Advies gevraagd geluid ijsbaan

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kobois
    • Sep 2011
    • 16

    Advies gevraagd geluid ijsbaan

    Hallo allemaal,

    Op onderstaande foto zien jullie de ijsbaan in Dordrecht. Deze is sinds 2 jaar geopend voor publiek.
    Tijdens de bouw, is er voor vele 10.000en euro's aan boze apparatuur geïnstalleerd door de project ontwikkelaar.
    Blijkbaar is dit gedaan zonder veel onderzoek te doen naar de wensen van de klant, want alle betrokken partijen klagen over het geluid. Dit zijn o.a de kunstrijvereniging waar muziek uiteraard van groot belang is. En daarnaast de ijshockey vereniging, die veel met muziek en commentaar doet bij de wedstrijden.
    Zodra er wat wordt omgeroepen of maar op normaal volume muziek wordt afgespeeld kraakt het systeem aan alle kanten.
    Alle luidsprekes hangen op minimaal 5 meter hoogte, en er hangen zelfs 4 wat grotere kastjes op ruimte 20 meter hoogte. Ik heb geen idee van modellen o.i.d aangezien ik niet bepaald fan ben van boze. Zelfs een leek zal zeggen dat dit te weinig is en niet goed geplaatst is.

    Nu zit ik met het volgende, de ijshockey vereniging wil graag meer met muziek doen, en een show element aan wedstrijden en tournooien geven,
    DJ/MC etc.
    Het is een lastige zaal en er kan niet gevlogen worden (kan wel maar moet via allerlei officiele kanalen zoals gemeente etc). Dit is dus niet haalbaar.
    We hebben wel de vrijheid om materiaal te plaatsen op de half ronde betonnen rand achter in de zaal (midden in de foto) op 3 meter hoogte. Rand is ongeveer 2 meter breed.
    En op de plaats waar de foto is gemaakt. Overigens is aan de overkant van de hal (niet zichtbaar op deze foto, valt er aan de linkerkant net buiten) nog een zelfde plaats waar een stack geplaatst kan worden.
    Bij de huidige installatie kan niks bij geprikt worden o.i.d omdat het een gesloten systeem is waar niemand bij kan (behalve via een klein bedieningskastje aan de muur)
    Mijn vraag: Wat is hier nodig? En waar kan ik alles het beste plaatsen?
    Sowieso denk ik dat helemaal buiten het bose systeem om gaan de enige optie is.
    Ikzelf zat te denken aan 4 stacks, links en rechts naast de tribune en aan de overkant zelfde verhaal.
    De bedoeling is ook om het permanent te laten staan.
    Alvast bedankt voor jullie hulp!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Je hebt hier dus vooral veel horizontale spreiding nodig en niet eens zoveel worp.
    Maar als het een permanente installatie is dan is het toch wel de moeite via die officiële instanties toch de boel te vliegen?
    In dat geval zou ik midden boven de ijsbaan kiezen voor 4 banaantjes line array met daarboven een sub array.
    Heb je alles mooi centraal dus weinig kamfilter problemen, weinig verschil in volume en relatief eenvoudig te installeren.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

      #3
      En dan een sub array á la Meyer TM lijkt me, zodat je er op het ijs (tijdens je optreden/wedstrijd) niet zoveel last van hebt.



      Vliegen is altijd de moeite waard met permanente installaties. Als je daar ook nog eens motortakels voor gebruikt en meteen een aantal extra punten op de kopse kanten maakt kan je 's zomers ook makkelijk je arrays naar beneden halen en er een concert geven door ze aan een kopse kant te hangen. Ook je subs moeten dan mee naar beneden.

      Hoeveel budget is er? Want 4 fly's line array en een sub array enzo is allemaal leuk en aardig, maar als er maar geld is voor 2 topjes en een subje kom je zelfs met Behringer kastjes nog niet in de buurt.


      Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

      Comment

      • Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

        #4
        ......................
        Last edited by Timo Beckman; 31-12-12, 13:32.

