de juiste seriele aansturing?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • daanooms
    • Feb 2004
    • 37

    de juiste seriele aansturing?

    Voor het kapschuurproject (zie onderwerp "juiste licht aansturing..") kan ik de LCM Lanbox aanschaffen. Alleen vertellen ze mij het volgende:

    Jij schrijft: Als je een goede seriele poort hebt is het geen probleem, anders werkt USB beter (tenminste op Mac OSX, of Windows XP).

    Wat bedoel je met goede seriele poort? Ik heb een standaard pc. Ik draai windows 98 se. Is dat goed genoeg?

    Geen idee, er zijn PCs met "echte" en net niet "echte " poorten. De poort moet echt RS232 (DB9) zijn en een snelheid van 38400 bits/sec op volle snelheid aankunnen.


    Weet iemand hoe ik dit kan checken; of ik de juiste seriele poort heb? (Windows 98 se)

  • Rudy Vorstenbosch
    • Jun 2001
    • 1429

    #2
    Ik voel een kleine transformatie van een licht&geluid, naar high tech Computer-IT forum aankomen.....

    Comment

    • ronny
      • Dec 2002
      • 2139

      #3
      sla er eens diverse elektronica bladen op na. elektuur enzo. daar staan heel veel schakelingen in waarmee je via de pc externe dingen kan aansturen. zo zou je met nog een extra stukje vermogen elektronica erachter een mooie schakeling kunnen ontwerpen die perfect doet wat jij wilt. De software kan je dan zelf schrijven en dus volledig naar wens aanpassen.

      mvg
      ronny
      niet zagen, gewoon doen!

      Comment

      • daanooms
        • Feb 2004
        • 37

        #4
        beste mensen,

        als het kan alleen even bij de vraag houden: hoe kan ik mijn seriele poort checken of dat die goe is??

        de (weet ik goedbedoelde )overige aan- of opmerkingen zijn al behandeld of voor nu minder belangrijk...

        Comment

        • Controller
          • Apr 2002
          • 745

          #5
          citaat:Geplaatst door daanooms

          Voor het kapschuurproject (zie onderwerp "juiste licht aansturing..") kan ik de LCM Lanbox aanschaffen. Alleen vertellen ze mij het volgende:

          Jij schrijft: Als je een goede seriele poort hebt is het geen probleem, anders werkt USB beter (tenminste op Mac OSX, of Windows XP).

          Wat bedoel je met goede seriele poort? Ik heb een standaard pc. Ik draai windows 98 se. Is dat goed genoeg?

          Geen idee, er zijn PCs met "echte" en net niet "echte " poorten. De poort moet echt RS232 (DB9) zijn en een snelheid van 38400 bits/sec op volle snelheid aankunnen.


          Weet iemand hoe ik dit kan checken; of ik de juiste seriele poort heb? (Windows 98 se)

          Eens kijken of ik je raad kan geven als netwerkbeheerder.

          Bij de hardware eigenschappen en dan de eigenschap van de COM poort opvragen en kijken of je hem in kan stellen op een snelheid van 38400bps

          Als je XP gebruikt werkt een COM ook goed (eigen ervaring), maar gezien de vooruitgang in de ICT worden er steeds minder moederborden uitgebracht met COM poorten, maar met steeds meer USB poorten.

          Als de LANbox werkt alleen werkt op een seriele poort zijn er wel oplossingen verkrijgbaar zoals een converter van serieel naar USB die je onder MAC of Windows 2000/ XP kan gebruiken.

          Je kan het natuurlijk ook aansturen via LAN het is een LANbox tenslotte[)]
          Dus via een netwerkverbinding tussen jou pc en de LANbox. Je kan dan gebruikt maken van draadloze, glasvezel, UTP/STP/FTP opties zodat je lange afstanden kan overbruggen.
          Mocht je via netwerk gaan werken pakken dan een Windows 2000/ XP en geen Windows 98se omdat Windows 2000/ XP flexibeler met netwerk om kunnen gaan.


          Comment

          • PatrickK
            • Sep 2003
            • 2

            #6
            De term lanbox betekend niet in alle gevallen een ethernet lan. De originele lanbox (de lc) is voorzien van een phonenet netwerkaansluiting (apple dus). Daar zal de naam lanbox wel vandaan komen gok ik.
            De lcm kan uitsluitend via midi en rs232 worden aangestuurd (niet tegelijkertijd).
            Alleen de LCX is voorzien van een ethernet aansluiting (10 base T), alsmede usb en midi (allen simultaan te gebruiken), en is ook meteen een stuk duurder.

