet de geluidsman dan? Daar moet je op letten. Hoe stuurt hij een band in, hoe stelt ie alles af op elkaar, etc. Let daar goed op en probeer het op een gegeven moment zelf eens met een kleine PA. Zeg van tevoren dat je nog in de leer bent en dan zullen de meeste bands er wel begrip voor hebben dat er wat fout kan gaan. Echt grote bands zal je waarschijnlijk toch niet mixen, daar deze soms een eigen geluidsman bij zich hebben.

                            Comment

                            • RL sound
                              • Jan 2003
                              • 156

                              #15
                              Ben begonnen toen ik de plaastelijke plaatjesraaier zag staan met een bak vol schuiven en lichtjes.

                              Later een alecto kloon gekocht en 11 jaar later doe ik artiesten begleiding, drive inn (combinatie van drive inn en artiestenbegleiding).

                              Groeten: RL <i>sound</i>

                              Comment

                              Working...