bestaat rood tl-licht ?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • daanooms
    • Feb 2004
    • 37

    bestaat rood tl-licht ?

    weet iemand of er tl lampen bestaan die rood licht geven?? Zo ja welke dan en welk Wattage hebben die lampen? Ik moet er veel van hebben dus als het even kan moeten ze ook nog betaalbaar zijn.

    Ik heb ook begrepen dat er rode hoezen zijn voor "standaard" tl-lampen. Weet iemand hier iets van?
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

    #2

    Comment

    • jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

      #3
      Iig heeft SkyPech zowel gekleurde TL-buizen als gekleurde 'Filtertubes'.

      Hightlite (Showtec) heeft voor zover ik weet alleen die filtertubes, kijk daarvoor ff in de webshop.

      Comment

      • djbirdie
        • Oct 2002
        • 509

        #4
        Je kunt ook gewoon kleurenfilters kopen voor om je normale TL
        grtz, Niels

        Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!

        Comment

        • daanooms
          • Feb 2004
          • 37

          #5
          Ok maar waar kan ik die kleurenfilters vinden???



          Oja, dat was ik vergeten. Ik moet tl lampen hebben die in 1 keer opstarten, dus die niet knipperen bij het opstarten. Bestaan die?

          Comment

          • jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3150

            #6
            Gaat niet om de TL-lamp, maar om de starter. Je moet een snelstarter hebben.
            Dat is een Mosfet- of een triac-schakeling. (Ik heb een keer dezelfde vraag gesteld)

            Helaas kunnen ze het in de electrowinkel niet volgen. Als ik erom vraag zegt die man dat ie nog nooit van zoiets heeft gehoord

            Comment

            • daanooms
              • Feb 2004
              • 37

              #7
              heb je ze wel te pakken gekregen: die in 1 keer opstartende snelstarters? Zo ja, waar dan?

              Comment

              • daanooms
                • Feb 2004
                • 37

                #8
                die hoezen waren trouwens vrij dichtbij: http://www.licht-geluid.com/shop/sea...CategoryID=315

                heeft iemand ervaring met het zelf maken van deze hoezen. Hoe je ze zelf kunt plakken (band of een bepaalde lijm) uit rode filterrol?

                Comment

                • Jasper-Lichtbron
                  • Jun 2001
                  • 2155

                  #9
                  Je mag ook wel een beetje zoeken vind ik... veel van je vragen zijn al een keer gesteld, en supermakkelijk terug te vinden met de zoekfunctie rechtbovenin beeld.
                  Uit rode filterrol kun je ze makkelijk maken met plakband; een tl wordt niet echt warm, en zeker niet als je 'm maar eventjes aandoet. Hoe dit gaat op de langere termijn durf ik niet te zeggen, dat is een kwestie van uitproberen denk ik.

                  Comment

                  • daanooms
                    • Feb 2004
                    • 37

                    #10
                    ja je hebt gelijk, heb je advies net opgevolgd en heb precies de juiste dingen gevonden. Ben namelijk nog niet onderlegt in dit fenomeen: forums

                    Comment

                    • daanooms
                      • Feb 2004
                      • 37

                      #11
                      Misschien domme vraag, maar zou je dat snelstarten ook kunnen laten doen met een LCM lanbox en een goed dimmerpack??

                      Comment

                      • jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3150

                        #12
                        Waar het om gaat met een snelstarter is, ia dat het alleen een voorschakelapparaat is, die meestal in de TL-buishouder zit. Door welke andere apparaten je de 230V daarvoor laat gaan, maakt nix uit.

                        Kep nog een mooi stukje gevonden, eerder al geplaatst door laserguy:
                        citaat:een starter bestaat uit een met neon gevuld buisje. Als lamp niet brandt staat over de starter de volle netspanning en gaat het neon oplichten. Hierdoor worden de plaatjes warm. 1 van de plaatjes is uitgevoerd als bimetaal en plooit door het verwarmen naar het andere plaatje toe en sluit kort. Op deze manier gaat er een voorverwarmstroom lopen door de filamenten aan beide zijden van de TL die plaatselijk de kwikdamp opwarmt. Omdat door het kortsluiten het neon niet meer oplicht en dus de plaatjes afkoelen gaat het contact even later terug open. Omdat de stroom die vloeide door de gloeidraden van de TL ook door de ballast liep, wat eigenlijk een gewone spoel is in serie met de TL, en dus nu door het openen van de plaatjes weer sterk wordt verminderd produceert de ballast een hoogspanningspiek (niet overdrijven: een paar 100 V) die de buis probeert te laten doorslaan (=te starten, flikkering). Lukt dit dan brandt de TL buis en staat er over de starter ongeveer de spanning van en TL buis in brandstand, zijnde ongeveer 80V; dit is te weinig om het neon op te laten lichten en de starter doet niets meer. Lukt dit niet dan start deze procedure opnieuw tot het wel lukt (indien de lamp niet kapot is).
                        Snelstarter: elektronisch wordt met een MOSFET of triacschakeling een pulstrein opgewekt die bovenstaande zeer snel uitvoert; hierdoor geeft de ballast dus ook snelle hoogspanningspiekjes die lamp schijnbaar direct doen ontsteken.

                        Comment

                        • Rock On
                          • Jan 2004
                          • 250

                          #13
                          gewone filters op een TL plakken is niet aan te raden als ze continue branden. Han hoopt de warmte zich te veel op in de buis en wordt de buitenkant een rommeltje (denk een 1000W bouwlamp, gaffa en een stukje filter).
                          Waarvoor wil je het gaan toepassen, want er zijn genoeg manieren om een TL buis direct aan te krijgen. Ook met externe aansturing.
                          "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

                          Comment

                          • Kevin_DM
                            • May 2003
                            • 577

                            #14
                            citaat:Geplaatst door Rock On

                            gewone filters op een TL plakken is niet aan te raden als ze continue branden. Han hoopt de warmte zich te veel op in de buis en wordt de buitenkant een rommeltje (denk een 1000W bouwlamp, gaffa en een stukje filter).
                            TL buis wordt nu wel niet echt warm hé....Dit mag geen probleem zijn.
                            --- watt ever you want ---

                            Comment

                            • daanooms
                              • Feb 2004
                              • 37

                              #15
                              De tl's gaan eventueel (of halogeen) gebruikt worden in een groot kunstwerk, waarbinnen random gewisseld wordt (1 seconden tot max 2 minuten brandtijd en vice versa). Zie mijn overige onderwerpen: "de juiste licht aansturing".

                              Naar alle waarschijnlijkheid ga ik hiervoor, en met het oog op toekosmtige projecten, hiervoor een CDS LCM-Lanbox aanschaffen met een of twee 788LD dimmerpack(s).

                              Het punt is dat de wisseling (rode en witte kleur)beeldend gezien direct moet zijn. Eventuele fades (zoals bij halogeen noodzakelijk ivm levensduur) moeten zo snel gaan dat je ze als direct ervaart. Een knipperende opstart tl is dus ook niet gewenst. Het beeld, of wit, of rood, moet direct staan.

                              Ik weet niet hoe dat kan met tl-licht. Wat ik nu begrijp/gelezen heb is met snelstarters of met 6V "voorgloeien". Maar ik ben zelf amper onderlegt op dit gebied, dus waarschijnlijk wordt het de makkelijkst bedienbare mogelijkheid (snelstarters). Het plan is om dus het ene moment 50 "witte" tl lampen aan te zetten, het volgende moment 50 "rode" tl lampen.

                              Comment

                              Working...