Lasershows gevaarlijk voor de ogen??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LJ Gerrit
    • Apr 2002
    • 479

    Lasershows gevaarlijk voor de ogen??

    Zoals gisteren avond werd beweerd door een medewerker van Resal Laser in het prgramma Editie.nl van RTL4, is het gebruik van Lasers in discotheken en op evenementen gevaarlijk voor de bezoekers.
    Dit naar aanleiding van een ongeluk in Israel.
    Voor het complete interview kijk even op:



    Wat is jullie mening omtrent dit interview??
    ------------------------------------------------
    Without colour, there is no perception
    ------------------------------------------------
    MvG

    Gerrit Schottert
    Controllux
  • SpaceyDeeJ
    • Sep 2001
    • 876

    #2
    Hallo,

    ik ben het er absoluut mee eens dat de overheid ook op dit vlak zeer laks is. Navraag over regels en wetten is bij en zover ik weet andere collegae op niets uitgelopen. Er zijn geen wetten, of men weet het niet.
    Dat onjuist gebruik (Audience scanning ) tot schade kan leiden is bij mij iig bekent. Maar met zoveel dingen denkt men al snel dat men kennis heeft en de veelgemaakte opmerking, iemand die een paar lasercrabjes heeft, bied een complete lasershow aan, zet bovendien onze markt te kijk en zullen de goeie weer onder de slechte lijden....
    cheers,

    DeeJ

    zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

    Comment

    • test12
      • Jan 2003
      • 901

      #3
      Wij weten dat er mensen zijn die niet al te best beseffen waar ze mee bezig zijn.
      Heb meegemaakt dat iemand met een 6w laser via glasvezel wat rond zit te zwaaien in een beurshal om de connectie met de spiegel te herstellen (echt prutswerk).
      De vergelijking met vuurwerk is wat overdreven, vuurwerk schept hele andere mogelijkheden.

      m.v.g. Herman
      ________________________
      Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

      Comment

      • ronny
        • Dec 2002
        • 2139

        #4
        citaate vergelijking met vuurwerk is wat overdreven, vuurwerk schept hele andere mogelijkheden
        persoonlijk vind ik vuurwerk nog gevaarlijker dan. Ik deel ook de mening dat er strenger mag opgetreden worden tegen het gebruik van lasers. Nu op de grote evenementen zijn de lasers altijd bedient door gekwalificeerd personeel, maar op de kleinere fuifjes zie je ook al veel lasers opduiken en die worden niet altijd goed gebruikt.

        Ik heb het nu wel over de al iets grotere lasers, niet over de spooky blue/varianten. Hoewel je natuurlijk ook met deze dingen al enige voorzichtigheid zult moeten behouden.

        mvg
        ronny
        niet zagen, gewoon doen!

        Comment

        • Lazy
          • Sep 2003
          • 294

          #5
          Dit is ook een van de grote overwegingen waar ik op het moment mee zit...

          Ik zou zelf heel graag een redelijk professionele laser aan willen schaffen maar zit me af te vragen of dit wel verstandig is.. Je bent met gevaarlijk spul bezig en zeker omdat het bij mij voor drive in show gebruik bedoelt is. Dus denk op het moment dat het misschien verstandiger is om als je een laser nodig hebt hem gewoon te huren bij een bedijf dat ik ken en wat zich volledig concentreerd op lasershows... Die shows worden met het jaar goedkoper en die mensen hebben degelijke spullen en belangrijker nog het verstand!!

          Maar om even terug te komen op het onderwerp: Ik denk dat er veel strengere eisen moeten komen op het gebruik van lasers.. Waarom moet iemand wel een certificaat hebben om iets te mogen vliegen maar mag iedere ""idioot" zo maar een laser kopen en er mee doen wat hij zelf wil...

          Comment

          • Controller
            • Apr 2002
            • 745

            #6
            Ik kan me hier ook in vinden, je moet tegenwoordig al voor veel dingen in ons vakgebied certificaten hebben en waarom nog niet voor laser?

            De vergelijk van vuurwerk is denk ik niet makkelijk te makken wat dat kan ploffen en dat is bijna niet te sturen als dat echt goed fout gaat.



            PS: Welk muziekje zat eronder bij die enkele opbouwende beam?

