J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 22

Topic: Welke microfoon(s) voor een accordeon?(groep)

Ingeschreven
    Aug 2004

Standaard

Aan een accordeon heb je aan de (ik denk) de rechtse kant de lage tonen en aan de andere kant de hoge tonen, dus het is wel aangeraden om per accordeon 2 micro's te plaatsen. Ik gebruikt altijd de standaard SM57.

Greetz, Thijs

Standaard

citaat:Geplaatst door TVV

Aan een accordeon heb je aan de (ik denk) de rechtse kant de lage tonen en aan de andere kant de hoge tonen, dus het is wel aangeraden om per accordeon 2 micro's te plaatsen. Ik gebruikt altijd de standaard SM57.

Greetz, Thijs
    Een mic. op stander nabij de bassen gaat echt niet lukken, tenzij je van een pompend geluid houd. Hiervoor moet je hem echt op de accordeon bevestigen.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Ingeschreven
    May 2004

Standaard

Was het niet zo dat bij een Bandoneon aan 2 kanten geluid er uit komt en bij een accordeon aan 1 kant. Laatst ook accordeon versterkt en de dame die het instrument bespeelde had er zelf een handig microfoontje voor geknutseld. Met 2 vleugel mooertjes werd het bevestigd, microfoontje was een senheiser e614 oid en klonk best aardig. Voor de Bandoneons gebruik ik zelf altijd de NT5 van Rode links en rechts opgesteld.

Standaard

citaat:Geplaatst door jans
    Een mic. op stander nabij de bassen gaat echt niet lukken, tenzij je van een pompend geluid houd. Hiervoor moet je hem echt op de accordeon bevestigen.
    wat een onzin, wil je het zelf verwijderen of doe ik het?

Verder@iedereen:

Als je ervoor kiest om 10 accordeons met 1 maal xy te versterken wens ik je veel succes.
    Je zal wel zeker een hele mooie opname kunnen maken, maar als je met een beetje "gain before feedback" wil versterken zal je toch niertjes moeten gebruiken en zal het heel dun worden vanwege de vrij grote afstand.
    Als je alle accordeons los doet (links en rechts) zal je wel close moeten miken vanwege overspraak van de ene laagkant op de andere hoogkant en dat is echt niet mooi (phasing).
    Die 414 oplossing (11 mics,figure8) of de 419 (20 mics wel veel goedkoper) hebben absoluut voorkeur.

je kan ook nog wel iets meer ambient miken met bijv 5x KM184 op gelijke afstanden voor de accordeons, maar dat is echt wel minder, ivm diffuus worden, maar wie weet werkt het
    knoppen en waarden :)

Standaard

[quote]citaat:Geplaatst door dokter dB

citaat:Geplaatst door jans

Geplaatst door dokter dB
    wat een onzin, wil je het zelf verwijderen of doe ik het?
    Doctor dB,

Ik neem aan dat je deze uitspraak kunt onderbouwen. Ik heb dit proefondervinderlijk vastgesteld.
    Ik verzorg onder andere het geluid van een shantykoor waarvan de accordeonspelers geen mics. op het instrument geplakt willen hebben. Ik heb geprobeert de bassen met een mic. te versterken door deze net als je bij de klavieren doet te plaatsen. Vanwege overige instrumenten is closemiking een must. Geloof me, op deze wijze wil jij dit niet versterken.
    Als je goed leest dan heb ik twee accordeonisten versterkt met twee KM184 in XY en geen 10. By the way geen last gehad van feedback. Het is ook geen rockconcert dus kunnen de volumes ( of drukken, of dB's hoe je het noemen wilt )iets lager, is trouwens ook gewenst.

Ik durf nog verder te gaan. Het plaatsen van één opplakmic. is onvoldoende om de accoreon over het gehele bereik egaal te kunnen versterken. Twee of meer plaatsen geeft weer fase problemen. Ik ken meerdere accordeonisten, waaronder proffesionele muzikanten, die van alles geprobeerd hebben maar eigenlijk alleen tevreden zijn met het plaatsen van twee b.v. C414 . Natuurlijk werkt dit alleen als er solo gespeeld wordt of in een kleine groep.

