MH's aansturen met een Zero88 Lightmaster XLS

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spotter
    • Nov 2003
    • 77

    MH's aansturen met een Zero88 Lightmaster XLS

    Vandaag op school een discussie gehad of het mogelijk is om met een conventionele lichttafel (wel DMX), en in dit geval dus de Zero88 Lightmaster XLS, een Movinghead aan te sturen. Volgens mij zou dit gewoon mogelijk moeten zijn, en kan je met de normale schuiven de afzonderlijke functies besturen. Echt handig is dit natuurlijk niet, maar het is meer een hypothetisch geval.

    Wat denken jullie hiervan?
    Flightcasedouwer en kabelslaaf
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    Dmx=Dmx ergo kan.
    Heb je nu een kratje bier verdient?
    zo ja...delen
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • Daan Hoffmans
      • Aug 2000
      • 1225

      #3
      Jep, dat gaat prima.
      Sterker: voor jouw tijd bij de TC huurden we altijd scans (HES Trackspot) met een XLS om ze aan te sturen. Met eenvoudige scans gaat dit prima, vooral omdat iedereen daar weet hoe dat ding werkt. Bij movingheads als mac250 of XT250 is het dan weer niet zo handig.
      <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

      Comment

      • MJ
        • Mar 2004
        • 140

        #4
        heb wel eens ooit
        24 dimmers + 8 technobeams met een zero88 sirius 24 aangestuurd
        't was wel creatief patchen maar het werkte prima

        en bij een ander fesitval 12 dimmers met 5 vl5'en




        lekker 'k wil ook wel een biertje

        Comment

        • Wout Laenen
          • Sep 2000
          • 102

          #5
          Wij hebben ooit 4 MH660 movingheads van Futurelight aangestuurd met de XLS van zero. Normaal kom je dan aan 14 kanalen per fixture (8-bits panning) maar door de kanalen goed te patchen kan je dan wel zorgen dat de basisfuncties (kleur/pan/tilt...) onder die 24 kanalen vallen.

          Of het handig werken is, is toch een andere zaak...
          Zo ben je echt wel beperkt in bewegingen, er kunnen maar maximaal 9 bewegingen (patterns) geprogrammeerd worden op een XLS.
          mvg

          WL

          Comment

          • Spotter
            • Nov 2003
            • 77

            #6
            Dank allemaal, helaas geen kratje bier maar toch m'n eer gered .

            Daan, dat wist ik niet, maarja dat was dan ook voor mijn tijd. Over een weekje of 3 maar eens kijken of het werkt met hopelijk Robe 250XT. En Wout, het was ook meer een ideetje, kijken of het werkt, om het aan te sturen gebruiken we echt wel wat anders. Maar het is toch leuk om een keer wat dingen uit te vogelen, en misschien die MH (werking) wat beter te leren kennen.
            Flightcasedouwer en kabelslaaf

            Comment

            • Daan Hoffmans
              • Aug 2000
              • 1225

              #7
              Wil je het netjes doen, dan bekijk je alvast vooraf de handleiding.
              Daarin vind je de DMX tabellen, waarin staat welk kanaal welke functie heeft, door dan een beetje te spelen met een ouderwetse schuivenbak krijg je inderdaad wel een mooie indruk van de werking van zo'n apparaat...
              <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

              Comment

              • Spotter
                • Nov 2003
                • 77

                #8
                Ik heb de afgelopen weken behoorlijk wat informatie gezocht, gelezen en geprobeerd te begrijpen (lukt over het algemeen wel), enkel het echt protocol over hoe en wat is nog een beetje een grijs gebied, en ben hard aan het nadenken zegmaar hoe je met logische schakelingen een dmx signaal kan opbouwen/gebruiken. Dan is zoiets inderdaad erg leuk, en nuttig om het een en ander te bekijken, en dan hopelijk dmx nog wat beter te begrijpen.

                ben inderdaad al wezen rondkijken op de sites van martin/robe, robe heeft deze heel netjes op de site staan, erg overzichtelijk, martin kon ik alleen wat vinden aan het einde van de user manual, en is een stuk onoverzichtelijker (aka, ben nu te moe om me er echt op te concentreren). Het jammere is alleen dat er met opbouwen eigenlijk zo weinig tijd is voor deze dingen, en dat het altijd maar weer afwachten is wat er onze kant op komt . Niet dat het erg is, houd de spanning erin zullen we maar zeggen.
                Flightcasedouwer en kabelslaaf

                Comment

                • Daan Hoffmans
                  • Aug 2000
                  • 1225

                  #9
                  Met wat logische schakelingen zal het je niet lukken iets met een DMX te doen. Ben geen elektro-techneut, maar het zonder iets van een microprocessor ofzo gaat het je niet lukken.

