Reverse pan/tilt vraagje

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fritz
    • Oct 2001
    • 621

    Reverse pan/tilt vraagje

    Beste medeforummers!

    Ik zit met een dom probleem waar vast een simpel antwoord voor is!
    Ik heb 2x Robe 250XT en de bundels ervan wil ik laten kruisen. Nou zou je dat kunnen bereiken als je de ene head in spiegelbeeld ophangt tov de andere, maar das niet helemaal de bedoeling.
    Ik neem aan dat ik dus de reverse pan/tilt moet gebruiken. Nou heb ik ze net hier op de grond gezet en ben ik er wat mee gaan kloten.

    Ik krijg die bundels wel gekruist alleen is bij de ene head de lens dan aan de onderkant en bij de andere head aan de bovenkant (omdat ie niet precies in het midden van de head zit)
    Dus als je ze dan op een muur zou projecteren scheelt het 5 cm ofzo... Tis misschien een beetje vaag uitgelegd, hopen dat iemand me begrijpt en me kan helpen



    Hier nog ff een plaatje, de lens zit niet in het midden
  • Robert
    • Aug 2000
    • 630

    #2
    Volgens mij bedoel je dat de bundels symmetrisch ten opzichte van elkaar bewegen, dus dat je ze op hetzelfde dmx-kanaal zet, en dat de bundels dan niet allebei naar links of rechts gaan, maar wel naar binnen of naar buiten.

    Om dat te bereiken hang je ze gewoon hetzelfde op, en dan moet je niet de reverse pan/tilt gebruiken, maar de functie pan inverse. Die moet je dus bij 1 van de 2 heads gebruiken. Dan zou het moeten werken.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt... Succes!

    Robert

    Comment

    • Overdrive
      • Feb 2002
      • 717

      #3
      Kan je trouwens niet gewoon beter een programma maken voor je kruis gebeuren, vind ik persoonlijk handiger.

      Als je toch pan/tilt reverse gaat gebruiken moet je niet alleen pan inverse maar ook tilt inverse anders staat hij de andere kant op.

      Dat 5cm verhaal, niets aan te doen...

      Groeten Joost

      Comment

      • delighted
        • Jul 2003
        • 420

        #4
        Dat 5cm probleem is wel op te lossen, maar niet op de fixture zelf. Als je 1 spot namelijk 1 keer flipt zijn ze wel gelijk.

        De enige manier om dat te kunnen doen is vanaf een controller.

        Comment

        • Jasper-Lichtbron
          • Jun 2001
          • 2155

          #5
          citaat:Geplaatst door Overdrive

          Als je toch pan/tilt reverse gaat gebruiken moet je niet alleen pan inverse maar ook tilt inverse anders staat hij de andere kant op.
          Die snap ik niet? Als je recht 3 koppen hangt, en links 3... kun je toch de helft pan inversen...? Dat doe ik tenminste wel eens, voordeel is dat je tilt nog hetzelfde doet (bijvoorbeeld richting publiek = handig) en een zwieper aan je pan meteen symmetrische kruisjes tot 't gevolg heeft; supermakkelijk!
          (da's BTW wel software matig op de desk, niet op de wappers zelf)

          Comment

          • Overdrive
            • Feb 2002
            • 717

            #6
            Stel je hebt 2 spots naast elkaar met de lens recht naar voren. Als je nu de pan inverse (op de spot, geen idee hoe tafels dit oplossen eigenlijk, ik denk automatisch pan/tilt inverse) dan schijnt er 1 spot naar achteren. Om te zorgen dat hij weer naar voren komt moet ook de tilt nog geinversed worden.

            Groeten Joost

            Comment

            • Jasper-Lichtbron
              • Jun 2001
              • 2155

              #7
              Dat vind ik onlogisch, maar dat zal dan wel aan mij liggen. Pan inverse is ipv links naar rechts gaan en andersom... wat dat nu met de tilt beweging te maken heeft snap ik ff niet?

              Ik heb toch altijd alleen maar pan inverse aanstaan, tilt inverse of p/t swap gebruik ik niet op de tafel.

              Comment

              • Overdrive
                • Feb 2002
                • 717

                #8
                Ja nu ga ik ook twijfelen [}].

                OK, je kop kan 540 graden rond. Als je nu een pan inverse doet dan houd dat dus in dat kop naar links = kop naar rechts. Om te zorgen dat het begin en eindpunt van de geinverteerde spot en de originele overeen komen, zal de geinverteerde spot zich gaan instellen op 530 graden (=180 graden gedraait van de originele positie). Daarmee wordt dus de tilt ook geinverteerd als het ware.
                Om te zorgen dat dus de bundel weer naar voren komt zal dus de tilt ook nog moeten gereversed worden.

                Ten minste zo werkt dat op onze spots...

                Groeten Joost

                Comment

                • Fritz
                  • Oct 2001
                  • 621

                  #9
                  Kijk ik kreeg het dus al wel voor elkaar om de bundels te kruisen, maar met het volgende als gevolg. Zie voorbeeld foto: dit is zeg maar de rechter head, de linker head is precies spiegelbeeld, alleen daar is de lens onderin de kop (met daarboven het logo) Dit is dus niet te veranderen??

