Kunnen jullie 'volgen' ?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LND
    • Jan 2004
    • 100

    Kunnen jullie 'volgen' ?

    Even een vraagje ...

    Ik had graag eens van enkele mensen gehoord hoe jullie nu eigenlijk iemand volgen met moving-heads of ervoor zorgen dat de mensen op het podium in het licht staan ...

    Gebeurt dit dan toch met kruisjes op het podium ?

    Wel in de veronderstelling dat er max. 2 volgspots zijn en dat je bv. een 6 koppige band moet uitlichten. En je hebt natuurlijk geen Martin Trackpod ...

    Leander
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

    #2
    Dan neem je Autopilot
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

    Comment

    • delighted
      • Jul 2003
      • 420

      #3
      citaat:Geplaatst door kokkie

      Dan neem je Autopilot
      Autopilot is maar geschikt om max vier mensen te gelijk te volgen.

      Als er steeds van een vaste plek naar een vaste plek wordt gelopen kan je voldoen met merken op de vloer en manual fades.

      Indien er lasige looppatronen zijn is autopilot inderdaad een must. Maar wel een dure en bewerkelijke must

      voor meer info:

      Comment

      • LND
        • Jan 2004
        • 100

        #4
        Autopilot ziet er inderdaad prachtig uit, maar ik zag prijzen vanaf € 17000. Dit voor slechts 1 persoon.

        Heeft er al iemand de tracking functie op de Pearl gebruikt ?

        Comment

        • MT-lighting
          • Jan 2004
          • 24

          #5
          Ik weet dat je met Martin Lightjockey mensen kan volgen. De truuk is als volgt: je lampen voer je in in de offline visualizer, hier zit ook een align-functie in zodat je de plek in de visualizer kan matchen met de de werkelijke plek. Nu kan je in de visualizer de geselecteerde lampen focussen met je muis en zo dus mensen volgen.
          De tracking-functie van de pearl heb ik nog nooit gebruikt, wel een leuk idee om die een keer uit te proberen...

          Groetjes,

          Mark.

          Comment

          • delighted
            • Jul 2003
            • 420

            #6
            citaat:Geplaatst door MT-lighting

            Ik weet dat je met Martin Lightjockey mensen kan volgen. De truuk is als volgt: je lampen voer je in in de offline visualizer, hier zit ook een align-functie in zodat je de plek in de visualizer kan matchen met de de werkelijke plek. Nu kan je in de visualizer de geselecteerde lampen focussen met je muis en zo dus mensen volgen.
            Dat heb ik nog nooit geprobeerd (en hoop het ook nooit te gaan proberen ) maar dat is natuurlijk vragen om problemen. Je zal nooit zo snel en nauwkeurig zijn als de mensen die op het podium lopen. En sowieso is dit maar haalbaar voor maximaal 1 persoon tegelijk.

            Comment

            • kokkie
              • Nov 2003
              • 1166

              #7
              Juist, met de hand dus max 1 persoon tegelijk en de vraag gaat over een hele band. En dat is dus niet mogelijk met de tot nu toe aangedragen oplossingen met bepaalde tafels.
              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

              Comment

              • MT-lighting
                • Jan 2004
                • 24

                #8
                De oplossing met light-jockey is inderdaad voor 1 persoon, net zoals de tracking op de pearl. Verder zou je nog crea-tea kunnen gaan met een dmx-merger met meerdere tafels en dan een aantal moving-heads per tafel toekennen, maar dan heb je dus per bandlid een operator nodig... Uiteindelijk komt het er toch op neer dat ieder een bandlid een volgspot met operator of tafel met operator nodig heeft.

                De oplossing die je zelf hebt, met de kruisjes lijkt mij dan een stuk makkelijker, de bandleden een beetje opvoeden zodat ze zelf een beetje rekening houden met het licht. In het begin zal het misschien niet zo soepel gaan, maar ik denk wel dat het in de loop van de tijd voor bandleden ook een tweede natuur wordt.

                Comment

                • Lazy
                  • Sep 2003
                  • 294

                  #9
                  Misschien zeg ik wel iets heel raars nu maar is die Martin Trackspot ook niet bedoelt voor deze doeleinde??

                  Dat heb ik in ieder geval altijd gedacht!!!

                  Comment

                  • Rudy Vorstenbosch
                    • Jun 2001
                    • 1429

                    #10
                    Bedoel je de High-End Trackspot Pieter?
                    Helaas moet ik je teleurstellen, deze heeft wel een toepasselijke naam, maar heeft niets specialaals ofzo om als 'volger' te fungeren.