                  Boeiend linkje: http://www.sale.nl/support/techdocs/article.asp?ID=21
                  <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

                  Comment

                  • FiëstaLj
                    • Oct 2000
                    • 2068

                    #10
                    citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

                    Met wat logische schakelingen zal het je niet lukken iets met een DMX te doen. Ben geen elektro-techneut, maar het zonder iets van een microprocessor ofzo gaat het je niet lukken.

                    Boeiend linkje: http://www.sale.nl/support/techdocs/article.asp?ID=21
                    Zou wel kunnen in theorie maar wordt een dermate grote, dure en complexe schakeling dat je waarschijnlijk nooit alle fouten eruit krijgt....
                    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

                    Comment

                    • DeAl
                      • Dec 2003
                      • 114

                      #11
                      Klopt, met wat logische schakelingen kom je er niet.
                      Je hebt echt een microcontroller nodig om een DMX signaal op te bouwen. Ik heb een jaar terug de LptDMX interface van Elektuur met een AVR RISC controller gebouwd en die werkt prima. Ik heb me tevens een beetje verdiept in de AVR software om te begrijpen hoe het DMX signaal wordt opgebouwd.
                      Er zijn echter nog vele zelfbouw DMX interfaces op het internet te vinden. Maar het zijn dus wel meestal PC interfaces, dus je hebt op je PC nog compatibele DMX software nodig.

                      Alain
                      The best way to accelerate a computer running Windows is at 9.81 m/s²

                      Comment

                      • DJ2000
                        • Nov 2003
                        • 14

                        #12
                        citaat:Geplaatst door FiëstaLj
                        Zou wel kunnen in theorie maar wordt een dermate grote, dure en complexe schakeling dat je waarschijnlijk nooit alle fouten eruit krijgt....
                        typisch een geval van, in theorie is theorie gelijk aan de praktijk, maar in de praktijk is dat toch anders
                        JMM

                        Comment

                        • Spotter
                          • Nov 2003
                          • 77

                          #13
                          Ik was ook niet serieus van plan om iets helemaal met logische schakelingen te bouwen, vooral omdat het zo veel componenten heeft dat het misschien nog wel goedkoper is om gewoon een lichttafel te kopen. Maar gewoon voor de lol is het natuurlijk wel leuk om er een beetje mee te vozen. Wat je natuurlijk wel kan doen is een programma schrijven op de pc en dat via een seriele poort eruit te gooien.

                          Maar binnekort eerst maar eens die MH op de XLS aansluiten. Dank allemaal voor de uitleg
                          Flightcasedouwer en kabelslaaf

                          Comment

                          • Daan Hoffmans
                            • Aug 2000
                            • 1225

                            #14
                            citaat:Ik was ook niet serieus van plan om iets helemaal met logische schakelingen te bouwen, vooral omdat het zo veel componenten heeft dat het misschien nog wel goedkoper is om gewoon een lichttafel te kopen.
                            dat weet ik wel zeker...
                            <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

                            Comment

                            • DeAl
                              • Dec 2003
                              • 114

                              #15
                              @Spotter
                              citaat:Wat je natuurlijk wel kan doen is een programma schrijven op de pc en dat via een seriele poort eruit te gooien.
                              Neen, dit kan niet, een seriële poort is te traag want een DMX signaal heeft een baudrate van 250k. Juist daarom heb je dus een DMX interface nodig. Een externe interface wordt aangesloten op de printer- of USB-poort.

                              Alain
                              The best way to accelerate a computer running Windows is at 9.81 m/s²

                              Comment

                              Working...