Antwerpen Harbour Jazz & Soul

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Imperator
    • Nov 2004
    • 71

    Antwerpen Harbour Jazz & Soul

    Gisteren meegwerkt aan een festival in Antwerpen. Idee achter dit nieuwe (eerste editie) festival was om niet één topband neer te zetten, maar juist meerdere bijna-top bands te laten spelen.

    Het festival begon om 15.30 met een optreden van de winnaar van een talentenshow, georganiseerd door de Gazet van Antwerpen. Vervolgens:

    The New Cool Collective
    Maraca
    Robben Ford band
    Matt Bianco
    Incognito
    Nate James
    Antwerp All Stars ensemble*

    Het All Stars ensemble bestond onder meer uit:
    Gary Barnacle (oa. Level 42, Phill Collins)
    Colin Graham (oa. Jamiroquai, Simply Red)
    Winston Delandro (oa. Erik Clapton, Bob Marley)
    Matt Johnson (oa. Jamiroquai)
    Frank Michiels (oa. Clouseau)
    Eric Melaerts (oa. Clouseau)
    Herman Cambré (oa. Closeau)

    Foto's zijn te vinden op:
    AntwerpJazz.be (opbouw, soundcheck ensemble)
    Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album! (opbouw, backstage tijdens festival)

    Tijdens het festival zelf ben ik verantwoordelijk geweest voor monitor-plaatsing (en indeling) en het prikken/mics plaatsen bij de verschillende bands. (change-over tijd: 25 minuten, wel rolling risers).

    Materiaallijst:

    Geluid (HK-demo set + eml):
    2x12 + 3 HK Cohedra Line-array (12 kasten/kant. 3 kasten center)
    32x HK Cohedra subs (2x10")
    2x8 HK Cohedra compact (delay)
    12x HK CT115 wedges
    benodigde amps en processors (HK)
    FOH: Midas XL4 + siderack
    Mon: Midas H3000 + siderack
    + mics, multi's, DI's etc

    Licht:
    veel truss (als hier iemand van Relight rond loopt kan hij/zij dat wellicht specificeren)
    ± 6x mac 250 wash
    ± 6x mac 250 spot
    aantal 4-bars en 6-bars
    aantal profielspots
    aantal 2kw-ers
    (ik ken helaas niet de exacte lijst)

    Uiteindelijk zijn er zo'n 2500 man binnen geweest op de avond.


    Groet,

    Pim
  • MatthiasVB
    • May 2007
    • 52

    #2
    Waarom was de helft van die Midas H3000 afgeplakt met tape?

    Comment

    • Imperator
      • Nov 2004
      • 71

      #3
      De eerste 2 bands waren naast elkaar gestoken (bepaalde luxe als je 48 kanalen hebt), zodat de eq's allemaal konden blijven staan na de soundcheck. Dit is een efficiente methode om niet per ongeluk aan de verkeerde eq/send te draaien (ps. Ik was dus niet zelf de monitor-mixer, op enkele momenten na)

      Grt. Pim

      Comment

      • MatthiasVB
        • May 2007
        • 52

        #4
        Ah, OK. Ik dacht al dat een deel van de mixer omzeep was. Maar wel iets handig eigenlijk dat ik misschien zelf eens zal toepassen want heb het geregeld zelf voor ^^

        Comment

        • LJmalcolm

          #5
          ben je daar nog ene rob tegengekomen? ik zou eerst met hem meekomen maar had een ander klusje dit weekend

          Comment

          • G_D
            • Sep 2006
            • 46

            #6
            Ziet er uit als een leuk klusje!

            Wat is mij altijd al heb afgevraagd is of die subs van hk met 2x 10" wel echte subs zijn(qua diepgang)? Het gebruik van 10" woofers als subs kom je eigenlijk bij geen enkel ander merk tegen, aangezien 95% 18" gebruikt, zeker bij dit soort systemen.

            Daarom mijn vraag: Hoe gedragen deze subjes ten opzichte van 18" subjes?

            Comment

            • MarkRombouts
              • Jan 2005
              • 1391

              #7
              Wat ik vind is dat er voor "maar" 2500 man publiek wel een erg grote set neergezet is.

              Was dit ook echt nodig ? 12 kasten line-array en ook nog een delay stack?

              Comment

              • flurk
                • May 2003
                • 409

                #8
                Originally posted by G_D
                Ziet er uit als een leuk klusje!

                Wat is mij altijd al heb afgevraagd is of die subs van hk met 2x 10" wel echte subs zijn(qua diepgang)? Het gebruik van 10" woofers als subs kom je eigenlijk bij geen enkel ander merk tegen, aangezien 95% 18" gebruikt, zeker bij dit soort systemen.

                Daarom mijn vraag: Hoe gedragen deze subjes ten opzichte van 18" subjes?
                Ik heb die subjes es gehoord in Flanders Expo voor een opname met Jim TV.Ik was aangenaam verrast.Niet zo "diep" als een 18" maar wel mooi afgelijnd en vrij hard voor zo'n klein kastje.

