Het totaaltje

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

    Het totaaltje

    Iedereen kent het, iedereen gebruikt het; maar hoe maak je nu eigenlijk een mooi kloppend totaaltje?
    Even een korte uitleg: ik ben nu al een stuk of 5 verschillende werkwijzen tegengekomen, van frontaal zoals het woord het al zegt tot rare kruispatronen om maar een egaal beeld te krijgen. Ik vraag me dus af hoe jullie een totaaltje stellen, met hoeveel kw's je tevreden kunt zijn voor een redelijk normaal speelvlak (zeg een middelzaal a 10 meter speelopening?), of je daar het liefst PC's voor pakt of toch andere wensen hebt; en wat voor filtertje je er dan voor steekt (juist; er zijn er natuurlijk een heleboel mogelijk als je kijkt wat er veel gebruikt wordt, maar standaard kleuren als 152 kent iedereen). En over filters gesproken: hoeveel kleuren gebruik je dan meestal voor je front (stukken uitgesloten die helemaal in 1 sfeer zijn).
    En hoe deel je je frontje dan in op je tafel? Links/recht/midden van elke kleur, of maar 1 schuif, of een heleboel, en ga zo maar door.

    Misschien een beetje een open-vragen onderwerp, maar ik hou persoonlijk nogal van standaarden, dus probeer er voor mezelf zoveel mogelijk te maken. Een goeie standaard staat namelijk gewoon elke keer, en is meestal handig uit te breiden met andere mooie dingen. En dat geld dan weer niet alleen in de lichttechniek!
  • DJ_Robin
    • Jul 2001
    • 610

    #2
    6 x 2kw PC , dan als volgt gesteld ,

    1 -- 2 -- 3 -- 4 -- 5 -- 6 = Voortruss / Zaalbrug v.l.n.r.
    4 -- 5 -- 6 -- 1 -- 2 -- 3 = Podium v.l.n.r

    3 faders , 1&6 , 2&5 , 3&4.

    Dit per kleur , meestal 151/152 of 147 en 201/202. Soms ook Rood(164) en blauw (195).

    M.V.G
    EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

    Comment

    • delighted
      • Jul 2003
      • 420

      #3
      Denk niet dat er echt een "definitie" valt te geven van een ideaal totaaltje. Het hangt er allemaal net vanaf wat je zelf mooi vindt en wat je op de buhne wilt bereiken.

      Standaard is inderdaad het frontje L152. Persoonlijk kies ik eerder voor een profile dan een PC, maar ja niet in ieder theater heb je die keuze. Bij een breedte van 10 meter heb je aan vier spots wel voldoende. Bij een standaard productie is het meest standaard om het frontje recht in te steken. Om verschillende sferen te creeeren kan je ook nog denken aan een frontje L136 of L201. Zo kan je varieren tussen een warm en een koud frontje.

      Ik heb echter ook al verschillende voorstellingen gedraaid waar o.a. de kleuren L130 (OW), L158, L106, L195, L180 e.d. in het front voorkwamen. Net afhankelijk van het effect dat je wilt gebruiken. Zo kan je er ook voor kiezen om het front bijvoorbeeld Engels te stellen. Soms verzin je ter plekke een andere creatieve manier om je front te stellen omdat bijvoorbeeld net het PA in de weg hangt of om een andere vage reden. Het is maar net hoe het uitkomt.

      Normaal gesproken stel ik frontjes met profiles. Maar als ik een L195 of L106 frontje gebruik om het geheel een beetje in te kleuren, dan kan dit best met PC's. Zal zelf niet zo snel een main-frontje met PC's stellen.

      Op de tafel maak ik altijd groepjes die ik wil gebruiken. In ieder geval een groepje dat het totale frontje beslaat. Maar soms wil je alleen een stukje gebruiken. Als dat maar vaak genoeg voorkomt dan maak ik daar ook wel een groepje van.

      Comment

      • kokkie
        • Nov 2003
        • 1166

        #4
        Meestal laat ik mijn frontjes engels stellen als ik in het theater ben. Zeker als de zaal behoorlijk rond loopt (zoals carrée/circustheater). Daar kies ik meestal 6 (liefst 2Kw) profielen voor. Basistotaaltje in 152 of 204, koud totaaltje (ook met profielen) in 201 en warm totaaltje (liefst profiel, maar mag ook met PC indien op) is meestal 157, waarbij ik meestal nog meng met het basistotaaltje.
        Bij podia, indien trimhoogte minimaal 6m, altijd 2kw Fresnell spots. Minder dan 6m gebruik ik 1kW'ers. Meestal zorg ik hierbij voor een klein en een groot totaal(2+3 spots). Warm en koud liefst met wat washes en anders gewoon 2 of 3 sixbarren CP62 met 161 en 106 om het vlak in te vullen.
        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

        Comment

        • R. den Ridder
          • Sep 2000
          • 1500

          #5
          lijkt me puur afhankelijk van wat voor iets je doet, persoonlijk maak ik meestal een gekruist frontje, afhankelijk van de hoeveelheid spots, in het CC van gogh kies ik meestal voor 2 1 kw'ers freshnel die bijna als top inkomen (bij gebrek aan zaalbruggen c.q. trekken) per kant aan de uiteinden van het speelvlak, evt opgevuld middels 2 500w PC's in het midden gekruist.

          kleuren afhankelijk van het spel.

          Comment

          Working...