probleem met martin mx-4

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aron
    • Jun 2004
    • 27

    probleem met martin mx-4

    Hoi,
    Ik heb laatst in een bowling een compleet lichtplan gehangen t.b.v. het disco bowlen wat daar plaats ging vinden. Nu is dat allemaal goed gelukt en ziet het er mooi uit. Het orginele plan was om er 8 mac's ( 4x 250 en 4x 300 ) 8 martin robocolours 400, 2x ZR12, wat parren, blacklightspots en TL's, atomic strobe ed op te hangen. Dit alles aangestuurd met een SGM Studio 24 scan control, dit wat toen nog goed te doen was.
    Wat later kreeg de opdrachtgever de smaak te pakken en er moest nog veel meer bij. Ik heb toen nog 4 Martin CX-4's en 8 MX-4's en 16 parren erbij gehangen. Toen onstond een raar probleem.. Enkel bij de MX-4 scanner blijft data "hangen". Als je snel de kleuren wisselt, vooral i.c.m. een beweging, dan blijft het kleurenwiel hangen bij een bepaalde kleur ( willekeurig ), deze welke naar wit zo moeten gaan ( zo geprogrameerd ) WAT IS DAT??, en nog belangrijker: hoe los ik het op. De importeur heeft geen antwoord!!

    Er zit nogal wat DMX-kabel in het systeem ( 150 meter ), maar er is wel een dmx-splitter geplaatst: RS-485 Optosplitter.

    Dit probleem ondervond ik ook afgelopen week in een cafe waar ik een plan heb gehangen, maar dan met robe Yoke-spots i.c.m. een freekie.

    Gegroet, Aron

  • SjoerdOptLand
    • Jul 2003
    • 261

    #2
    citaat:Geplaatst door aron
    ... Ik heb toen nog 4 Martin CX-4's en 8 MX-4's en 16 parren erbij gehangen. Toen onstond een raar probleem.. Enkel bij de MX-4 scanner blijft data "hangen". Als je snel de kleuren wisselt, vooral i.c.m. een beweging, dan blijft het kleurenwiel hangen bij een bepaalde kleur ( willekeurig ), deze welke naar wit zo moeten gaan ( zo geprogrameerd ) WAT IS DAT??, en nog belangrijker: hoe los ik het op. De importeur heeft geen antwoord!!

    Er zit nogal wat DMX-kabel in het systeem ( 150 meter ), maar er is wel een dmx-splitter geplaatst: RS-485 Optosplitter.

    Dit probleem ondervond ik ook afgelopen week in een cafe waar ik een plan heb gehangen, maar dan met robe Yoke-spots i.c.m. een freekie.

    Gegroet, Aron
    Pfoe, lastig. Probeer het probleem nader te localiseren; als je de scan korter aansluit, blijft het probleem dan? Zo ja, dan is het iets in de scan of in de controller, zo nee, dan heb je inderdaad verkeerde kabel, geen afsluiter o.i.d. gebruikt. Controleer dus even goed of alle DMX verbindingen afgesloten zijn (welke apparaten een interne terminator hebben en welke niet, dit is wel degelijk van belang).

    Succes!
    Sjoerd

    Comment

    • Den Berte
      • Apr 2003
      • 147

      #3
      Zeg, die splitter hoe is die geschakeld en zitten erop elk eind wel een terminator
      En dat alles op een SGM sc24. Hoe zijn je adressen dan en werk het dan nog wel leuk.
      Ik zou er wel eens wat PIc's van willen zien.


      Comment

      • aron
        • Jun 2004
        • 27

        #4
        Als ik een scan direct, alleen op de tafel zet, met 2 mtr kabel ertussen ondervind ik hetzelfde probleem. Alle connectoren en kabels zijn goed, datweet ik vrijwel zeker.
        Vanuit de splitter komen 5 dmx lijnen, 1 x thru en 4x out, deze welke allemaal eeneindstop hebben.
        Welke apparaten een interne eindstop hebben weet ik niet, zal ik ff nakijken.

        Het werkt allemaal prima op de SGM, ik heb qua units ( en dus startadres ) de 4 mac 250's los zitten de 4 mac's 300 per 2, de pro 400 per 4, de cx-4's per 2 en de MX-4's per 4.
        de parren , de strobe en de zr-12's zitten op de dimmer-presets.
        nog de start adressen weten?

        ik zal zometeen ff wat pic's opsnorren..

        Zou het dan betekenen dat de SGM de problemen veroorzaakt? Lijkt me op zich sterk, ik heb met deze tafel al zoveel fratsen uitgehaald en nog nooit van dit soort rare problemen gekregen. Het frapanste vind ik dat het probleemzich alleen bij de MX-4's voordoet.

        grzz, Aron

        /edit

        de pics:





        Toen ik deze foto's maakte hingen de mx-en en cx-en nog niet.

        Comment

        • JBL-QSC-DBX
          • Apr 2003
          • 381

          #5
          Hallo aron, wij werken ook met MX-en, maar ik herken je probleem niet. Ander vraagje, die foto's is dat bij de Merlijn in Oosterhout?

          Groeten en succes ermee.
          Timescape.nl

          Comment

          • Dave
            • Jan 2001
            • 757

            #6
            Wat wel bekend is bij de MX-serie, is dat in sommige gevallen bij snelle kleuren/gobowisselingen een van de wielen doorschiet. Dan staat het ding op de verkeerde kleur of gobo. Er is eigenlijk weinig aan te doen als dit het geval is, behalve minder snelle wisselingen programmeren. (of effect-speed gebruiken, maar dan heb je een kanaal extra nodig.)
            U x I = Boem.

