exploderende Mac 1200

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • olvaar_be
    • Mar 2004
    • 64

    exploderende Mac 1200

    Hallo,

    Ik heb een vraagje.

    Ik ben van plan om mij enkel moving heads aan te schaffen.
    Na wat rondgekeken te hebben, kan ik voor een prikje 6 stuk martin mac 1200 kopen. (1/4 van de prijs van een 2de hands mac 500)

    Hoe komt dat ? (buiten de beperking tov. Mac 500)

    Volgens een collega zou het komen door het feit dat de mac 1200 volledig explodeert wanneer de lamp explodeert. en dat men voor dit probleem een kit moet kopen, met speciale folies om de wanden v/d moving head te beschermen tegen eventueel gloeiende glasscherven..

    KLOPT DIT ? Zijn deze ZO onveilig ?
    Hoeveel kost zo'n upgrade .. Zijn die nog verkrijgbaar ?


    Groeten
    Peter




    Surf eens naar mijne website.
  • delighted
    • Jul 2003
    • 420

    #2
    Iedere exploderende HMI lamp zal een hoop schade aan de binnenkant van een spot aanbrengen. Vandaar dat de lampen altijd voortijdig worden vervangen. Of dit bij de Mac 1200 een groter probleem is dan bij de andere spots is mij niet bekend.

    Comment

    • Kevin_DM
      • May 2003
      • 577

      #3
      Lijkt me een sterk overdreven verhaal. Een gasontladingslamp die explodeert geeft een hoop glasscherven in je toestel, en met wat tegenslag beschadigen die inwendig wat, maar een MAC 1200 die volledig explodeert ??????

      Langs de andere kant is de MAC1200 een toestel dat je niet echt verhuurd gaat krijgen, wegens totaal onrendabel (daarmee ook dat je ze bijna nergens meer tegen komt, aangezien ze bij de meeste verhuurbedrijven meteen vervangen zijn door MAC500 en dergelijke).
      Hier in de buurt zit iemand waarbij er tijdens de fuif een afdekkap van is afgevallen, toestellen moeten voortdurend gereset worden, weinig lichtoutput, verouderde software etc...
      --- watt ever you want ---

      Comment

      • olvaar_be
        • Mar 2004
        • 64

        #4
        @Kevin_DM: Bij mijn collega was er ook een afdekkap afgevallen/afgeblazen (toen de lamp stuk vloog) en tussen het volk beland... en dat kan je al geen 'kapje' meer noemen ... Qua lichtopbrengst heb ik geen IDEE, heb nog nooit een 250,500 en 1200 naast elkaar gezien ... daarom vraag ik het aan jullie .. Qua software en electronisch onderhoud kan ik wel mijn mannetje staan(mijn beroep vind je ergens in de chipdesign) dus daar maak ik mij geen zoegen. Nieuwe soft updates zullen er wel niemeer van uitkomen denk ik.



        @delighted: sinds kort schrijft martin voor 'hoe' de lamp er moet insteken in hun usermanuals ... Bij de mac 1200 zou het zo zijn, da de lamp kapot 'kan' springen bij verkeerde plaatsing (uitzetting/hitte/krachten op de socket). Zodat een fonkelnieuwe lamp het begeefd na +- een uurtje draaien.

        Wat zou ik nu doen ? kopen of niet ? hun vraagprijs : 860 euro (incl BTW) per stuk .. incl. nieuwe lamp en amptown flightcase (6 stuks)

        of zou ik met deze argumenten wat aan de prijs kunnen schaven ?

        Mvg.
        Peter
        Surf eens naar mijne website.

        Comment

        • Kevin_DM
          • May 2003
          • 577

          #5
          Ik zou toch proberen wat aan de prijs te doen. Vind het veel geld voor een commercieel minder toestel.
          ivm de plaatsing van de lamp: dit staat in de user manual beschreven om de maximale lichtopbrengst te hebben (dus dat de lamp op z'n ideale positie in z'n reflector staat), ik kan me moeilijk inbeelden dat een lamp door slechte positionering gaat ontploffen (tenzij ie natuurlijk ergens tegen geklemd zit en bij het bewegen van de kop dan nog wat kleine schokjes krijgt natuurlijk...)

          Trouwens, die z'n kappen vielen d'r zomaar af, zonder dat er inwendig iets stukvloog ofzo.
          --- watt ever you want ---

          Comment

          • Pieter Huijgen
            • Sep 2003
            • 766

            #6
            citaat:Langs de andere kant is de MAC1200 een toestel dat je niet echt verhuurd gaat krijgen, wegens totaal onrendabel
            Je kan m zeker niet verhuren! Tis namelijk een MAC2000!

            Vorige week wel door zo'n kop een showstop gehad..... Het hele vaste spanning rack
            vloog er uit (125A) nadat deze MAC sprong.
            Lid van het Front tegen zijlicht

            Comment

            • Lazy
              • Sep 2003
              • 294

              #7
              ik kan 2 dingen vertellen die zelden bij ons voor zijn gekomen...

