Projectie op droogijs

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maus
    • Oct 2003
    • 3

    Projectie op droogijs

    Hallo,

    ik heb een ontwerp gemaakt om een wand van droogijs te maken door het 3 a 4 meter maar beneden te laten vallen. Hierop wil ik licht laten schijnen. Verder wil ik dmv een gobo / beamer / diaprojector een beeld projecteren.

    Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Is het bijvoorbeeld te doen om droogijs van achter te belichten of zie je de lamp dan teveel, waardoor het kleurenspel op het droogijs niet meer opvalt? Of is het juist te dik zodat het licht er niet goed doorheen komt?
    Blijft er nog wat over van die wand als t naar beneden valt? Is het een beetje egaal vlak wat ontstaat?

    Wie heeft ervaring hiermee en kan mij zijn ervaringen hiermee delen?

    Greetz,
    Maus
    Hoorde ik daar iemand koffie zeggen?
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

    #2
    Gaat heel erg afhangen van de hoeveelheid die je gebruikt. Dikke mist = goed projecteren, minder dikke mist = de lamp erdoorheen zien.
    Toevallig ga ik komende woensdag een experimentje doen met droogijs aanlichten, dus zal je dan wel eens doorgeven hoe goed het gaat, en hoeveel je nodig hebt voor een fatsoenlijk resultaat.

    Comment

    • badboyscrew
      • Aug 2000
      • 304

      #3
      Heb er zelf geen ervaring mee maar een lamp van achter verwarmt de droogijs wel erg, ben ik bang waardoor je effect welleens kan tegenvallen.

      groeten alex

      Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

      Comment

      • lucasbakker
        • Apr 2004
        • 16

        #4
        Het maken van een wand van koudijs met gewone droogijs machines is bijna onmogelijk. Een wand van droogijs kun je alleen maken met een speciale machine die werkt op vloeibare stikstof. Ik was 5 jaar geleden in Las vegas in MGM Grand daar had men een waterval van koudijs van ruim 25 meter breed en 10 meter hoog, erg indrukwekkend. De installatie bestond uit 10 machines en een enorme hoeveelheid tanks met stikstof.

        Wij hebben 2 jaar later de zelfde droogmachine gebruikt in de Efteling sprookjes show omdat men een grote hoeveelheid rook kan producere in een vrij korte tijd, de prijs van stikstof ten opzichte van droogijs goedkoper was. Er werd voor deze machine ongeveer 400 liter stikstof gebruikt in 2 / 3 dagen. Ons is het erg goed bevallen omdat je niet met droogijs hoeft te slepen en de machine op afstand bedienbaar is. De machine die wij hebben kan 3 tot 5 minuten een grote hoeveelheid rook geven, dan moet de machine eerst weer opwarmen.

        Dan ben je met droogijs erg afhankelijk van de temperatuur op de locatie en de natuurlijke tocht, is het erg warm gaat de droogijsrook veel sneller weg, tocht het gaat het de kant op die jij niet wil.

        Ik zou overwegen om op water te projecteren, je neemt een slang met gaatjes, pomp er water in en je kan er redeijk goed op projecteren. De kosten zijn echter veel lager dan met stikstof.

        Bezig
        Lucas Bakker





        Comment

        • niek de wit
          • Jul 2009
          • 3

          #5
          water projectie

          We willen gaan projecteren op water tijdens een theatervoorstelling. De nevel/waterval dient zo'n 6 meter breed te zijn en het grid hangt op 5 m boven het speelvlak. We willen graag met een gesloten systeem werken zodat de zaaldeuren van het theater dicht kunnen tijdens de voorstelling. Weet iemand of we een compressor/pomp nodig hebben en hoe we dit het beste aan kunnen pakken?



          Bij voorbaat dank,

          Niek

          Comment

          • Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

            #6
            Originally posted by niek de wit
            We willen gaan projecteren op water tijdens een theatervoorstelling. De nevel/waterval dient zo'n 6 meter breed te zijn en het grid hangt op 5 m boven het speelvlak. We willen graag met een gesloten systeem werken zodat de zaaldeuren van het theater dicht kunnen tijdens de voorstelling. Weet iemand of we een compressor/pomp nodig hebben en hoe we dit het beste aan kunnen pakken?



            Bij voorbaat dank,

            Niek
            Een waterscherm is even een heel ander concept dan een nevelscherm (droogijs). Een stuk veiliger en makkelijker te maken.

            Als je in het grid een buis ophangt met een groot aantal kleine gaatjes erin, waardoor het water naar beneden valt, ben je al ver zat. Vang het water beneden wel op in een opvangbak, zodat je niet met een nat toneel en een hoge waterrekening zit ... vanuit die bak kun je het water met een dompelpomp weer naar boven transporteren. Zorg wel dat je een pomp gebruikt die genoeg opvoerhoogte heeft.