Standaard

nou begrijp ik niet meer precies wat je bedoeld, wat wil ik precies niet?:

1: een pompend geluid, bedoel je het blaasbalg geluid, dat hoort toch bij het instrument? zo klinkt het toch? dat wil ik eigenlijk dus wel...

2: close miken dan wel op statief:
    bij 1 accordeon: wil ik 2xstatief met 184 of 414 oid. enige afstand is nodig voor het trekken en duwen.[8D]
    bij 10 accordeons wil ik dus idd wel close miken ivm overspraak, of de andere oplossing (11x414 fig8) die toch ook net zon afstand heeft, maar minder phasing dan met 20 mics.

De accordeonspelers die ik heb versterkt (div tango) hadden dusdanige techniek dat ze inien nodig (zacht of hoog spelen) zelf iets richting de mic verplaatsen.

verder: Denk zeker dat 2 accordeons met een xy prima gaat..

Mijn ervaring leert dat iets meer ambient miken (dwz afstand ivgm grootte instrument) indien mogelijk altijd het meest natuurlijke resultaat geeft, uiteraard.

Standaard

Doctor dB,

Neen, met het pompend geluid doel ik n iet op het geluid wat afkomstig is van de balg maar het niveauverschil in het geluid welke het gevolg is van de afstand van de accordeon tot de microfoon die als gevolg van de trek en duw beweging steeds veranderd. Tel hier het nabijheidseffect van een drukgradiëntopnemer bij op en je weet wat ik bedoel.

Ik ben met je eens, lees mijn vorige reactie die ik wijzigde toen jij reageerde, dat met twee mics. op eneige afstand het beste resultaat wordt bereikt.Helaas functioneert dit niet als eer meerdere muzikanten achter staan te spelen, gitaar, fluit noem maar op.

Standaard

ok, dan ben ik het met je eens

tis idd absoluut van groot belang hoe en waar welke muzikanten/instrumenten op het podium staan opgesteld, maar dacht dat het hier om alleen maar 10xaccordeon ging

Ingeschreven
    Jul 2003

Standaard

Zo ik zie dat het onderwerp tot een aardige discussie is uitgegroeid.Zoals ik al zij word er gekozen voor de 419's ( budget) Het is de bedoeling dat er van het concert(je) een opname word gemaakt van de instrumenten, dit als geluid voor een film(pje). Dit zal wel goed gaan komen! hartelijk dank voor alle input!
    oleole ik heb EV :)

Standaard welke microfoon voor een accordeon

ik speel accordeon(s) en wil niet altijd bij de microfoons blijven staan. Ik heb best lang hetvolgende gebruikt (zelfbouw). Op de rechterhand dmv een elastiekband met daarop een elektretje, en aan de linkerpols een elastiekband met nog een elektretje. Met dunne kabeltjes door de mouw over de rug en dan naar de grond naar een voedingkje met klikvrije schakelaar. Beide kanalen naar de mengtafel en de geluidsman deed de rest. De microfoon is altijd bij de toetsen (in mijn geval knoppen) die gebruikt worden, of je nu hoog of laag speelt. Ander voordeel; ik bespeel 3 accordeons en kan wisselen zonder kabels etc over te pluggen.
    De kwaliteit van het geluid is perfekt, scheiding tussen links en rechts ook.
    Nadeel; de elektretjes die ik gebruikte waren rondom-gevoelig, dus ik had nogal eens last van feedback (ik sta dan ook vlak bij een monitor). Ander nadeel; door het zweten werden de elektretjes en de kabeltjes aangetast en gaf soms storingen en dan moest ik weer een nieuw setje maken (€ 12,-)
    Zijn er mensen die ook ooit zoiets gebruikt hebben of kan mij iemand tips geven betreft een klein, licht microfoontje met goede richtingsgevoeligheid?

Hent

Forum Rechten