DigitalMultipleXed

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sandertje
    • Feb 2004
    • 29

    DigitalMultipleXed

    Ik heb een aantal vragen over het dmx protocol

    1.) Ik ben momenteel voor school bezig met een werkstuk over dmx en ik zou daarom graag de nederlandse vertaling van dmx willen weten.
    wie kan mij hierbij helpen ?

    2.) Daarnaast heb ik nog een andere vraag over het dmx protocol, deze vraag is redelijk specifiek. Als mijn laatste ingestelde dmx adress het adress 200 is worden de andere 312 channel datas(CD) nog verstuurd of begint de kring dan opnieuw ?

    3.) Hoe zit dit als ik een cueloopje heb geprogrameerd en ik voeg een voorstelling later een aantal spots toe, er zullen dan meer data channels uit gestuurd worden waardoor de tijd van een kring toe zal nemen. Betekend dit dat de loop in tijd zal verspringen of houd de tafel hier rekening mee en rekent hij dit om ?

    4.) Nu een andere situatie ik begin met dmx adresseren bij het dmx adress 61, (doe je niet maar toch ik zou hier een reden voor hebben).
    Worden de adressen 1 tot en met 60 die hier voor zitten dan gewoon uitgezonden en welke waarde hebben deze dan? Of worden ze helemaal niet uitgezonden, alleen de stopbits en hoe weet een lamp dan bij welk adress hij moet beginnen met zijn ingebouwde counter.

    Ik hoop dat jullie de vragen begrijpen en dat jullie mij kunnen helpen.

    groeten sandertje
    <<>>We can\'t see without light<<>>
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

    #2
    2) Het aantal verzonden adressen is bepaald door de stuurtafel.
    3) Afhankelijk van de tafel worden tot een max van ca 40/sec een data reeks verzonden. Cueloopje is dus volkomen afhankelijk van jou programma.
    4) Ja het aantal verstuurde adressen is bepaald door de tafel, en niet door jou programma.
    Elke data reeks begint met 88usec resetframe.
    btw. Zoeken op internet USITT DMX

    m.v.g. Herman
    ________________________
    Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

    Comment

    • test12
      • Jan 2003
      • 901

      #3
      Interesant is http://documents.epanorama.net/links/lights.html#dmx512


      m.v.g. Herman
      ________________________
      Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

      Comment

      • Sandertje
        • Feb 2004
        • 29

        #4
        Tja is nog steeds goed zoeken en ik kan mijn antwoord er nog niet echt vinden.

        2 dus als ik het goed begrijp dan kan de tafel zeggen van ik verzend tot 200 dmx adressen en begin daarna opnieuw. Of kan ie zeggen van ik verstuur dmx adress 4,16,87,65 en de rest niet? deze vraag omdat je bij dmx in principe geen kanaalnummers mee stuurt?

        3. heeft dit gevolgen op het aantal kringen dat er per seconde wordt verzonden. En houden lichttafels hier rekening mee?

        4. Als het antwoord op vraag 2 zo is dat er na dmx adress 200 een nieuwe kring wordt begonnen kan een tafel dan bijvoorbeeld ook zeggen van ik begin bij dmx adress 60 en stop bij 200?

        alvast bedankt voor de reacties

        sandertje
        <<>>We can\'t see without light<<>>

        Comment

        • Dave
          • Jan 2001
          • 757

          #5
          2) Op een aantal tafels kun je instellen dat er niet meer kanalen worden verstuurd dan het aantal kanalen dat deze heeft. Bij bv. de sirius 24 kun je instellen dat ie na het laatst gepatchte kanaal opnieuw begint. Voordeel is dan een hogere refresh-rate. Meestal stuurt een tafel gewoon een vast aantal kanalen uit, ongeacht of je ze allemaal gebruikt of alleen 1 tm 4.
          Door elkaar versturen van kanalen KAN NIET. Simpelweg omdat er geen kanaalnummers worden meegestuurd. Na de hele initialisatie (break, MAB, etc) gaat een apparaat gewoon channels tellen totdat het bij zijn startadres aankomt. De hele rits kanalen komt achter elkaar door.

          3) Minder kanalen versturen=hogere refresh. De vraag is alleen of je dit echt merkt bij een apparaat. Normale tafels halen toch 40 updates per seconde, lijkt me meer dan genoeg.

          4) Zo kun je een tafel wel instellen (patchen), dat ie begint bij kanaal 30, maar op de DMX-uitgang zullen nog steeds kanaal 1 tm 29 ook doorkomen, simpelweg omdat ALLE kanalen achter elkaar verzonden worden en een apparaat elke keer weer bij 1 begint te tellen.

          Ik denk dat het zo wel duidelijk is.
          Succes ermee.
          U x I = Boem.

          Comment

          • Sandertje
            • Feb 2004
            • 29

            #6
            hartstikke bedankt dave

            dit was het antwoord waarop we aan het wachten waren vooral het antwoord op vraag 4 is op het internet en in de meeste handleidingen erg slecht te achterhalen. Lijkt me duidelijk altijd vanaf dmx kanaal 1 nummeren dus

            greetz sander
            <<>>We can\'t see without light<<>>

            Comment

            • Sandertje
              • Feb 2004
              • 29

              #7
              Hallo

              5.) Ik heb nog een andere vraag over het dmx protocol. De MTBF staat voor Mark Time Between Frames is volgens een aantal mensen niet essentieel binnen de dmx data cyclus. Ook vraag ik me af of deze tussen alle Channel Data's (CD) zit.

              o ja vraag 1 die ik stelde ik heb echt geen flauw idee waarvoor het staat.

              1.) Ik ben momenteel voor school bezig met een werkstuk over dmx en ik zou daarom graag de nederlandse vertaling van dmx willen weten. wie kan mij hierbij helpen ?
              <<>>We can\'t see without light<<>>

              Comment

              • moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

                #8
                Het is zuur, maar een goeie Nederlandse verklaring is er niet...
                Zie ook niet wat dat er toe zou moeten doen, of je moet gaan omschrijven wat multipplex is en doet...
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                Comment

                • Sandertje
                  • Feb 2004
                  • 29

                  #9
                  oke dan laten we het maar bij DMX we hadden eigenlijk niet echt anders verwacht en bij een eigenvertaling bleven we ook daar steken.

                  toch bedankt
                  <<>>We can\'t see without light<<>>

                  Comment

                  Working...