hoeveel tl's is 500W halogeen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • daanooms
    • Feb 2004
    • 37

    hoeveel tl's is 500W halogeen


    Misschien moeilijk te vergelijken, maar weet iemand hoeveel tl's (36 of 58 Watt) ik ongeveer nodig heb om dezelfde hoeveel licht te genereren als een 500 Watt bouwlamp (halogeen)
  • Rock On
    • Jan 2004
    • 250

    #2
    zoek bij de lampfabrikanten naar de lichtoutputs van de verschillende lampen en deel dan de 500W bouwlamp door de TL (klinkt raar, maar gaat kloppen
    Stuc6
    "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

    Comment

    • daanooms
      • Feb 2004
      • 37

      #3
      ok, ik neem aan dat je praat over de hoeveelheid Lumen (lichtoutput)?

      en is het evenredig; geldt bij 1000 Watt halogeen hetzelfde

      Comment

      • Jasper-Lichtbron
        • Jun 2001
        • 2155

        #4
        Let er wel even op dat een TL een heel ander licht genereerd dan een bouwlamp! Ik weet niet zeker of het uitmaakt; maar ik kan me zo voorstellen dat wanneer je met filters gaat werken je daar wel degelijk rekening mee moet houden! Aangezien een filter niets anders doet dan kleuren weglaten mocht het nogwel eens verschillen hoe sterk een bepaalde kleur uitgezonden wordt. Aangezien TL licht veel "blauwer" is dan het licht van een bouwlamp zit er dus of meer blauw, of minder van de rest in; dat is even iets waar je rekening mee moet houden. Eigenlijk zou je moeten kijken naar de lichtopbrengst nadat je je rode filter toegepast hebt; die wil je immers gelijk hebben. Hoe je dat precies doet durf ik je niet te zeggen, dat weet dan misschien iemand anders weer?

        Comment

        • daanooms
          • Feb 2004
          • 37

          #5
          Ja inderdaad. heb net even gekeken:

          tld 36W 15 (Rood) geeft 60 Lumen
          tld 36W 33 (Wit) geef 3350 Lumen

          Nu staat wat uitgelicht moet worden op een meter of vier/vijf. Het ene moment moet het rood, dan weer wit zijn. Het is een groot vlak van 15 bij 6 meter en een vlak van 15 * 6 meter (voor en achterzijde van transparant dak van kapschuur, van binnenuit verlicht). Afstand lijkt mij ook relevant daar ik halogeen (bouwlampen) veel beter kan richten. Ik schat dat ik zo'n 1500-2000 Watt halogeen licht nodig heb om het dak goed uit te lichten

          Als ik uitga van de bovengenoemde berekening zou ik dus maar weinig witte tl's nodig hebben, nog minder dan bouwlampen als ik het helmaal goed begrijp. Dit lijkt me sterk. (Ik schat 30 stuks nodig te hebben)
          Gevoelsmatig gaat de berekning wel op voor de rode tl's. (25 stuks)

          Heeft iemand een idee, of gewoon proberen..

          Comment

          • daanooms
            • Feb 2004
            • 37

            #6
            Het dak (hetgeen van binnen uit uitgelicht moet worden) bestaat uit semitransprante polyester golfplaten. De golfplaten zijn dus niet helemaal transparant (polyester vezels).

            Comment

            • delighted
              • Jul 2003
              • 420

              #7
              citaat:Geplaatst door daanooms

              Ja inderdaad. heb net even gekeken:

              tld 36W 15 (Rood) geeft 60 Lumen
              tld 36W 33 (Wit) geef 3350 Lumen

              Nu staat wat uitgelicht moet worden op een meter of vier/vijf. Het ene moment moet het rood, dan weer wit zijn. Het is een groot vlak van 15 bij 6 meter en een vlak van 15 * 6 meter (voor en achterzijde van transparant dak van kapschuur, van binnenuit verlicht). Afstand lijkt mij ook relevant daar ik halogeen (bouwlampen) veel beter kan richten. Ik schat dat ik zo'n 1500-2000 Watt halogeen licht nodig heb om het dak goed uit te lichten

              Als ik uitga van de bovengenoemde berekening zou ik dus maar weinig witte tl's nodig hebben, nog minder dan bouwlampen als ik het helmaal goed begrijp. Dit lijkt me sterk. (Ik schat 30 stuks nodig te hebben)
              Gevoelsmatig gaat de berekning wel op voor de rode tl's. (25 stuks)

              Heeft iemand een idee, of gewoon proberen..
              Redenatie is volgens mij niet helemaal correct. Lichtopbrengst op een oppervlak zal je nooit in Watt uitdrukken. Jij denkt 2000W nodig te hebben om een dak uit te lichten? Ben je niet afhankelijk van de karakteristiek van je lampen e.d.?

              Als ik een profielspot van 2000W gebruik mik ik het complete vermogen op een klein oppervlak. Neem ik een bouwlamp zal er een groter oppervlak minter intensief belicht worden aangezien de bundel meer gespreid (divergent) is. En een TL buis zal nog minder opbrengst opleveren aangezien deze rondom uitstraalt en dus ook een deel niet richting het dak zal mikken.

              Een eerste zinvolle actie zal dus zijn om een "reflector" aan te brengen zodat alle verloren lichtstralen toch nog op het dak worden gemikt. En dan zal je eens metingen moeten gaan doen hoeveel licht er op het oppervlak verschijnt en hoe groot dat oppervlak dan is (afhankelijk van de afstand tussen de TL en het plafond). Vervolgens kan je dan een berekening gaan uitvoeren waaruit blijkt wat het meest efficient is.

