DMX-controller 2518 Martin

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VERVALLEN

    DMX-controller 2518 Martin

    Ik zit hier thuis met een martin 2518 dmx controller. Deze kan 72 kanalen aansturen. Maar voor scans is dit nog te doen.
    Ik heb ook MIDI toepassingen op deze controller. Maar ik vraag me echt af waarom MIDI eigenlijk dient. Dat is dan die oudere stekker met 5 pinnen zeker he, of niet? Niet de RS-232, want dat dient om de 2518 aan de PC te hangen, of via een andere 2518 te linken om zo meerdere kanalen / geheugens te hebben.

    Iemand ervaring met de DMX 2518 controller van martin. In het bijzonder MIDI?
    Kunnen jullie me tips geven omtrend dit toestelletje?



    Alvast veel dank,


    Fou
  • cherrybay
    • Dec 2002
    • 51

    #2
    Hoi , ben ik weer.

    Ik gebruik de 2518 alleen om mijn dimmerpacks aan te sturen, toch 72 kanalen !!!

    Om hem te proggen vind ik het niet super handig (helemaal voor heads / scans )omdat er ook maar 6 faders op zitten dus je raakt snel het overzicht kwijt ..

    Sorry ik kan je niets vertellen over de Midi functie .. nog nooit gebruikt..

    Bye
    Stel niet uit tot morgen , wat je vandaag iemand anders kunt laten doen.

    Comment

    • VERVALLEN

      #3
      citaat:Geplaatst door cherrybay

      Hoi , ben ik weer.

      Ik gebruik de 2518 alleen om mijn dimmerpacks aan te sturen, toch 72 kanalen !!!

      Om hem te proggen vind ik het niet super handig (helemaal voor heads / scans )omdat er ook maar 6 faders op zitten dus je raakt snel het overzicht kwijt ..

      Sorry ik kan je niets vertellen over de Midi functie .. nog nooit gebruikt..

      Bye

      Ik programmeer er nu 2 812's mee. Dus 10 kanalen. Om een beetje logica te hebben heeft scan 1 startadres 1 bij mij.
      Deze scan luistert dan naar kanalen 1 -> 5
      Kanaal 6 gebruik ik dan niet dus is kanaal 7 het startadres van scan 2.
      Maar met programmeren van zulke toestellen heb je echt geen problemen. maar MH's programmeren met 16 kanalen zou enorm "lastig" werken zijn.

      Comment

      • VERVALLEN

        #4
        Iemand van hier wel al met de MIDI functie gewerkt op de 2518 van Martin ?

        Comment

        • dj kevin kd
          • Jul 2004
          • 74

          #5
          citaat:Geplaatst door LJ-Martin

          Iemand van hier wel al met de MIDI functie gewerkt op de 2518 van Martin ?
          ja ik heb ook martin 2518 controller en gebruik af en toe midi paneelke ( roland )
          je kan zo verschillende banken (progs) op een bepaald toets van midi toevoegen. al dan niet da het programma direct met de bewegingen enzz begint of gewoon zich klaar stelt op de eerste scene van het proggramma.
          Ook alleen bepaalde scene's kan je instellen voor als een bepaald prog afspeelt en een andere scene van andere prog wilt efkes laten invallen kun je dus deze functies ook met doen. Het laatste gebruik ik bijna niet aangezien mijn scans veel te traag reageren. (eurolite's)
          Je kan ook een midi in stellen om da beat zelf in handen te hebben in plaats van de auto trig op de 2518.

          Dat is ongeveer wat ik er van weet
          ben nu bezig met de 2518 ook op pc aan te sluiten ma blijkbaar heb ik verkeerde kabeltjes gekocht. Ga van rs 232 overgang stuk naar ne seriele kabel ( kabel vo printer) en dan ga zo na pc printer ingang ma het progske vind de 2518 niet.
          iemand ideeen laat anders iets weten ( mss terug overgang stuk van de seriele kabel na rs 232 ingang dan )

          grtzz

          Comment

          • Dave
            • Jan 2001
            • 757

            #6
            Kabel voor printer? De meeste printers zijn toch ECHT parrallel, niet serieel. Weet je zeker dat je de goede kabel hebt? In de manual staat precies welk soort je moet aanschaffen.
            U x I = Boem.

            Comment

            • dj kevin kd
              • Jul 2004
              • 74

              #7
              citaat:Geplaatst door Dave

              Kabel voor printer? De meeste printers zijn toch ECHT parrallel, niet serieel. Weet je zeker dat je de goede kabel hebt? In de manual staat precies welk soort je moet aanschaffen.
              ik vond de kabel rs 232 nergens maar vond wel overgang stukken van rs 232 naar printer kabel . en dit had ik dan aan de pc aan gesloten en in het programma 2518 tool gezocht achter de just com poort waar de verbinding lag. maar em vond niets .

              Comment

              • Dave
                • Jan 2001
                • 757

                #8
                Nee da;s niet zo vreemd, een printerkabel gebruikt een totaal andere pinbezitting.

                Hier staat het allemaal precies in:
                U x I = Boem.

                Comment

                • sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

                  #9
                  Het is toevallig zo'n beetje de enige lichtcontroller waar ik ervaring mee heb :-).
                  Heb hem voor MX1 scans en Betapacks gebruikt. Programmeren hiervoor was erg simpel: ieder apparaat viel binnen een groep van 6 kanalen. Met de betapacks was er jammergenoeg wel wat vertraging en af en toe ging de controller een beetje en eigen leven leiden :-(. Ik moet wel zeggen dat de software die er sinds de aanschaf 4 jaar geleden in zat nooit ge-update is. Als je wilt weten wat er met MIDI mogelijk is met de 2518: Ik heb de handleiding hier niet, maar ik neem aan dat er gewoon een implementatietabel instaat.

                  *EDIT* Ik heb hier de handleiding, het staat er allemaal vrij duidelijk moet ik zeggen...


                  En ja het is die "oudere" stekker waar jij het over hebt, of wat aardiger gezegd: de 5-pins DIN connector, die tot in de jaren 80 ook in consumenten audio-apparatuur gebruikt werd (kan iemand me vertellen waarom er toch ooit op dat rottige cinch is overgeschakeld!!??) Mischien dat je deze daarom dus "ouder" noemt, Het zijn iig niet dezelfde connectors als die gebruikt worden voor analoge lichtsturing. Ouder is geenszins hetzelfde als verouderd; het is nog steeds de standaard connector voor MIDI, alhoewel USB en M-LAN op de loer liggen.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                  Comment

                  Working...