Servo of Stepper in je MH

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • olvaar_be
    • Mar 2004
    • 64

    Servo of Stepper in je MH

    Weet er iemand welke merken/ types van MH, steppers gebruiken voor hun yoke bewegingen, en welk AC (of DC) servo's gebruiken ?

    Ik weet : Martin mac 250/500/2000 hebben servo's (DUUR) en AmericanDJ MAX bla bla heeft steppers <s>(NIET DUUR)</s>= brol

    Ik zou een paar kleine MH willen met servo's, die toch niet duur zijn ..

    TIPS ? In de zoektocht naar de beste MH in prijs/kwaliteit Lichtopbrengst, snelheid en ander zulke criteria tellen even niet mee ..
    Surf eens naar mijne website.
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

    #2
    De martins hebben gewoon steppers en ik zou ook geen movinghead weten met servo's.
    Of ik ben totaal in de war!

    m.v.g. Herman
    ________________________
    Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

    Comment

    • Kevin_DM
      • May 2003
      • 577

      #3
      Ik weet dat high end in sommige scans servo's gebruikt, maar MH's met servo 's ?? Misschien patend lights, aangezien die geen begin- en eindpunt hebben, weet het niet ??
      --- watt ever you want ---

      Comment

      • olvaar_be
        • Mar 2004
        • 64

        #4
        ik heb het wel degelijk enkel over de yoke beweging .. dus pan en tilt ..

        Alle ander dingen (gobowiel, keurenwiel,...) zijn inderdaad steeds steppers ...
        Surf eens naar mijne website.

        Comment

        • test12
          • Jan 2003
          • 901

          #5
          GLP Patent lights zijn gewoon met steppers uitgevoerd.
          @ kevin.
          Welke types van High End zijn dat oude of ook nieuwe modellen?

          m.v.g. Herman
          ________________________
          Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

          Comment

          • Kevin_DM
            • May 2003
            • 577

            #6
            Dacht trackspot 250's
            --- watt ever you want ---

            Comment

            • test12
              • Jan 2003
              • 901

              #7
              citaat:copy uit doc Trackspot:
              CONSTRUCTION:
              *High resolution micro-stepping motor control for smooth motion at all speeds
              *Computer designed optical components for maximum light efficiency
              *Easy maintenance access
              *Break-resistant mirror
              *Low noise, high efficiency cooling system
              *3-pin XLR connector
              enz.
              Ik kan me niet voorstellen dat bij DMX (digitale) aansturing nog gekozen zou worden voor een (analoge) servo.
              Volgens mij is dat uit de begin periode van bewegend licht, duur en oud.

              m.v.g. Herman

              ________________________
              Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

              Comment

              • Thomaz
                • Feb 2004
                • 61

                #8
                De enige reden die ik kan bedenken is dat een servosturing eenvoudiger is. 'k ken ook nog wel van die scans met dezelfde servo's als modelbouwautotjes...

                Maar gezien de geringe kostprijs van moderne microcontrollers zou ik niet eens weten waarom iemand servo's zou willen. Maar soit.


                Thomaz
                \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
                RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

                Comment

                • olvaar_be
                  • Mar 2004
                  • 64

                  #9
                  Dat menen jullie nou niet hé.. die grote moving head ook met steppermotors ?

                  Dat die constructeurs voor een spiegeltje (scan) steppers gebruiken kan ik begrijpen (goedkoop en simpel aan te sturen), maar om zo'n volledige kop doen te draaien kunnen ze toch beter servo's gebruiken, die hebben een veeeel hoger koppel (zeker start en stop koppel) dan steppers, en zou dus de scan om een keer of 30 sneller maken ... Bovendien zou het veel smoother bewegingen geven dan stepper (zelf microstepping)

                  @test123 : nou het is niet omdat de motor analoog is, dat de feedback ook analoog moet zijn (geen posi-spot toestanden), er zijn namelijk goedkope rotary encoders die tot 64.000 posities per toer gaan ... en in compbinatie met een multiphase servo VEEEL sneller zijn dan een stepper.