              Comment

              • delighted
                • Jul 2003
                • 420

                #8
                citaat:Geplaatst door (iCe)

                Let er wel even op dat een TL een heel ander licht genereerd dan een bouwlamp! Ik weet niet zeker of het uitmaakt; maar ik kan me zo voorstellen dat wanneer je met filters gaat werken je daar wel degelijk rekening mee moet houden! Aangezien een filter niets anders doet dan kleuren weglaten mocht het nogwel eens verschillen hoe sterk een bepaalde kleur uitgezonden wordt. Aangezien TL licht veel "blauwer" is dan het licht van een bouwlamp zit er dus of meer blauw, of minder van de rest in; dat is even iets waar je rekening mee moet houden. Eigenlijk zou je moeten kijken naar de lichtopbrengst nadat je je rode filter toegepast hebt; die wil je immers gelijk hebben. Hoe je dat precies doet durf ik je niet te zeggen, dat weet dan misschien iemand anders weer?
                Je hebt hier zeker een punt. Als je een LEE 106 filter in een halogeenspot plaatst is het rood heel anders dan wanneer die TL er doorheen schijnt.

                Om dit te compenseren zijn er correctiefilters uitgevonden die de lichttemperatuur kunnen beinvloeden. Ik weet niet of er een correctie filter is om TL naar Halogeen om te toveren. (uiteraard zal er hier ook weer een deel van je vermogen verloren gaan)

                Comment

                • daanooms
                  • Feb 2004
                  • 37

                  #9
                  die reflectors; zou ik die zelf kunnen maken door een bepaald (plaat)metaal bijvoorbeeld achter de armaturen te buigen, of eventueel met aluminiumvoorbeeld? dit in verband met de kosten.

                  en met die 2000 Watt bedoel ik zo'n 12 150 Watt bouwlampjes (spreidning).

                  Comment

                  • delighted
                    • Jul 2003
                    • 420

                    #10
                    Uiteraard kan je reflectors zelf maken door iets spiegelends te gebruiken.

                    En tja, of die lampjes genoeg zijn?? Ik denk dat het tijd wordt eens te gaan experimenteren. Je raakt namelijk toch nog wel aardig wat licht kwijt door je filters, en uiteraard door de golfplaten die op het dak liggen. Het maken van een proefopstelling zal je een hoop duidelijkheid geven. De vraag is natuurlijk ook hoe duidelijk het effect buiten zichtbaar moet zijn. Als het dak slechts een rode of witte gloed hoeft te hebben ben je anders bezig dan wanneer het echt fel rood of wit moet zijn.

                    Comment

                    • Jasper-Lichtbron
                      • Jun 2001
                      • 2155

                      #11
                      Reflector kan al met een simpel aluminiumfolietje uit de keuken, werkt opzich al goed genoeg. Aangezien je geen echte bundeling hoeft te hebben (je licht toch het vlak aan). Ook een spiegel van de Blokker doet wat je wilt; mogelijkheden te over denk ik!!
                      Ik zou persoonlijk voor bouwlampen kiezen, scheelt een hoop moeite denk ik (ook aangezien daar de reflector al in zit). Wat is ongeveer het oppervlak dat beschenen moet worden?

                      Comment

                      • daanooms
                        • Feb 2004
                        • 37

                        #12
                        het totale oppervlakte licht rond de 280 m2. Welke bestaat twee vlakken (dak van een open Twentse kapschuur, voor/achterzijde) uit ongeveer 90m2 voorzijde 160m2 achterzijde, maar het is een en dezelfde ruimte waarvandaan ze belicht worden. Alleen de hoek verschilt dus.

                        En ja ik denk ook dat halogeen makkelijker en betaalbaarder is, maar ik moet ook rekening houden met de materialiteit van het licht in samenwerking met de polyester golfplaten. Met de vraag wat beeldend het beste is.

                        Comment

                        • Jasper-Lichtbron
                          • Jun 2001
                          • 2155

                          #13
                          citaat:Geplaatst door daanooms

                          En ja ik denk ook dat halogeen makkelijker en betaalbaarder is, maar ik moet ook rekening houden met de materialiteit van het licht in samenwerking met de polyester golfplaten. Met de vraag wat beeldend het beste is.
                          Dat is niet waar, want met de diversie correctiefilters kun je bijna elk type lamp op een ander laten lijken, puur door wat andere dingen weg te laten. Je gaat dan in netto lichtopbrengst dus wel achteruit, maar uiteindelijk is het beeld precies hetzelfde.

                          Comment

                          • daanooms
                            • Feb 2004
                            • 37

                            #14
                            ok, maar dan nog de kosten......(in geval van tl-lampen: meer tl-lampen dan halogeen lampen, correctiefilters, snelstarters, armaturen, reflectors, maken tl's nogal duur (los van het electriciteitsverbruik)), daar staat tegenover dat ik geen dure dimmerpacks hoef te gebruiken

                            en bovendien vraag ik mij af of je de materialiteit (hoe jij het als beeld ervaart) hetzelfde krijgt. je kunt de kleur misschien in technische zin op gelijke "hoogte" krijgen door speciale filters, maar ik vraag me af of je de zelfde beeldende ervaring kunt bewerkstelligen (theorie-praktijk, mijn ervaring is dat je iets anders niet hetzelfde maken..)
                            polyester golfplaten met halogeen licht is niet hetzelfde als polyester golfplaten met tl licht

                            Comment

                            • delighted
                              • Jul 2003
                              • 420

                              #15
                              citaat:Geplaatst door daanooms


                              polyester golfplaten met halogeen licht is niet hetzelfde als polyester golfplaten met tl licht
                              Dat komt door de verschillende kleurtemperaturen. En daarvoor zijn nu juist die correctiefilters.

                              Comment

                              Working...