Licht in (feest)cafe

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tom
    • Nov 2000
    • 160

    Licht in (feest)cafe

    Ben sinds kort werkzaam in een cafe als dj. Er hangt nu nog geen verlichting maar misschien dat daar verandering gaat komen. Nu was mijn voorstel (zo goedkoop/duurzaam mogelijk):

    4x Robe dj scan 250
    aangestuurd door een robe dmx control 480

    Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring met deze. Zo ja werkt de controller gemakelijk kan nik bijv tijdens een plaat ineens de strobe laten werken enz.

    Zijn er alternatieven?!
    Had er zelf ook al 2 kwa controllers dan jb lighting 1612 en sgm pilot 2000.
    Scans jb lighting varyscan 3 special plus misschien zijn wel duurder.

    Gaarne commentaar mijne heren (en dames evt?!)
    Grtz,

    Tom
  • moving
    • Nov 2003
    • 5

    #2
    Beste Tom,

    Ik werk zelf veel met Robe/Martin en SGM.

    Wij hebben ook de DJ scan 250 en sturen die vaak heel simpel met de DMX24pro van robe. stuk goedkoper dan de DMX 480 (deze heeft 1024 DMX kanalen) is een beetje een overkill voor enkel de Scans. Weet niet of je er meer mee wil sturen? De 24pro is simpel in het gebruik en kan makelijk in een feestcafe door de dj erbij worden bediend. Pilot 2000 is gemakkelijk in zijn bediening maar iets lastiger te programeren.

    Het strobo effect is op de 24pro met een knop te bedienen in een override over het lopende programma. Nadeel van de 24pro vind ik dat hij erg traag is tussen het wisselen van programma's.

    Comment

    • PUK
      • Jun 2003
      • 18

      #3
      Dag,

      Neem ook zeker eens een kijkje naar Xciter. Die is speciaal gemaakt voor clubs, kleine discotheken, drive-ins, beurzen, tentoonstellingen, parties, kleine TV studios, kortom voor kleine tot middelgrote evenementen.

      Je kan de nieuwste manual downloaden van de Martin support site:

      Greets,
      Pascal (PUK) Eraerts

      Comment

      • Thix
        • Jan 2004
        • 99

        #4
        Denk dat de Exciter iets te duur zal zijn allee denk ik he. Misschien de Freekie is bekijken die scheelt veel in prijs, natuurlijk in mogelijkheden ook wel maar toch wel voldoende voor cafe denk ik.

        Comment

        • lucken
          • Sep 2002
          • 342

          #5
          Beste,

          Ook leuk en zeer betaalbaar is de Universal Digi 32. Voor meer info zie: http://www.avl.be/dutch/avllightcontroller.htm

          groeten,

          Luc

          Comment

          • Tom
            • Nov 2000
            • 160

            #6
            Alvast bedankt voor alle comm.

            Maar euh heb net eens snel de handleiding van een freekie doorgenomen. Volgens mij kun je daar nog minder mee ingrijpen dan een goedgeprogrammeerde dmx24pro van robe. Kan me nat. vergissen?!

            Wat ik in ieder geval niet wil is een controller waar ik spijt van krijg ivm de mogelijkheden. Het liefst zou ik een controller willen waarop alleen maar knopen zitten en onder iedere knop een andere beweging en kleur enz. om snel te kunnen in grijpen op de muziek.

            Is het eigenlijk ook mogelijk om onder een fader de strobe (of anders) van een scan te zetten. Bijv dmx kanaal 6 waarde 96 1f/s(fader beneden) waarde 127 8f/s(fader boven).
            Grtz,

            Tom

            Comment

            • ronny
              • Dec 2002
              • 2139

              #7
              met een freekie kunt je idd niet live ingrijpen. je moet dus alles op voorhand proggen.

              mvg
              ronny
              niet zagen, gewoon doen!

              Comment

              • jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

                #8
                citaat:Geplaatst door ronny
                met een freekie kunt je idd niet live ingrijpen. je moet dus alles op voorhand proggen.
                Een grote opluchting hiervoor is de Spot-modus. Kun je tenminste nog iets doen. Meteen de show afbreken en je kan zelf nog snel wat ermee doen voordat je publiek zich ineens glazig omdraait. Ik vind m zelf best prettig werken. Beter dan de 192A of de Scanmaster, waar de scans niet meteen resette als je aan de fade-time-fader komt (zie een ander recent topic)

                Comment

                • ronny
                  • Dec 2002
                  • 2139

                  #9
                  ja tis en blijft een fijn tafeltje, daar heb je gelijk in. Tja wij hebben nog altijd die dmx192A, geen problemen mee, alleen die fade time die doet dus echt wel gek bij die tafels.

                  mvg
                  ronny
                  niet zagen, gewoon doen!