                  Laat het me zo stellen, moest het in de robotica zijn .. dan zijn steppers voor mini/didactische toestanden... servo's voor industriele robotten .. wanneer er kilootjes versleurt moeten worden ..
                  BTW.zo'n industrieel ding weegt om en bij de 400 kg !! .. moest het niet aan de grond verankerd zijn, dan zou ie gewoon om kippen door het grote startkoppel .. moest het een movinghead zijn, zou de base rondraaien en de lamp blijven staan... moest ie vast staan .. een knippering van de ogen, en hop een andere positie

                  En ik maar denken dat die MH zoveel kosten omdat er AC servo technologie instak .. What a rip-off !
                  Surf eens naar mijne website.

                  Comment

                  • Kevin_DM
                    • May 2003
                    • 577

                    #10
                    D'r heeft mij vroeger toch ook eens een HES scanner gebruiker mij verteld dat een aantal van z'n toestellen servo motors hebben omdat deze:
                    * hun bewegingen veel zachter zou zijn dan stappenmotors
                    * sneller bewegingen
                    * precisie zeker even goed
                    --- watt ever you want ---

                    Comment

                    • test12
                      • Jan 2003
                      • 901

                      #11
                      citaat:door Olvaar be
                      Dat menen jullie nou niet hé.. die grote moving head ook met steppermotors ?
                      Wat versta jij onder een grote moving head?
                      In de Studio Due Stratos Live Pro 1200 zitten nog gewoon steppers voor de pan en tilt, wel aan bijde zijden in de arm een en ook twee in de voet.

                      Ik ken geen movinghead's met servo's, als ze er zijn zou ik wel eens willen weten wat en welke het zijn?

                      m.v.g. Herman
                      ________________________
                      Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

                      Comment

                      • Thomaz
                        • Feb 2004
                        • 61

                        #12
                        Als ik hier spreek over een servo, bedoel ik weldegelijk zo'n klein ***ding. Voor grote toepassingen zijn servo's (de echte, grote, dure dingen) natuurlijk ideaal. Maar dat type servo heb ik in elk geval nog nooit in een MH gezien.

                        Thomaz
                        \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
                        RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

                        Comment

                        • Upgrading your system
                          • May 2003
                          • 1684

                          #13
                          Het is vaak een kwestie van kosten afwegen met het oog op prijs-kwaliteitsverhouding.

                          een stappenmotor is veel makkelijker en goedkoper aan te sturen dan een servo, met als nadeel dat het wel trager is, en meer schokt.
                          Servo's vind ik persoonlijk de voorkeur krijgen, minder storingsgevoelig, en stukken sneller.
                          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                          Comment

                          • test12
                            • Jan 2003
                            • 901

                            #14
                            citaat:Geplaatst door olvaar_be

                            Ik zou een paar kleine MH willen met servo's, die toch niet duur zijn ..

                            TIPS ? In de zoektocht naar de beste MH in prijs/kwaliteit Lichtopbrengst, snelheid en ander zulke criteria tellen even niet mee ..
                            Dat was de vraag.
                            Zijn er wel MH met servo's, dat is mijn vraag?
                            Ik denk dat je ze moet laten maken als je ze wil hebben (grapje).

                            m.v.g. Herman
                            ________________________
                            Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

                            Comment

                            • olvaar_be
                              • Mar 2004
                              • 64

                              #15
                              ik heb eens rond gekeken, pdf'kes gedownload :
                              - Clay paky : Moving body
                              • Movement powered by two stepper motors, controlled by microprocessor.
                              • Automatic repositioning of PAN and TILT after accidental movement not controlled by control unit.
                              - Coemar : steppers
                              - MARTIN : steppers

                              MAAR :
                              - VARI LITE :three-phase stepper motors to provide movement of the head ... (nen 3 phase stepper,dat is een AC servo)

                              Surf eens naar mijne website.

                              Comment

                              Working...