orkest uitlichten

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

    orkest uitlichten

    Het zou kunnen dat ik in mei een orkest moet belichten.
    Heeft er iemand tips?
    moet ik echt met effecten werken? of gewoon de hele avond het zelfde standje behouden?
    Kleur of gewoon wit licht.
    Ik heb al gehoord dat je geen front(of zo weinig mogelijk) mag gebruiken.

    ideeën of kleurencombinaties zijn ook welkom.

    Gretjes,
    dries
    [CENTER] [/CENTER]
  • ljlarzzzie
    • Aug 2003
    • 92

    #2
    een orkest waardeerd het meestal als ze nogal wat tegenlicht of recht van boven... hebben om hun muziek goed te kunnen lezen.
    daarnaast kun je bijv. met een scan of mh wat gobo's op een achterwand of zijmuur projecteren en eventueel bijv. langzaam laten roteren maaar houdt het rustig.
    Voor front zou ik me eerst afvragen hoe breed/diep is het podium, en het aantal personen op het podium. 4 PC-tjes kunnen genoeg zijn, maar misschien is het wel veel groter en heb je er meer nodig.
    Qua kleurkeuze zou ik bijv. in het front 152 doen, en tegen wat blauw, of rood, net wat jezelf mooi vind en er goed bij past.
    Voor tegen zijn fresnels of parretjes goed genoeg...
    Wat ik bij koren en orkesten vaak doe is tegen de acheterwand/ zijwanden wat floorparretjes zet, om het een mooi sfeervol geheel te maken...
    succes ermee...

    Comment

    • AJB
      • Jul 2003
      • 2289

      #3
      citaat:Geplaatst door driesmees


      1-moet ik echt met effecten werken? of gewoon de hele avond het zelfde standje behouden?
      2-Kleur of gewoon wit licht.
      3-Ik heb al gehoord dat je geen front(of zo weinig mogelijk) mag gebruiken.
      1- Vertel eerst eens wat voor orkest... muzieksoort e.d. klassiek, bigband whatever. Niets moet alles mag; houd het in stijl
      2- Wit licht sowieso niet...altijd gold in je front Verder doet oranje (bijv.L158) het erg goed op koperen blaasinstrumenten, gebruik dit bijv. als invulling.
      3- Je mag zeker wel frontlicht gebruiken, zorg er alleen voor dat het orkest niet dusdanig verblind wordt dat de dirigent niet meer zichtbaar is, of dat het contrast dirigent/bladmuziek enorm is (dan moeten de ogen zich steeds opnieuw instellen...Da's vermoeiend)

      Kleuren; naar eigen inzicht... Geen rood tegenlicht (bladmuziek onleesbaar), maar standaard L195 tegen kan prima... Invulling sfeer e.d. naar keuze. Houd er rekening mee dat fronlicht zonder "gaten" gesteld wordt (podium is breed, dus kan moeilijk zijn), en muzikanten kunnen gaan staan bij solo's... Als hoofd dan donker is baal je...dus trek je front hoog genoeg Muzikanten hebben vaak eigen lichtjes op lessenaars, maar tegenlicht creert diepte; en is dus wel mooier.
      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
      ------------------------------------------------
      Arvid Buit
      Creative-Director / Artist-Manager

      Comment

      • Harmen
        • Sep 2003
        • 379

        #4
        voor front is het mischien nog n optie om pale lavender van lee te gebruiken, ben nummer even kwijt...
        doe ik tegenwoordig ook nog weles in me pctjusen geeft een heel leuk effect...

        verder vervoeg ik me bij ajb...
        suc6 & latrz

        Comment

        • AJB
          • Jul 2003
          • 2289

          #5
          citaat:Geplaatst door Harmen

          voor front is het mischien nog n optie om pale lavender van lee te gebruiken, ben nummer even kwijt...
          L136, en is absoluut (!) niet mooi op koperen instrumenten... Geen flauwekul plaatsen a.u.b. !
          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
          ------------------------------------------------
          Arvid Buit
          Creative-Director / Artist-Manager

          Comment

          • ljlarzzzie
            • Aug 2003
            • 92

            #6
            idd een afrader, en niet alleen op kopere instrumenten, ik vind het er zowiso niet echt uit zien...
            laatst wel 117 gebruikt.. maar lijkt me toch ook niet echt iets voor 'n orkest met veel koper e.d.
            als er het budget voor is kun je er 2 washes bijhangen in het front, en deze zo wide mogelijk zetten waarna je dmv cmy wat mooie kleuren uit kunt halen die op dat moment goed uitkomen...dan is een standaard kleur voor in je front genoeg....