              Clay paky mini HPE waarvan de lamp zo hard geknald is zodat alles maar dan ook echt alles vervangen kan worden, zowel voeding als lens en ga zo maar door...

              Verder hebben we regelmatig Movitec of Robe spotjes die terug komen waarvan de lamp explodeerd zodat de lensen kapot klappen.

              Dus hiermee wou ik even aangeven dat iedere fixture kan exploderen en het niet per type bepaald is. Je moet gewoon goed opletten met de staat van je lamp, want heel vaak kun je al wel zien of een lamp ver heen is.. Je kunt dan ook beter een lampje een 10tal uren te vroeg dan 1 minuut te laat vervangen.

              Comment

              • olvaar_be
                • Mar 2004
                • 64

                #8
                Vind je van zo'n MAC 1200 nog onderdelen ? Moest ik zoiets zoals dat voorkrijgen ?


                Surf eens naar mijne website.

                Comment

                • -Bart-
                  • May 2001
                  • 827

                  #9
                  Hèt is pal 1200 òf mac 2000. Géén mac 1200.
                  Er gaat beiden een 1200 watt lampje in, een double ended voor de MAC en een single ended voor de PAL.
                  <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

                  Comment

                  • johan L.
                    • May 2001
                    • 384

                    #10
                    Hmm leuk dat iedereen denkt dat ze alles weten,

                    Ik als niet zo'n martin fan kan toch degelijk bevestigen dat deze deense fabrikant in t verleden een Movinghead genaamt mac1200 heeft geproduceert.

                    voor de ongelovigen onder ons,


                    Tja voor dat geld kan je dr 4 gaan gebruiken en 2 gebruiken voor reserve onderdelen.
                    Net deed ie het nog.

                    Comment

                    • Kevin_DM
                      • May 2003
                      • 577

                      #11
                      idd, MAC1200 is inderdaad een bestaand toestel, maar net omdat het een commerciële flop was is hij zo vlug uit produktie gegaan.
                      --- watt ever you want ---

                      Comment

                      • -Bart-
                        • May 2001
                        • 827

                        #12
                        In dat geval zou ik die incourante zooi lekker laten liggen.

                        Hoe hoger het vermogen des te groter het risico dat je loopt als de lamp explodeert.

                        Laatst lampje lampje van een ypoc geëxplodeerd na 25 uur paar flintertjes van de reflector af.
                        Eerder dit jaar MSR2500 geëxplodeerd na 172 uur in een arri 2500. Neemt gelijk een 10inch fresnellens mee.
                        <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

                        Comment

                        • Lazy
                          • Sep 2003
                          • 294

                          #13
                          citaat:Geplaatst door -Bart-

                          In dat geval zou ik die incourante zooi lekker laten liggen.

                          Hoe hoger het vermogen des te groter het risico dat je loopt als de lamp explodeert.

                          Laatst lampje lampje van een ypoc geëxplodeerd na 25 uur paar flintertjes van de reflector af.
                          Eerder dit jaar MSR2500 geëxplodeerd na 172 uur in een arri 2500. Neemt gelijk een 10inch fresnellens mee.
                          Kan nooit zo erg zijn als een 4000 watt xenox lamp...[8D]

                          Comment

                          • olvaar_be
                            • Mar 2004
                            • 64

                            #14
                            Bedankt voor de goeie tips ..

                            Ik denk dat ik johan's advice ga volgen
                            citaat:Tja voor dat geld kan je dr 4 gaan gebruiken en 2 gebruiken voor reserve onderdelen.
                            @lazy : als het gaat over exploderende lampen, dan heb ik nog eentje .. De "doorstroom helium" lampen die in oude militair skytracers gebruikt worden .. driephasen 3x12kW in 1 lamp... Als die eraan ging (bv. gas op), had alles in een straal van 5m einen sonnebrand [8)] [beetje off topic, mar ja]
                            Surf eens naar mijne website.

                            Comment

                            • Lazy
                              • Sep 2003
                              • 294

                              #15
                              citaat:Geplaatst door olvaar_be

                              Bedankt voor de goeie tips ..

                              Ik denk dat ik johan's advice ga volgen
                              citaat:Tja voor dat geld kan je dr 4 gaan gebruiken en 2 gebruiken voor reserve onderdelen.
                              @lazy : als het gaat over exploderende lampen, dan heb ik nog eentje .. De "doorstroom helium" lampen die in oude militair skytracers gebruikt worden .. driephasen 3x12kW in 1 lamp... Als die eraan ging (bv. gas op), had alles in een straal van 5m einen sonnebrand [8)] [beetje off topic, mar ja]
                              Denk dat die xenox ook wel in de buurt komt... Die wordt niet voor niks geleverd in een list van 2 m3. Die mag je ook alleen vervangen met zo'n speciaal pak aan.

                              Gelukkig gaat niet in de meest gangbare moving head zo'n lamp..

                              Comment

                              Working...