        Comment

        • Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

          #5
          ......................
          Last edited by Timo Beckman; 31-12-12, 13:31.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Ik heb het niet over een TM array gehad, dat wil je hier ook niet. Ik heb het over een center stack met subs welke gewoon bolvormig afstralen om overal een mooie dekking te geven. Hooguit zorgen voor cancellation naar boven toe om ongewenste reflecties en overlast te verminderen.
            En of je de line-array op de ijsbaan hoort ligt er maar net aan hoe de kasten opgehangen zijn en hoe lang de array's zijn.
            Maar zolang TS niet aangeeft wat het budget is valt er niet zoveel advies te geven.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • Kobois
              • Sep 2011
              • 16

              #7
              Bedankt voor de reacties!
              Het probleem is dat we met veel verschillende partijen te maken hebben. Het gebouw is van de gemeente, wordt beheerd door optisport en wordt daarvandaan weer verhuurt aan de ijshockeyvereniging (hoofdhuurder) en kunstrijvereniging.
              De gemeente en optisport willen geen eurocent uitgeven aan geluid of aankleding (gemiste kans voor evenementen etc, en weg gegooid geld van de bose installatie maargoed). Maar ze vinden het wel best als we zelf wat neer zetten.
              De huidige installatie ( van naar wat ik heb gehoord de prijs van een flinke line-array + aansturing) schiet in alle opzichten te kort.
              Ik heb vanuit de vereniging een euro of 5000 beschikbaar. Hier heb je dus niet eens 2 line-array kastjes voor.
              Hier nog een foto:

              Comment

              • Timo Beckman
                • Jul 2006
                • 1298

                #8
                ......................
                Last edited by Timo Beckman; 31-12-12, 13:31.

                Comment

                • dexter
                  • Jul 2005
                  • 433

                  #9
                  Ik ben bang dat je met dit budget totaal niets kan eerder een factor 10 kun je meer mee doen zoals jullie wensen zijn, maar of dat toereikend is???

                  Comment

                  • NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

                    #10
                    Helaas zie ik de in de 1e post geen foto's, latere post wel.

                    Situatie is me wel duidelijk mede omdat ik er wekelijks wel
                    enkele keren langsrijd (N3).

                    Wel jammer dat er bij 2 megaprojecten daar, zoveel is misgegaan.
                    Bij jou het geluid en bij de buren is het zwembad net een meter te kort
                    om er internationale zwemwedstrijden te mogen houden.
                    Jammer.

                    Een complete ijshal met €5.000 lijkt me haast niet te
                    doen. Al met al moet je toch wel 400 meter ovaal zien
                    te spreiden, verdeeld over eigenlijk 4 zijden.

                    Sterkte, heb je nog een pm gestuurd.

                    grtz

                    Nes
                    Last edited by NesCio01; 24-08-12, 10:41.
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                    Comment

                    • djspeakertje
                      • Oct 2008
                      • 1912

                      #11
                      Sloop gewoon die Bose zooi eruit en verpats de boel en koop daar een mooi array van

                      Voor 5000,- begin je niets in zo'n zaal, daar kan je hooguit een paar keer voor huren (afhankelijk van het evenement, een DJ heeft geen Midas van 48 kanalen nodig).


                      Daan
                      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                      Comment

                      • Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

                        #12
                        Op zoek gaan naar hele ouwe 850's. Of je gaat een ton achteruit.

                        Comment

                        • daviddewaard
                          • Mar 2008
                          • 627

                          #13
                          een sub array lijkt mij een beetje over the the top in dit verhaal, het gaan om muziek/spraak bij schaats shows en niet om bands/house dj's

                          als je paar line array clustertjes met dubbel 12 of dubbel 15 hangt en die fullrange draait heb je echt geen sub nodig!
                          maargoed daar is zelfs geeneens budget voor.
                          voor 5000 euro budget en een beetje spraak/muziek zou ik in het midden een cluster hangen met 8 15 inch topjes rondom verdeeld voor 360 graden spreiding.
                          ( kastjes ala EV deltamax)
                          A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Originally posted by Kobois
                            Ik heb vanuit de vereniging een euro of 5000 beschikbaar. Hier heb je dus niet eens 2 line-array kastjes voor.
                            Dat is nauwelijks voldoende om de bekabeling mee te bekostigen.....
                            Zou het project lekker laten varen, met dit budget hangen er straks twee installaties die voor geen meter voldoen.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #15
                              Originally posted by MusicXtra
                              ...
                              Zou het project lekker laten varen, met dit budget hangen er straks twee installaties die voor geen meter voldoen.
                              Like !!!!!!!

                              Comment

                              Working...