datronik club laser multi color

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • robbert2
    • Nov 2003
    • 11

    datronik club laser multi color

    ik heb een datronik club laser multi color gekocht waar 2 lasers inzitten:
    400 mw argon laser
    60 mw nehe laser het probleem is dat er uit deze buis niks uitkomt, hij ontlaad wel je ziet door het glas ook gewoon de straal in de buis zelf alleen hij komt niet naar buiten, de man waarvan ik hem kocht zij dat het een afwisselend probleem is wat soms wel is en soms niet

    mijn vraag heeft iemand enig idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn,

    alvast bedankt
  • FiëstaLj
    • Oct 2000
    • 2068

    #2
    Das wel een leuk systeem ? heb je er ook shows bij ?

    Waarschijnlijk kan je die HeNe laser niet meer repareren en issie gewoon beschadigd geraakt door onzorgvuldig gebruik. Ik kan je er wel bij vertellen dat dit de goedkoopste van de 2 lasers is Weet dat de firma laserforum in venlo dezelfde laser heeft staan, wellicht kunnen hun je helpen aan reserve onderdelen.
    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

    Comment

    • robbert2
      • Nov 2003
      • 11

      #3
      ja klopt zag het op hun site, mijn laser heeft alleen geen animatie systeem er in dus alleen beams,

      de vorige eigenaar zij dat het momenten zijn(onbetrouwbaar) dat hij het weer doet dan doet hij het ook weer een tijd, maar de straal is in de buis zelf goed zichtbaar.



      Comment

      • robbert2
        • Nov 2003
        • 11

        #4
        niemand die me hier mee kan helpen??[:I]

        Comment

        • movinghead
          • Aug 2001
          • 559

          #5
          Je kunt niet zomaar aan je buis lopen schroeven.
          Wat ik wel weet is dat je je spiegels aan beide zeiden kunt stellen.
          Maar het fijne weet ik daar ook niet van.
          Onze Star II doet dat allemaal zelf.
          Laat het wel door iemand doen die er weet van heeft.
          [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

          Comment

          • -Aart-
            • Jul 2001
            • 801

            #6
            Zie je nu wel of geen beam ? of alleen een ontlading door het cappilair ?

            Lijkt me zo op het eerste gezicht gewoon een temperatuursafhankelijk alignmentprobleem. Kan heel goed zijn dat het gemakkelijk te verhelpen is.

            Zie http://www.laserfaq.com voor meer (alle ?) info over o.a. HeNe lasers en hoe ze af te stellen.

            Comment

            • robbert2
              • Nov 2003
              • 11

              #7
              probleem waarschijnlijk bekend,

              heb gebelt met bedrijf laserforum en die zeggen dat het een bekend probleem is bij lasers van deze leeftijd,
              gas is op en moet worden bijgevult,

              Comment

              • satje
                • Jan 2010
                • 1

                #8
                Oei dit is al een oude topic

                Ik ga het toch proberen...

                Ook ik heb een Datronik Club laser op de kop getikt.
                Alles werkt op de Argon laser na ( ILT model 5400)

                Er zit een 4 polige din plug op de voeding om het geheel aan te sturen.
                Mijn vraag, hoe krijg ik dat ding aan de praat... is het 5V insturen of werkt het anders?

                Hoop dat er nog wat techneuten rond fietsen hier die mij wat verder kunnen helpen.

                Groet,
                Ferry

                Comment

                • GuntherM
                  • Jan 2006
                  • 163

                  #9
                  Ik heb jaren met een watergekoelde Datronik (RGY) laser gewerkt in een club in Geraardsbergen, de stuursoftware leek toen op een soort eigen MS-DOS systeem, maar wat mij enorm opviel was dat er veel optiek (en best luidruchtige) in deze laser zat. de gebruikshoek van de laser was ook best wel stevig, denk dat enkel toplasers van nu die 80° range kunnen weergeven. Maar ik heb nooit begrepen dat ze met redelijk lage output wattages zoveel er uit kregen. 1w laserlicht van toen is toch nog hetzelfde als nu?
                  Waar je met dit soort lasers moest mee opletten, was dat je hem traag opwarmde 15 minuten tot maximale sterkte en 15 minuten koelen alvorens uit te schakelen. Ik heb nu een diode multi color laser met een output van 18w, maar heb nog steeds het gevoel dat de Datronik veel krachtiger was. In elk geval was programmeren een helse job met enkel numerieke waarden als X en Y as. Heb er verschillende parachtige shows mee kunnen maken via SMPTE op een multitrack Teac cassette speler lol, lijkt wel het stenentijd perk nu deze discussie.

                  Comment

                  • Stoney3K
                    • Sep 2007
                    • 1399

                    #10
                    Originally posted by GuntherM
                    Ik heb jaren met een watergekoelde Datronik (RGY) laser gewerkt in een club in Geraardsbergen, de stuursoftware leek toen op een soort eigen MS-DOS systeem, maar wat mij enorm opviel was dat er veel optiek (en best luidruchtige) in deze laser zat. de gebruikshoek van de laser was ook best wel stevig, denk dat enkel toplasers van nu die 80° range kunnen weergeven. Maar ik heb nooit begrepen dat ze met redelijk lage output wattages zoveel er uit kregen. 1w laserlicht van toen is toch nog hetzelfde als nu?
                    Waar je met dit soort lasers moest mee opletten, was dat je hem traag opwarmde 15 minuten tot maximale sterkte en 15 minuten koelen alvorens uit te schakelen. Ik heb nu een diode multi color laser met een output van 18w, maar heb nog steeds het gevoel dat de Datronik veel krachtiger was. In elk geval was programmeren een helse job met enkel numerieke waarden als X en Y as. Heb er verschillende parachtige shows mee kunnen maken via SMPTE op een multitrack Teac cassette speler lol, lijkt wel het stenentijd perk nu deze discussie.
                    Ik denk dat dat eerder komt doordat lasershows in die periode veel meer een bijzonderheids-factor hadden, en de zaal ervoor veel donkerder werd gemaakt zodat de lasers in verhouding een stuk zichtbaarder waren.

                    Nu liggen de laser-watten voor het oprapen en is het dus veel makkelijker om lasers mee te laten komen met 575W spots en LED-verlichting.
                    First make it work, then make it look pretty!

                    Comment

                    • GuntherM
                      • Jan 2006
                      • 163

                      #11
                      Originally posted by Stoney3K
                      Ik denk dat dat eerder komt doordat lasershows in die periode veel meer een bijzonderheids-factor hadden, en de zaal ervoor veel donkerder werd gemaakt zodat de lasers in verhouding een stuk zichtbaarder waren.

                      Nu liggen de laser-watten voor het oprapen en is het dus veel makkelijker om lasers mee te laten komen met 575W spots en LED-verlichting.
                      Zou kunnen ja, voor ik het daar voor bekeken hield waren de MSD scans van Martin al vervangen door MAC's en kwam de laser inderdaad wel minder tot zijn recht, maar dat kwam ook omdat ze het projectiescherm weg gehaald hadden. Teksten ed. konden niet meer geprojecteerd worden, wat ik enorm spijtig vond. Mijn opvolger gebruikte de laser zo goed als niet, erg jammer, want zo'n laser geeft toch altijd een extra dimensie aan je shows. 'k ben nu al zo'n 10 jaar uit het wereldje, maar dat blijft toch kriebelen hoor

                      Comment

                      Working...