            Comment

            • aron
              • Jun 2004
              • 27

              #7
              het is inderdaad de bowling merlijn in Oosterhout.. @ jbl~ Met welke tafel sturen jullie die mx-en aan?

              Zou het dan het doorschieten van het kleurenwiel zijn? Klinkt wel heel logisch, vind ik trouwens wel slecht dan. Ik zal het effectdpeed eens proberen, deze is wel voorgeprogrammeerd.

              Comment

              • JBL-QSC-DBX
                • Apr 2003
                • 381

                #8
                Ha aron, wij sturen de MX-en met Martin Lightjockey. Die bowling ben ik weleens geweest, toen hing er nog niet zoveel licht volgens mij. Het probleem komt me overigens niet bekend voor, wij hebben toen we de scans net hadden ook met de Freekie gewerkt, en die had dit ook niet volgens mij. Ik kan je helaas niet verder helpen, zal binnekort weleens bij de bowling gaan kijken daar, ziet er mooi uit! complimenten.

                Timescape.nl

                Comment

                • PowerSound
                  • Nov 2001
                  • 1892

                  #9
                  citaat:Geplaatst door Dave

                  Wat wel bekend is bij de MX-serie, is dat in sommige gevallen bij snelle kleuren/gobowisselingen een van de wielen doorschiet. Dan staat het ding op de verkeerde kleur of gobo. Er is eigenlijk weinig aan te doen als dit het geval is, behalve minder snelle wisselingen programmeren. (of effect-speed gebruiken, maar dan heb je een kanaal extra nodig.)
                  Heb dit probleem ook met MX-1's is een discotheek waar ik werk, soms schiet een kleur/gobo gewoon ernaast. Moet ja alles weer op OPEN zetten, en is het weer ok.
                  PSL Bvba powered by
                  L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                  Yahama LS9-32 / MC7L-48
                  Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                  Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

                  Comment

                  • aron
                    • Jun 2004
                    • 27

                    #10
                    citaat:Geplaatst door PowerSound

                    Heb dit probleem ook met MX-1's is een discotheek waar ik werk, soms schiet een kleur/gobo gewoon ernaast. Moet ja alles weer op OPEN zetten, en is het weer ok.
                    Dat kan idd, is wel zeer verevelend om dat om de 2 minuten te doen...

                    Daarnaast moet de show gedraaid worden door de werknemers van de bowling zelf, niet bepaald voolwaardige lichttechnici.

                    Comment

                    • movinghead
                      • Aug 2001
                      • 559

                      #11
                      Wat heb je tot nu toe zoal getest.
                      Ik bedoel, als je de acht scans direct op de tafel aansluit met allemaal hetzelfde DMX adres doen ze dan allemaal precies het zelfde verkeerd? Ook na een half uur? Als dit het geval is zou het naar mijn idee aan de controller liggen. Anders zouden de kleurenwielen allemaal even los zitten en het dus een structurele productiefout zijn. Dan gewoon terugsturen.

                      Is het dan 1 scan die raar doet weet je ook dat het maar aan 1 scan ligt.

                      Of probeer eens een hoop gekkigheid met de zelfde opstelling maar een andere tafel. Uit het resultaat hiervan kun je ook veel halen denk ik.

                      Zo zijn er nog wel meer opstellingen te bedenken waardoor je verschillende fouten en defecten kunt elimineren.

                      Hieruit kun je je conclusies trekken over zowel de scans, de controllers en de bedrading. Als je op een gegeven moment weet waar het aan ligt stuur je het gewoon terug naar de leverancier.


                      [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

                      Comment

                      • aron
                        • Jun 2004
                        • 27

                        #12
                        ik zal komende week proberen een dagje in te plannen om het een en ander uitgebreid te gaan testen. Ik zal dan ook andere tafels proberen, helaas heb alleen beschikking over een sgm SC24, een freekie en een zero88XL.

                        Ik zal de uitkomst nog wel posten.

                        Comment

                        • movinghead
                          • Aug 2001
                          • 559

                          #13
                          das toch genoeg testmateriaal?....
                          [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

                          Comment

                          • Wous
                            • Apr 2003
                            • 26

                            #14
                            `@Aron

                            Wat voor softwareversie hebben de MXjes. Ik weet dat een 1,5 maand geleden een nieuwe software update is geweest van Martin. Ik werk namelijk bij Rentall en hebben dit probleem ook gehad met een paar MXjes. Hebben toen een software update gedaan en het probleem was verholpen.
                            Ik kijk maandag ff wat voor software update er is. Ik dacht uit mijn hoofd dat het 1.9 is maar weet niet zeker. zal ff voor je kijken.

                            Groetjes Ewout
                            Luchtankers i.p.v. Motortakels

                            Comment

                            • aron
                              • Jun 2004
                              • 27

                              #15
                              @wous, ik weet uit mijn hoofd niet welke softwareversie ze hebben, maar ze zijn nu denk alweer een jaar geleden geplaatst, dus die laatste versie hebben ze zeker niet.

                              Maar om software te updaten heb je toch een apart apparaat nodig?
                              dat zal wel ff terugsturen worden dan.

                              Comment

                              Working...