            Comment

            • driesmees
              • Apr 2003
              • 1076

              #7
              ik heb hier 2 scanners staan, en ik heb gemerkt dat als je de lens er uit haald het wash affect is, is dit hier ook goed voor?
              ik weet zelf niet echt wat voor 'n orkest het zou zijn.
              ik ga er eens goed over nadenken.
              [CENTER] [/CENTER]

              Comment

              • driesmees
                • Apr 2003
                • 1076

                #8
                't was maar een vraag hé
                ik heb eens een lijstje gemaakt wat ik zou gebruiken.

                ik zal kijken of ik aan 2 washes kan geraken, en anders zal het statisch frontlicht worden en m'n 2 scanners op de backdrop laten projecteren.
                heeft er iemand nog opmerkingen of toevoegingen aan mijn lijstje?

                PS: is het zo erg voor je scans om ze zonder lens te laten draaien?
                [CENTER] [/CENTER]

                Comment

                • ralph
                  Banned
                  • Aug 2000
                  • 2649

                  #9
                  waarom denk je dat ze washes op de markt brengen? als het effect van een scan zonder lens hetzelfde zou zijn...laat maar, zonde van mn tijd.
                  Id om nog wat langer op het newbie forum je berichten te plaatsen wellicht?

                  Comment

                  • driesmees
                    • Apr 2003
                    • 1076

                    #10
                    ik had ook al gecon,cudeerd dat het niet gezond zou zijn, en dat er wel een goede reden is voor washes(zonder lens: veel stof, en je beam is niet egaal) maar aangezien ik low budget werk, is het wel een mooie oplossing voor wat ik maar nodig heb.
                    [CENTER] [/CENTER]

                    Comment

                    • delighted
                      • Jul 2003
                      • 420

                      #11
                      [quote]citaat:Geplaatst door AJB

                      Geplaatst door driesmees
                      Kleuren; naar eigen inzicht... Geen rood tegenlicht (bladmuziek onleesbaar), maar standaard L195 tegen kan prima... Invulling sfeer e.d. naar keuze. Houd er rekening mee dat fronlicht zonder "gaten" gesteld wordt (podium is breed, dus kan moeilijk zijn), en muzikanten kunnen gaan staan bij solo's... Als hoofd dan donker is baal je...dus trek je front hoog genoeg Muzikanten hebben vaak eigen lichtjes op lessenaars, maar tegenlicht creert diepte; en is dus wel mooier.
                      Uit ervaring weet ik dat een tegen van L195 een klein probleem kan opleveren indien de muzikant met blauwe pen aanwijzingen op z\n bladmuziek heeft gemaakt. Schijnt dan redelijk onleesbaar te zijn.

                      Wat verder ook vaak goed werkt is om de dirigent een lichte kleur tegenlicht te geven. Zo is zijn tegenlichtje (vanuit de zaal gezien) namelijk een mooi frontlichtje voor de muzikanten.

                      Comment

                      • Robert  R
                        • Feb 2001
                        • 78

                        #12
                        citaat:Geplaatst door AJB


                        Verder doet oranje (bijv.L158) het erg goed op koperen blaasinstrumenten, gebruik dit bijv. als invulling.

                        Zit ik er nou helemaal naast of is lee 158 een paars tint en geen oranje... Bij oranje denk ik meer aan L147

                        Comment

                        • LJ Tom
                          • Nov 2003
                          • 202

                          #13
                          citaat:Geplaatst door Robert R

                          citaat:Geplaatst door AJB


                          Verder doet oranje (bijv.L158) het erg goed op koperen blaasinstrumenten, gebruik dit bijv. als invulling.

                          Zit ik er nou helemaal naast of is lee 158 een paars tint en geen oranje... Bij oranje denk ik meer aan L147

                          Denk dat je er naast zit.... 158 is nl Deep Orange
                          Groeten

                          Tom Venken

                          Comment

                          • AJB
                            • Jul 2003
                            • 2289

                            #14
                            citaat:Geplaatst door Robert R


                            Zit ik er nou helemaal naast of is lee 158 een paars tint en geen oranje... Bij oranje denk ik meer aan L147
                            Antwoord; Je zit er helemaal naast... L158=Deep Orange...

                            grtz AJB
                            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                            ------------------------------------------------
                            Arvid Buit
                            Creative-Director / Artist-Manager

                            Comment

                            • erik_gj
                              • Jan 2004
                              • 129

                              #15
                              om ons school orkest (40 man) uit te lichten gebruik ik meestal:

                              front:3*fresnel 1kw -->filter gold.
                              tegenlicht:4*fresnel 0,5kw--> oranje/geel.

                              deze houd je de hele avond in dezelfde stand (niet voluit natuurlijk!) met het tegenlicht vooral niet te weinig

                              daaroverheen kan je lichtjes een scanner laten waaieren of wat collorchangers rustig laten wisselen van wat leuke kleurtjes.

                              zo moet het wel goed komen maar mei... je hebt nu al slapeloze nachten?

                              greetz erik



                              zoveel knoppen het lijkt wel lente!

                              Comment

                              Working...