            Waterschermen zijn wat lastig op te zetten maar wel redelijk veilig. Het enige wat kan gebeuren is een nat publiek of spelers omdat er wat luchtverplaatsing door het scherm plaatsvindt.

            Als je helemaal goedkoop wil doen en ergens doorheen wil projecteren, pak je een paar vierkante meter kaasdoek en laat je dat op 'het moment' met een paar valmagneetjes naar beneden vallen. Daar kun je dan verder net zoals op een normaal scherm op projecteren.
            First make it work, then make it look pretty!

            Comment

            • Nit-Wit
              • Feb 2005
              • 250

              #7
              neem voor dat water eens contact op met JMR waterworlds.

              Die hebben altijd wel een oplossing als wij een projectieding met water hebben.
              "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

              Comment

              • Photonics
                • Jun 2009
                • 11

                #8
                Originally posted by niek de wit
                We willen gaan projecteren op water tijdens een theatervoorstelling. De nevel/waterval dient zo'n 6 meter breed te zijn en het grid hangt op 5 m boven het speelvlak. We willen graag met een gesloten systeem werken zodat de zaaldeuren van het theater dicht kunnen tijdens de voorstelling. Weet iemand of we een compressor/pomp nodig hebben en hoe we dit het beste aan kunnen pakken?



                Bij voorbaat dank,

                Niek
                Hey Niek,

                Wij zijn met een gelijkaardig project bezig. Projectie op een slotgracht naast een kasteel. Indien je interesse hebt, stuur me een mailtje.
                edit: ivm spam graag je profiel invullen, geen maladressen in berichten.

                grtz
                Last edited by moderator; 16-07-09, 07:01. Reason: mailadres verwijderd

                Comment

                • niek de wit
                  • Jul 2009
                  • 3

                  #9
                  Hoe kan ik je mailadres vinden? Op mijn site staat mijn adres: Welkom bij SALVE

                  Comment

                  • knufelly
                    • Dec 2009
                    • 1

                    #10
                    Originally posted by lucasbakker
                    Het maken van een wand van koudijs met gewone droogijs machines is bijna onmogelijk. Een wand van droogijs kun je alleen maken met een speciale machine die werkt op vloeibare stikstof. Ik was 5 jaar geleden in Las vegas in MGM Grand daar had men een waterval van koudijs van ruim 25 meter breed en 10 meter hoog, erg indrukwekkend. De installatie bestond uit 10 machines en een enorme hoeveelheid tanks met stikstof.

                    Wij hebben 2 jaar later de zelfde droogmachine gebruikt in de Efteling sprookjes show omdat men een grote hoeveelheid rook kan producere in een vrij korte tijd, de prijs van stikstof ten opzichte van droogijs goedkoper was. Er werd voor deze machine ongeveer 400 liter stikstof gebruikt in 2 / 3 dagen. Ons is het erg goed bevallen omdat je niet met droogijs hoeft te slepen en de machine op afstand bedienbaar is. De machine die wij hebben kan 3 tot 5 minuten een grote hoeveelheid rook geven, dan moet de machine eerst weer opwarmen.

                    Dan ben je met droogijs erg afhankelijk van de temperatuur op de locatie en de natuurlijke tocht, is het erg warm gaat de droogijsrook veel sneller weg, tocht het gaat het de kant op die jij niet wil.

                    Ik zou overwegen om op water te projecteren, je neemt een slang met gaatjes, pomp er water in en je kan er redeijk goed op projecteren. De kosten zijn echter veel lager dan met stikstof.

                    Bezig
                    Lucas Bakker
                    Hi Lucas Bakker,

                    ik was aan het googlen en kwam op dit forum terecht en las je bericht.
                    Ik wil namelijk projecteren op rook of droogijs.
                    De projectie duurt 5 a 10 minuten. Nu zag ik dat je ook iets dergelijks hebt gedaan bij de efteling.
                    Kun je maar daar meer over vertellen hoe dat in zijn werk ging met zo een stikstoftanke en vooral wat de kosten waren.

                    groet,

                    Shafelly

                    Comment

                    • DMiXed
                      • Jan 2008
                      • 370

                      #11
                      ben bang dat je van Lucas geen reactie zult krijgen, zijn laatste activiteit op het forum was in 2005... heb niet gezien of er een mail adres bij stond, anders zou je dat kunnen proberen!

                      succes
                      Jeroen van Geffen

                      Comment

                      Working...