                    Comment

                    • delighted
                      • Jul 2003
                      • 420

                      #11
                      Het is de Martin TrackPod. Geen ervaring mee, alleen ff de link opgezocht:

                      Comment

                      • LND
                        • Jan 2004
                        • 100

                        #12
                        citaat:Geplaatst door delighted

                        Het is de Martin TrackPod. Geen ervaring mee, alleen ff de link opgezocht:

                        Als je even naar m'n originele vraag kijkt, daar staat dat ik een trackpod wel degelijk te hoog gegrepen is (qua budget)...

                        Comment

                        • Thomaz
                          • Feb 2004
                          • 61

                          #13
                          MA Lighting heeft in hun GMA3d visulalisatie software ook een functie om mensen en andere te volgen. Het is niet automatisch, maar als je het gecalibreerd hebt kan je elke spot naar een bepaald punt dat jij in de 3d weergave aanduidt laten bewegen. Die software is gratis, maar kan niet zonder een GrandMA tafel werken.

                          Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar een tijdje geleden heeft iemand van Spectrosoft (maken de 3d prog) dat bij ons eens laten zien en het zag er vrij eenvoudig uit.

                          Dan moet je natuurlijk wel een grandMA tafel gebruiken....

                          En als je daarvoor het geld / de zin niet hebt: acteurs zoeken die weten waar ze moeten gaan staan, al dan niet met de hulp van kruisjes op het podium. Ga maar eens kijken naar een dansvoorstelling: alle figuren die ze moeten doen staan gewoon op de vloer. "Rosas" heeft daarom bijvoorbeeld altijd een eigen vloer mee. In de meeste theaters gebruiken ze trouwens nog steeds conventioneel licht, en als er dan iemand niet op z'n plaats staat, dan staat ie in het donker; jammer maar helaas [}]. Als laatste optie kan je een goede volgspotter zoeken...

                          Thomaz
                          \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
                          RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

                          Comment

                          • delighted
                            • Jul 2003
                            • 420

                            #14
                            citaat:Geplaatst door Thomaz

                            MA Lighting heeft in hun GMA3d visulalisatie software ook een functie om mensen en andere te volgen. Het is niet automatisch, maar als je het gecalibreerd hebt kan je elke spot naar een bepaald punt dat jij in de 3d weergave aanduidt laten bewegen. Die software is gratis, maar kan niet zonder een GrandMA tafel werken.

                            Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar een tijdje geleden heeft iemand van Spectrosoft (maken de 3d prog) dat bij ons eens laten zien en het zag er vrij eenvoudig uit.

                            Dan moet je natuurlijk wel een grandMA tafel gebruiken....
                            Het idee wat jij beschrijft bestaat op meerdere tafels. Als je aan bv een Pearl 2000 een Tablet hangt kan je ook met je pen een positie op het podium aanduiden. DUs daar heb je niet perse een GMA voor nodig.

                            citaat:
                            En als je daarvoor het geld / de zin niet hebt: acteurs zoeken die weten waar ze moeten gaan staan, al dan niet met de hulp van kruisjes op het podium. Ga maar eens kijken naar een dansvoorstelling: alle figuren die ze moeten doen staan gewoon op de vloer. "Rosas" heeft daarom bijvoorbeeld altijd een eigen vloer mee. In de meeste theaters gebruiken ze trouwens nog steeds conventioneel licht, en als er dan iemand niet op z'n plaats staat, dan staat ie in het donker; jammer maar helaas [}].
                            Er zijn veel meer voorstellingen die met hun eigen vloer touren. Dus Rosas is daar zeker niet uniek in.

                            Het maakt niet uit of er conventioneel of bewegend licht wordt gebruikt. Als een acteur niet op z'n merk staat, dan staat ie in het donker. Met bewegend heb je alleen het voordeel dat je er EVENTUEEL iets aan kan veranderen. Dat hoeft lang niet altijd het geval te zijn. Sowieso ziet dat er meestal niet echt uit, omdat je dan moet gaan zoeken.

                            Ik zal dus alleen mijn bewegend licht aanpassen als dit kan met een simpele Pant/Tilt-beweging. Aangezien de acteur zelf ook merkt dat hij buiten het licht staat kan hij namelijk ook naar het licht toelopen. Dat ziet er minder storend uit in een hoop gevallen.

                            citaat:
                            Als laatste optie kan je een goede volgspotter zoeken...
                            Helaas zijn de goede volgspotters aan het uitsterven. En sowieso kan een volgspotter er ook naast zitten.

                            Comment

                            • Scan head
                              • Feb 2004
                              • 143

                              #15
                              Dan heb ik hierbij ook nog een vraag... iedereen heeft vast wel eens riverdance gezien: daar zie je van die vrouwen daar zit misschien 1 mm kleding over hun huid heen en ik heb er nog eens op gelet... nergens heb ik zulke autopilots gevonden... zijn er dan daar ook nog systemen voor?

                              Comment

                              Working...