            Comment

            • daanooms
              • Feb 2004
              • 37

              #7
              Ik heb het bekeken: nu staat Com 1 op 9600 Bits per seconde, maar ik kan hem tot 921600 instellen, ook op 38400. Ik neem aan dat dat dus goed is?

              Comment

              • LuxProDeo
                • Feb 2003
                • 245

                #8
                citaat:Geplaatst door daanooms

                Ik heb het bekeken: nu staat Com 1 op 9600 Bits per seconde, maar ik kan hem tot 921600 instellen, ook op 38400. Ik neem aan dat dat dus goed is?
                Heb een Lanbox-LCM. Mijn Com 1 poorten staan ook op 9600 bps, N-8-1, zowel op laptop als desktop. Op allebei draait Win98SE, en die setup werkt perfect voor het aansturen van de LCM via LcEdit.

                De LCM heeft inderdaad geen ethernet interface, maar de seriƫle werkt prima.

                Via een USB <> serieel adapter werkt de Lanbox-LCM niet altijd goed! Dit is bij CDS bekend, hij doet het met sommige adapters wel, en met andere niet. Advies is om altijd eerst even uit te proberen, dus bij aanschaf van zo'n adapter even checken of je kunt ruilen, etc. CDS biedt zelf ook zo'n adapter aan, uiteraard een model waarvan ze zeker weten dat het goed werkt.

                LuxProDeo



                Comment

                • daanooms
                  • Feb 2004
                  • 37

                  #9
                  Mooi, dank voor de bevestiging.

                  Aangezien jij zelf een LCM lanbox hebt: kun je wat vertellen over de bediening, de software (lc credit+) e.d.? Eventueel voor-, nadelen.

                  Naar het er naar uitziet ga ik er volgende week een aanschaffen met twee dimmer/switchpacks.
                  Op dit moment heb ik geen ervaring met het aansturen van licht, maar ik vermoed daar versneld verandering in gaat komen en ik zou het leuk vinden je ervaringen te horen.

                  Comment

                  • LuxProDeo
                    • Feb 2003
                    • 245

                    #10
                    citaat:Geplaatst door daanooms
                    Aangezien jij zelf een LCM lanbox hebt: kun je wat vertellen over de bediening, de software (lc credit+) e.d.? Eventueel voor-, nadelen.
                    Er is al vaker over dit onderwerp gepost, zie o.a. http://forum.licht-geluid.nl/forum/t...?TOPIC_ID=9257 en nog een reeks andere topics die je krijgt met de zoekterm 'lanbox'.

                    Nog wat meer: groot voordeel voor dit soort installaties is dat de LanBox zelfstandig kan draaien. Als je standen er eenmaal in zitten kun je de computer afkoppelen en kan alles zelfstandig draaien. Omdat het ding een eigen processor heeft zijn de systeemeisen aan de computer ook erg laag, het is niet meer dan sjieke afstandbediening omdat de LanBox de rest zelf doet.

                    In jouw geval is het misschien zelfs een voordeel dat weinig ervaring hebt met lichtsturingen. LcEdit is op zich een logisch programma, maar de logica en de filosofie achter de interface wijkt af van die van de meeste stand-alone lichtcomputers. Maar als je helemaal blanco begint zul je tegen minder dingen aanlopen die je uit ervaring ergens anders zou zoeken.

                    Een advies: wordt z.s.m. lid van de LanBox mailing-list (uiteraard gratis, en naar mijn mening uiterst serieus & effectief - geen gespam of gemuts). De handleiding laat namelijk nogal te wensen over, maar de mensen van CDS, en een aantal actieve gebruikers, reageren snel en behulpzaam op elke mogelijke vraag, van beginnersvragen tot mensen die de meest bizarre show-controlled contrapties bouwen.

                    Er zit sinds een aantal releases wel een extra quick start bij de software, zeker de moeite waard om door te lezen als je met de LanBox begint.

                    Hoewel het ding zijn eigenaardigheden heeft blijf ik het een geweldige controller vinden in zijn prijsklasse, en jouw toepassing (vaste installatie) is een van de doelen waar de LanBox zich goed voor kan lenen. (er draaien permanente installaties van Walt Disney op de LanBox, voor wat dat waard is).

                    LuxProDeo


                    Comment

                    Working...