Dmx terminators

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FiëstaLj
    • Oct 2000
    • 2068

    Dmx terminators

    Wie van jullie heeft er nog een gouden tip om je terminator weerstanden niet kwijt te raken??
    Ikzelf ben er geloof ik al een stuk of 3 kwijt geraakt. Normaal slingeren ze gewoon door mijn koffer, maar wie heeft er een creatieve (of minder creatieve manier) om ze niet meer kwijt te raken.

    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!
  • Simba
    • Oct 2003
    • 15

    #2
    Maak een (korte) kabel en soldeer de afsluitweerstand in de female connector.
    Kabel goed merken ("Dit is een dmx-terminator")
    En voortaan als laatste kabeltje in de kabel-keten gebruiken.

    Comment

    • VANEENBERGEN
      • Sep 2003
      • 187

      #3
      Dit is erg tricky. je zal zien dat iemand dit fff niet door heeft en dan meerdere terminators in het systeem zet. dit 'kan' problemen op leveren, kan ook nog gewoon goed gaan. Maar toch.

      Het sleutel hanger principe pas ik ook toe. Ik heb altijd een terminator en een truss-pen bij me. Dit is om de heer murphy voor te zijn, want je komt er altijd 1 te kort. En dan heb ik er stiekem toch een bij me, dit is gewoon bijgeloof

      joost
      Joost van Eenbergen
      ELC lighting

      Comment

      • Jasper-Lichtbron
        • Jun 2001
        • 2155

        #4
        In je splitter steken bij het opruimen, dan raak je ze niet kwijt.

        citaat:Je zou er ook een ringetje aan kunnnen maken en ze als sleutelhanger gebruiken. (Of aan je sleutelhanger hangen, t'is maar hoe je het ziet)
        Het aantal keren dat ik mn sleutels kwijt ben... naa dat schiet dan nog niet op

        Comment

        • ronny
          • Dec 2002
          • 2139

          #5
          dan gebruik je toch een key cord
          niet zagen, gewoon doen!

          Comment

          • axs
            Moderator
            • Jun 2002
            • 2687

            #6
            Eens denken...
            Terminators liggen hier in het kistje met de grote 'V' op. (de V van Vanalles en nog wat...)
            Handig kistje trouwens! Vindt je altijd wel in wat je ergens anders nergens terug vindt.


            citaat:
            citaat:Geplaatst door (iCe)
            Je zou er ook een ringetje aan kunnnen maken en ze als sleutelhanger gebruiken. (Of aan je sleutelhanger hangen, t'is maar hoe je het ziet)
            Het aantal keren dat ik mn sleutels kwijt ben... naa dat schiet dan nog niet op
            Dat valt tegen... ik heb geen sleutelhanger...
            En die ellendige keycords hangen alleen maar in de weg tijdens het proggen of riggen [}]
            En zijn hier mensen die kunnen meepraten van mij en autosleutels [:I]


            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              Ik heb aan de mijne een stuk touw gemaakt. En aan de lamp vastgebonden die bij mij altijd als laatste in de chain zit.
              (bij mij is dat altijd de zelfde lamp)

              Een vriend van me heeft hetzelfde gedaan en aan een DMX kabel gebonden. Die kabel ligt bovenin en steekt hij als eerste in bij de laatste fixture.

              De truuk is dus wat mij betreft om een plaats in je setup te vinden waar je hem aan kan vastbinden
              lekker belangrijk!

              Comment

              • jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

                #8
                Weer een ander idee: Neem apparaten met ingebouwde terminator!

                Zoek gewoon een paar kabels en chassisdelen die nog vrij zijn, liefst op een centrale plek. Maar als je er één of twee p. optreden kwijt raakt is toch ook geen ramp, je maakt ze voor 80 p. st. (75 ct / connector + 5 ct / weerstandjuh)

                Die van de sleutelhanger vin k ook wel leuk! [8D]

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  Sorry, jurjen, maar dat gaat niet. En ddat geldt ook voor de kabels. Die vermalijde eindstop moet juist aan het eind van je lus zitten.

                  Optie : altijd een bakje bij de mixer ( met een slot erop) waar dat soort dingen inliggen, zoals reservelampjes, wit gaffa, etc.

                  Comment

                  • -Aart-
                    • Jul 2001
                    • 801

                    #10
                    Nu ja, die paar cm zal er echt niet veel toe doen.. DMX in/out staan gewoon parrallel, tenzij er gebufferd wordt maar dan maakt het natuurlijk ook niet meer uit of je het einde netjes afsluit.

                    Ik vraag me echter af of het nu wel zo handig is ... In plaats van een terminator heb je dan dus een speciaal kort kabeltje. Groter = idd misschien wat minder risico op kwijtraken, aan de andere kant zijn er vast Troskabouters die iets creatiefs met zoiets weten te doen [)] Liefst op een niet- bereikbare plaats op het verkeerde moment. (ook al omdat niemand verder het zo gewend zal zijn.. )

                    Of zie ik iets over het hoofd ?

                    Comment

                    • WTT
                      • Feb 2002
                      • 158

                      #11
                      FiestaLJ je kan ook afvragen of je wel dmx stopjes nodig hebt, als je ze niet gebruikt raak je ze ook niet kwijt en geloof me je hebt ze eigenlijk bijna nooit nodig. Zolang de draagspanning maar hoog genoeg blijft in je systeem zal er nauwelijks een echo ontstaan en dus ook geen probleem.
                      WTT rentals

                      Comment

                      • -Aart-
                        • Jul 2001
                        • 801

                        #12
                        Dat slaat IMO niet echt ergenst op ... Je zal maar een keer onder wat minder optimale omstandigheden wel problemen krijgen. Is het echt zo lastig om een termiator te gebruiken dat het dat waard is ?

                        Refelecties zijn verder ook niet afhankelijk van signaalniveau's, maar van (verschillen in-) karakteristieke impedantie in je bus.

                        Comment

                        • Carl
                          • Nov 2000
                          • 907

                          #13
                          Signaal reflecties zijn er zonder terminators ALTIJD. Je hebt er alleen vaak geen last van, maar dat wil niet zeggen dat je ze dan maar niet moet gebruiken!
                          Ik heb al gekkere dingen meegemaakt, bv een (vaste)installatie van enkele jaren oud, altijd perfect gewerkt, ze doen één nieuw dingetje, en dat werkt gewoon niet!
                          Ik heb me 47 slagen in de rondte gezocht en toen tot de ontdekking gekomen dat alle 7 terminators (interne jumper) aan stonden!!! Nadat ik er 6 uitgezet heb, alleen de laatste aangelaten, werkt het prima.
                          RS 485 doet soms gekke dingen, als je dan zonodig eigenwijs wil zijn en geen terminator wil gebruiken, neem er dan iig een mee, voor het geval dat er iets geks gebeurt, kun je altijd even proberen of het iets oplost.

                          Comment

                          • Radar
                            Moderator
                            • Jul 2002
                            • 890

                            #14
                            citaat:Signaal reflecties zijn er zonder terminators ALTIJD
                            Dit is niet helemaal waar, afhankelijk van de lijn lengte kan de lijn zich gewoon ohms gedragen , gezien vanaf het punt waar hij gevoed wordt, dit is natuurljk puur de theorie.
                            Verder staat er in de elektuur van deze maand een interesant stuk over rs 485.
                            Ik doe niet aan bijgeloof.
                            Dat brengt ongeluk.

                            Comment

                            • bask
                              • Nov 2003
                              • 21

                              #15
                              Je kan ook gewoon geen terminators gebruiken. in de meeste gevallen gaat dit ok.

                              Comment

                              Working...