                Comment

                • MatthiasVB
                  • May 2007
                  • 52

                  #9
                  Originally posted by G_D
                  Ziet er uit als een leuk klusje!

                  Wat is mij altijd al heb afgevraagd is of die subs van hk met 2x 10" wel echte subs zijn(qua diepgang)? Het gebruik van 10" woofers als subs kom je eigenlijk bij geen enkel ander merk tegen, aangezien 95% 18" gebruikt, zeker bij dit soort systemen.

                  Daarom mijn vraag: Hoe gedragen deze subjes ten opzichte van 18" subjes?
                  Dat zal dan eerder een klap zijn dan een rumble, als je snapt wat ik bedoel. Allez, dat vermoed ik toch want heb ze nog niet gehoord.

                  Of zijn dat toevallig dezelfde als dat ze gebruikt hebben op de musikmesse op dat demonstratiepodium? Daar ben ik van weggelopen, maar dat zal eerder aan de afgrijselijke afregeling gelegen hebben

                  Comment

                  • DiGiCowboy
                    • Jul 2006
                    • 60

                    #10
                    Volgens mij idd hetzelfde setje,... ik ben ook in Frankfurt langs deze buhne gelopen, maar klonk echt vreselijk beroerd.

                    Mag ik vragen waarom er gekozen is voor een HK cohedra set i.c.m een XL4 en een Harrie?? klinkt mij in de oren als een onwijze hells angel op een truttig oma scootertje

                    Comment

                    • purplehaze
                      • Jul 2004
                      • 692

                      #11
                      10" subs raar? K&S heeft bij de line array ook 4 x 10" subs ;-)

                      Comment

                      • SPS
                        • Mar 2004
                        • 1662

                        #12
                        Originally posted by G_D
                        Ziet er uit als een leuk klusje!

                        Wat is mij altijd al heb afgevraagd is of die subs van hk met 2x 10" wel echte subs zijn(qua diepgang)? Het gebruik van 10" woofers als subs kom je eigenlijk bij geen enkel ander merk tegen, aangezien 95% 18" gebruikt, zeker bij dit soort systemen.

                        Daarom mijn vraag: Hoe gedragen deze subjes ten opzichte van 18" subjes?
                        Wel eens de dubbel 10 inch subjes van Meyer gehoord??? Echte subjes hoor!
                        Paul
                        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                        Comment

                        • DiGiCowboy
                          • Jul 2006
                          • 60

                          #13
                          Mhh ja echt sublaag,.... maar totaal geen druk Aan de andere kant.... mischien wel als je er net als bij die HK set een stuk of 30 neerzet wordt het wel anders. Iemand anders met ervaring met deze HK array? persoonlijk zou ik het nooit aandurven om dit op een festival o.i.d te hangen waar bekende acts komen...

                          Comment

                          • Imperator
                            • Nov 2004
                            • 71

                            #14
                            @LJMazlcolm:
                            Ja, die ben ik hier tegengekomen.

                            @ Subs:
                            Naar mijn mening gingen deze subs zeker wel diep genoeg. Ik heb toch best wel wat (enkel en dubbel) 18" subs gehoord, maar vond deze niet tekort komen.

                            @MarkRombouts
                            Er hangt wellicht wel een wat grote set, maar dit had een aantel redenen:
                            1. De main array werd gesponsord door HK audio (bekende artiesten = reclame).
                            2. N beluisteren in de fabriek (door verantwoordelijke persoon) als heel "prettig" ervaren.
                            3. de delay hing erin omdat het een diepe, smalle zaal was, met daarin ook nog mooie betonnen bogen (zoals te zien op de foto's). De delay hing er dus eigenlijk om met main niet voluit te hoeven spelen ivm vervelende reflecties (ook een line-array kan je niet perfect richten).


                            Kortom, Nee, het was niet echt nodig, maar door samenloop van omstandigheden wel erg prettig.

                            @DiGiComboy:
                            1: Ik ben zelf niet op in frankfurt geweest en ik weet dus ook niet hoe het daar klonk/afgeregeld was. Ik weet alleen dat wat ik hier te horen kreeg bijzonder goed vond klinken. (op een vervelende echo na dan, door de zaal).

                            2: Keuze voor de HK Cohedra staat hierboven al beschreven. Keuze van de tafels was puur vanwege de gastmixers, keuze van de monitorman en de gast-monitormixers

                            3: Over het durven ophang kan ik alleen zeggen dat deze keuze is gemaakt in overleg met de technische crew/management van de artiesten en dat deze er volledig achter stonden (zowel vóór als ná het optreden). Verder is mij verteld dat de huidige shakira-tour ook met HK cohedra gedaan wordt.

                            Comment

                            Working...