Regelgeving parcans/safes etc.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • delighted
    • Jul 2003
    • 420

    Regelgeving parcans/safes etc.

    Na wat discussies op m'n werk over de oud-Hollandsche PAR ben ik op zoek naar (gedocumenteerde) regels over de par.

    Discussiepunt 1:
    Moet een PAR wel of niet geaard zijn?

    Volgens mij moet ieder apparaat met een stekker en een metalen behuizing geaard zijn. Volgens mij staat dit ook vermeld ergens in een NEN-norm, maar daar ben ik nog naar op zoek.
    Echter bij veel bedrijven wordt er nog wel eens geredeneerd dat een truss of een 6bar wel is geaard, dus dat dit niet noodzakelijk is. Zo ook bij de mijne.

    Veel parsafes zijn uitgerust met slechts een 2-aderige kabel, dit zou het onmogelijk maken om de can te aarden.

    Hoe zit eea. precies?

    Discussiepunt 2:
    Welke parsafes mogen er in welke situatie wel of niet gebruikt worden?

    VOlgens mij is het namelijk noodzakelijk dat er in parren waarbij je de parsafe kunt aanraken van die geisoleerde fittingen/parsafes worden gebruikt. Indien je de parsafe niet aan kunt raken is dat niet noodzakelijk. Op vele plaatsten zijn hier gesprekken/discussies over gevoerd, maar ik heb eea nooit zwart op wit zien staan.


    Ben benieuwd naar jullie meningen, en hoop vooral dat er wat documenten op tafel komen die eea kunnen bevestigen of ontkennen.




  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

    #2
    Wij hebben alle aarde uit de bar doorgetrokken zitten geloof ik. Ga ze niet allemaal controleren, maar meen van wel... wat bedoel je precies met parsafe als ik vragen mag? Die term vat ik even niet. 2 aderig doet vermoeden dat het gewoon het stroomkabeltje is? In dat geval; op (een deel van) onze barren zitten 220 sockets, en de parren worden dus gewoon met shucko daarop aagesloten. Intern weer gesoldeerd naar een harting aansluiting, en klaar. Dan loopt er dus aarde door de harting naar bar & PAR. En qua "safe" doe je er dan nog netjes safety's omheen (trek/truss->bar & bar->PAR). In mijn ogen de beste & veiligste oplossing.

    Comment

    • paul100
      • Jan 2004
      • 33

      #3
      het is als volgt.


      Je hoeft een par niet te aarde als hij dubbelgeisoleerd is. De draadjes van een (goede) parsafe zijn dan ook met een dubbele isolatie uitgevoerd. Hierdoor moeten er dus 2 isolatie lagen kapot gaan voordat hij kortsuiting kan maken. De par behjuizing mag in deze situati van de achter kant open zijn.

      Als je een niet dubbel geisoleerde par heb dan moet je hem dus wel via een electrich contact aan aarde leggen bv. via een stekker.
      de par miet dan van de achterkant gesloten zijn.

      voor documentatie kun je rolight even bellen.

      Comment

      • wimbru
        • Sep 2003
        • 148

        #4
        Ik heb hier zopas de Parsafe II van Rolight ontvangen. Volgens mij zijn die toch niet toegelaten: De kabel zelf heeft geen aardingskabel; dus de rest zou moeten dubbel geïsoleerd zijn, maar: die kabeltjes komen gewoon uit de kabel en gaan zo in de lampvoet.

        Bij Thomas is er nog een extra kous rond die aansluitdraadjes; bij Admiral niet. Dus Admiral is niet dubbel geïsoleerd; dus Admiral zou niet toegelaten mogen worden.

        Op die Admiral staat ook nergens CE. Je kunt ook niet zelf een kous over trekken want alles is gerivetteerd.

        De Parsafe I vind ik wel goed, maar die II is toch een teleurstelling.

        Comment

        • Bastisito
          • Sep 2004
          • 185

          #5
          Je mag een par nooit aarden over de truss of de balk waar die aan hangt. Dit omdat die bewegende delen zijn (aansluiting par-balk) die misschien niet goed geleiden. Dit moet gewoon door de kabel lopen. De reden waarom er maar twee kabeltjes naar de fitting lopen is omdat de aarde-draad op de behuizing geschroeft dient te worden.
          Meneer, waar is dat ene knopje nou precies voor?

          Comment

          • test12
            • Jan 2003
            • 901

            #6
            to Wimbru

            Ik denk dat de draadjes die uit je kabel komen toch nog een dubbele isolatie hebben tot in de lampvoetisolatie. Bij twijfel kun je dit evt. bij Rolight navragen.

            herman

            ________________________
            Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

            Comment

            • wimbru
              • Sep 2003
              • 148

              #7
              Inderdaad: die kabeltjes hebben een dubbele mantel en kunnen ten opzichte van elkaar verschuiven. Dus zijn ze wel "dubbel geïsoleerd".

              Aan de binnenkant van de Parsafe staat een CE-teken. Op de kabel staat niets...

              Weet iemand of Rolight een CE-certificaat geeft?

              Comment

              Working...