                  Comment

                  • PUK
                    • Jun 2003
                    • 18

                    #10
                    Dag,

                    Ik heb niet zoveel ervaring met andere tafels. Ik ken enkel Xciter omdat ik in het development team zit, dus vergeef me als ik alleen maar opmerkingen over Xciter maak.

                    Met Xciter kan je op veel manieren ingrijpen. Even de structuur in het kort.
                    Met de cue buttons kan je een voorgeprogrammeerde basic look oproepen, een scene dus.
                    Maar onder een cue button kunnen tegelijk ook 4 sequences draaien die je elk afzonderlijk live kan starten en stoppen. Daarbij kan je de trigger en mode van elke sequence ook veranderen in internal, manual, audio, BPM en forward, backward, bounce en random. Met de sequences kan je dus al veel.
                    Aan de linkerkant kan je met de 6 faders nog eens live 6 scenes of sequences bovenop je basic look in de cue button faden. De fading is zeer soepel.
                    Met de 4 programmeerbare direct access buttons kan je een een DMX waarde rechtstreeks naar een toestel sturen. Bv rookmachine, strobo, spiegelbol, etc.

                    Misschien ook de moeite om te vermelden zijn de access modes. Je kan de tafel bv in 'dummy mode' zetten. Op die manier kan een guest-DJ je show niet verkl*ten.

                    Greets,
                    Pascal (PUK) Eraerts

                    Comment

                    • Tom
                      • Nov 2000
                      • 160

                      #11
                      Wil deze toch nog eens uit de sloot halen. Omdat het na lang zeuren(volgens mij moet dat bijna iedereen tenzij je eigen baas bent) nieuwe app.mogen uitzoeken

                      Nu zelfs met discomeubel (dat is toch wel het ergste wat er was met je rug naar de mensen toe achter de bar draaien[V])

                      Tja mijn vragen zijn eigenlijk on veranderd gebleven.

                      Licht op zich ben ik denk ik wel uit.
                      2x robe dj scan 250
                      2x robe spot 160 xt
                      6x par 56 long
                      1x discoball


                      Maar ja nu nog de controler(s)
                      Zat eerst te denken aan een pilot met een OEM voor de parren
                      Maar dan denk ik toch weer meer aan een xciter

                      Zijn er mensen (weet bijna zeker) die al meer ervaring hebben met de xciter

                      De controler van het int. licht moet het liefst ook gemakkelijk door ander personeel op een progje kunnen worden gezet.

                      Budget voor licht en geluid ongeveer €6000
                      Geluid nieuw pioneer cmx 3000 €1000 dateq apollo €1200.
                      Blijft er nog €3800 over voor het licht.

                      Oja zal voor de beeld vorming ook ff de ruwe maten van het cafe geven: voor ruimte 6,5m breed bij 11m
                      achter ruimte 4,22 breed bij 8,25 lang
                      hoogte maar 2,68m

                      Autocad file of jpg file ervan plaats ik deze week

                      Iedereen alvast bedankt
                      Grtz,

                      Tom

                      Comment

                      • ralph
                        Banned
                        • Aug 2000
                        • 2649

                        #12
                        Je parren zou ik gezien de hoogte eerst maar eens omzetten naar shortcans.
                        Waarom je parren niet meeproggen in de pilot? kan prima en je hebt voldoende playback buttons om het geheel onder weg te schrijven.

                        Comment

                        • Robert
                          • Aug 2000
                          • 630

                          #13
                          Ik geloof dat wanneer je live kleuren / gobo's oid aanpast in de pilot, je niet meer direct bij de parren kan... klopt dat?

                          Comment

                          • ralph
                            Banned
                            • Aug 2000
                            • 2649

                            #14
                            Ik prog mn parren meestal weg als fixture. Komt een beetje doordat ik niet meer in chases van prren geloof. Zeker niet in een cafe (op een podium is dat anders)

                            Comment

                            • tijn
                              • Oct 2003
                              • 184

                              #15
                              Beste Tom,

                              Ik zou je aanraden om 4 dezelfde fixtures te kiezen. Dat geeft naar mijn mening om mooier plaatje dan 2 mh's + 2 scans.

                              @Ralph: Wat bedoel je precies met het volgende:

                              citaat:Komt een beetje doordat ik niet meer in chases van prren geloof
                              Groeten,

                              Tijn

                              Comment

                              Working...