                  Comment

                  • Jasper-Lichtbron
                    • Jun 2001
                    • 2155

                    #10
                    citaat:Geplaatst door Overdrive

                    Ja nu ga ik ook twijfelen [}].

                    OK, je kop kan 530 graden rond. Als je nu een pan inverse doet dan houd dat dus in dat kop naar links = kop naar rechts. Om te zorgen dat het begin en eindpunt van de geinverteerde spot en de originele overeen komen, zal de geinverteerde spot zich gaan instellen op 530 graden (=180 graden gedraait van de originele positie). Daarmee wordt dus de tilt ook geinverteerd als het ware.
                    Om te zorgen dat dus de bundel weer naar voren komt zal dus de tilt ook nog moeten gereversed worden.

                    Ten minste zo werkt dat op onze spots...

                    Groeten Joost
                    Ook dat klopt niet; je head gaat altijd standaard naar z'n home postitie = 128-128 in 16 bit mode. Vanuit daar beweeg je; dus zal de een naar links gaan, en de ander naar rechts; verder zijn ze nog steeds helemaal symmetrisch.

                    Voor Fritz: probeer even de default settings op te roepen van je head, en dan de pan inverse in te schakelen. Je zou dan bovenstaand gedrag moeten krijgen; als je de koppen precies hetzelfde hangt (displays naar dezelfde kant) moet je toch het juiste gedrag krijgen!

                    Comment

                    • Overdrive
                      • Feb 2002
                      • 717

                      #11
                      Misschien bij de spots die jullie gebruiken, maar onze Coef 250's werken wel op de manier die ik hierboven vertelde. Misschien dat die spots waar jij mee werkt bij een pan reverse zowel de pan als de tilt positie omkeerd (zie je alleen de arm bewegen als je pan inversed of ook de kop de andere kant op gaan?)

                      Daarom heeft Fritz ook het probleem dat zijn lens nu ineens onder zit. Als die Robe spotjes ook zo werken als de onze (geen idee) dan zou je alleen de pan moeten inverteren en de spot 180graden gedraaid ophangen t.o.v. de andere.

                      Groeten Joost

                      Comment

                      • Jasper-Lichtbron
                        • Jun 2001
                        • 2155

                        #12
                        Okay dat wist ik niet; rare implementatie dan, maar zoiets zal ook vast terug te vinden zijn in de handleiding. Zal eens kijken hoe het bij onze spotjes werkt vanaf de head zelf.

                        Comment

                        • Robert
                          • Aug 2000
                          • 630

                          #13
                          Bij die Robe's kan je het gewoon doen op de manier zoals (iCe) en ikzelf al zeiden... Heb er laatst nog mee gewerkt (ook deze functie gebruikt).

                          Alles normaal ophangen en dan de linker- of rechterhelft een pan-invert geven. Tilt hoef je niets aan te doen, je wil namelijk bij het maken van posities dat wel alle geselecteerde lampen omhoog gaan, en niet de ene helft omhoog en de andere omlaag. Je wil WEL dat allelampen richting het midden van het podium gaan, of juist naar buiten (en dus niet: allemaal naar links of allemaal naar rechts).

                          Als je lampen zo staan: \\, en je geeft de linkse een pan-invert, staan ze daarna zo: /\. Geef je de rechtse een pan invert in plaats van de linkse, dan krijg je: \/. Symmetrische plaatjes dus!

                          Robert

                          Comment

                          • Jasper-Lichtbron
                            • Jun 2001
                            • 2155

                            #14
                            Juist, dat leek me ook.

                            Als het uiteindelijk toch echt niet zo blijkt te zijn, dan graag je menu instellingen + rig plannetje hierzo, kunnen we kijken waar het nu uiteindelijk ligt (want je lijkt toch redelijk overtuigd )

                            Comment

                            • Fritz
                              • Oct 2001
                              • 621

                              #15
                              Tis niet te geloven, maar ik ben d'r nog steeds niet helemaal uit Voor de duidelijkheid, ik heb ze hier niet hangen, ze staan gewoon op de case, maar dat maakt voor het verhaal weinig uit...


                              De ene head een pan-inverse geven komt inderdaad nog het dichtste bij het gewenste effect, maar met 1 probleem: die lens zit dus dan bij de ene head onder en bij de andere boven. Kan ik hier nou iets aan veranderen of niet?

                              Verder staat er in de manual bij 'Pan Reverse' het volgende:
                              'This function allows you to invert the tilt movement.'
                              Reverse en inverse betekent toch gewoon hetzelfde? (omgekeerd)

                              Maargoed, nog iets! Waarom zou ik de heads niet gewoon andersom aan de truss hangen. Dus met de displays naar elkaar toe? Dan krijg ik toch het zelfde effect Of zie ik nu iets over het hoofd?

                              Comment

                              Working...