1 dimmer voor 2 lampen?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • henk bruins
    • Aug 2004
    • 3

    1 dimmer voor 2 lampen?

    Misschien een rare plek voor de volgende vraag, maar ik heb het idee dat er op deze site veel expertise rondloopt....

    Ik wil met een inbouwdimmer twee lampen in de woonkamer bedienen, maar hoewel de dimmer tot 300W aan moet kunnen, blijkt in de praktijk dat er maar twee 25W lampjes aangestuurd kunnen worden, anders wordt het kennelijk teveel. Wat doe ik fout / wie heeft er goede raad?
  • tomv
    • Jun 2003
    • 331

    #2
    Eerst en vooral is dit nie echt de plaats voor zo'n vragen,
    maar wat stuur je ermee aan?
    Ga ff terug langs in winkel van aankoop, die zullen toch wel weten wat ze verkopen.
    Tom

    Comment

    • ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

      #3
      Wat voor lampen ga je dimmen?

      Comment

      • VERVALLEN

        #4
        De meeste inbouwdimmers van oa "nikko" zijn geschikt voor resistieve belasting. Ze kunnen dus alle gloeilampen , gloeispots, en halogeenlampen dimmen.
        Maar bij halogeenlampen is er een zeer belangrijke MAAR!!!

        De halogeenlampen dienen rechtstreeks op de 230V te werken.
        Dan heb je al 2 keuzes, ofwel de staafhalogeenlampen, of de halogeenlampejes met GU-10 lampvoet.
        De halogeenlampjes met 2 pinnetjes eraan die werken op een spanning van 12V kunnen ook gedimt worden op voorwaarde dat ze aangesloten zijn via een DURE ELECTRONISCHE transformator. 9 kansen van de 10 werk jij met de 12V lampjes en een keramische of magnetische transformator. Deze kan je enkel dimmen met zogenaamde amplituderegeling van je wisselspanning. Uw sinus blijft dus compleet.
        Goedkopere dimmers doen faseaansnijding, en magnetische transfos kunnen niet werken dan. Integendeel, transfo's en dimmer gaan stuk door dit voorval!

        Dus best een dure dimmer aanschaffen, ofwel de transfo vantussen de kring halen en GU-10 lampjes steken.

        Aan jou de keuze.


        Groeten,

        Frank

        Comment

        • pilot
          • Nov 2003
          • 267

          #5
          Let wel er zijn drie soorten dimmers de goedkope voor gloeilampen,de middelmaat voor halogeenlampen met normale trafo en de dure voor halogeenlampen met elektronische trafo.
          Zet op de duurste geen halogeenlampen met normale trafo want de dimmer gaat geheid stuk
          master-qsc en de rest

          Comment

          • DJEM
            • Jul 2004
            • 254

            #6
            Goed inderdaad een rare plaats voor de vraag, doch gezien de vriendelijke toon van het bericht wel bereid willig om antwoord te geven.

            Een standaard HTK (Huis Tuin en Keuken) dimmer heeft een minimale vermogen nodig van 60 watt en maximaal 300 watt. En er zijn speciale half inbouw versies welk 600 watt trekken.

            Hier zit de clue ook voor de halogeen dimmers, de belasting is te laag.

            Verders met goedkope dimmers kun je, vooral in het onder segment, het heel zachtjes willen laten branden, problemen krijgen. De lamp word dan gedimd tot halfzacht en valt daarna uit. Dit heeft met de bezuiniging in de opbouw van het dimcircuit te maken.

            Advies, ga niet naar de gamma, maar zoek een betere zaak uit, welk niko materiaal verkoopt. Dan lost het probleem als goed is snel op

            "goedkoop is niet altijd goedkoop"

            Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

            Comment

            • henk bruins
              • Aug 2004
              • 3

              #7
              Ik wil er twee gewone gloeilampen mee kunnen dimmen. Eerst had ik de zaak serieel aangesloten, daarna paralel, maar dit laatste bood dus nog geen soelaas. Gisteravond twee keer een 40W lamp opgesnord en die doen het gelukkig wel, misschien gaat twee maal 50w ook goed, maar het blijft dan toch een stuk minder dan de beloofde 300W max.

              Comment

              • henk bruins
                • Aug 2004
                • 3

                #8
                probleem opgelost! waar het precies aan lag weet ik niet, misschien doordat de test met twee maal 60W was gebaseerd op een gewone gloeilamp en een softtone lamp. Anyhow, bedankt voor de reakties...

                Comment

                • kentuckytukker
                  • Apr 2004
                  • 39

                  #9
                  Heb thuis de hele woonkamer met 9 schemerlampen op 1 Busch Jaeger Dimmer van 600W en dit werkt al 14 jaar zonder problemen. 12V Halogeenspots dim je goedkoop met een standaart dimmer in combinatie met electronische trafos, of vervang de halogeenlampjes door 220v uitvoering. Neem zoals reeds opgemerkt wel merk dimmers, de degelijkheid betaalt zich vanzelf terug.

                  Comment

                  • DJEM
                    • Jul 2004
                    • 254

                    #10
                    Als je een post maakt in een forum, kijk dan ook of dit zinvol is. Er staat duidelijk dat het probleem opgelost. Meneer en ieder ander is er wijzer van geworden...

                    ModSlot?
                    Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

                    Comment

                    Working...