            Comment

            • mcdive
              • Dec 2003
              • 6

              #7
              laser is gevaarlijk, dat is zeker waar, maar je moet gewoon uitzien wat je ermee doet, ik werk nu al 2.5 voor ASTRAL LASERTECHNOLOGIES en heb ook al op veel evenementen ermee gezeten, gaan van 5W colorshots tot 7W of zelfs meer argon lasers, één compacte straall is altijd slecht (kan bewijzen door de velen gaatjes in mijn T shirt :-))
              maar zolang je nooit compacte stralen in de richting van de mensen stuurt is het niet zo gevaarlijk.
              wanneer je een laser bedient moet je niet alleen mee gaan op de muziek maar ook uitkijken dat niemand door de compacte stralen loopt (wanneer je met verschillende spiegels werkt bvb.)

              Dus de vraag dan : "is het onveilig ? ja zeker bij verkeerd gebruik, maar dan is een movinghead ook gevaarlijk hoor. als de juiste personen ermee bezig zijn zal er niet veel kunnen fout gaan.

              Comment

              • axs
                Moderator
                • Jun 2002
                • 2687

                #8
                citaat:Geplaatst door mcdive
                [Dus de vraag dan : "is het onveilig ? ja zeker bij verkeerd gebruik, maar dan is een movinghead ook gevaarlijk hoor. als de juiste personen ermee bezig zijn zal er niet veel kunnen fout gaan.
                Ja, kan me wel ergens vinden in je stelling... maar om de gevaren van een movinghead te vergelijken met lasers?

                Het is niet het toestel wat gevaarlijk is, maar wel de 'uitwerking' van het toestel, cfr de laserstraal. Idem voor pyrotechnics.
                En bij heads kan je niet spreken van die 'directe' gevaren!


                If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                Comment

                • mcdive
                  • Dec 2003
                  • 6

                  #9
                  daar heb je wel gelijk in maar als een MH slecht wordt geistalleerd en dan naar beneden komt heb je het ook vlaggen he.

                  maar het is misschien en te groot verschil, beter zijn de pyro, die vind ik echt wel veel gevaarlijk dan een laser, enkel al voor de brand die kan veroorzaakt worden.
                  liever ne knappe laser dan veel pyros op mijn party hoor

                  Comment

                  • Van_Diemen
                    • Oct 2001
                    • 189

                    #10
                    Toch blijft het raar...de experts op dit gebied geven aan dat er qua wet- en regelgeving flink wat veranderd moet worden. De overheid blijft een laks beleid voeren.

                    Voor alles gelden in dit land (NL) zoveel regels en wetten. Ook voor de meest onnozele dingen. Voor zoiets groots (want daar mag je het toch over hebben als we spreken over grote partys waar tien duizenden mensen op afkomen) blijven ze de kop in het zand steken.

                    Het is te hopen dat er niet eerst iets ernstigs moet gebeuren voordat men eindelijk eens wat gaan doen. En daar gaat de vergelijking met het vuurwerk wel op. Voor de explosie in Enschede werd er nooit gecontroleerd op vuurwerk opslagplaatsen na die bewuste dag gaan er genoeg handelaren failliet omdat ze ineens niet aan de eisen voldoen. Zelfde geldt voor het volendam verhaal. Nooit hoor je ze over brandveiligheid, na die dag...houden ze er niet over op!

                    Het is shit om te constateren...maar in dit land geldt: Eerst iets ernstigs gebeuren dan pas iets doen [V]

                    Persoonlijk vind ik een 15/16 jarige met een hobby drive in en een spooky blue al een fout begin. Het betreft hier misschien maar kleine vermogens, maar ook die kunnen bij fout gebruik ernstige gevolgen hebben! .... een laserpen is zoveel ophef over geweest .... waarom dan niet over apparaten met 100X zoveel vermogen .... het zijn dezelfde 'debielen' die ze mogen gebruiken !!!

                    Groeten,

                    Chris
                    Ik ben geen geluidsfluit, geen lichtnicht, ik ben een liefhebber ;)

                    Comment

                    • test12
                      • Jan 2003
                      • 901

                      #11
                      Hallo van diemen

                      De vergelijkingen die je aan haalt zijn niet geheel rieel.
                      Met de gangbare lasers (zelfs met die van 7w) krijg je niet voor elkaar wat in Enschede gebeurd is.
                      Het risico wat je met de kleinere loopt (80mw), bij doordacht gebruik (RTFM), is naar mijn mening acceptabel.
                      Velen maken met hun geluids set meer slachtoffers.

                      m.v.g. Herman
                      ________________________
                      Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

                      Comment

                      • Tiemen
                        • Dec 2001
                        • 944

                        #12
                        citaat:Geplaatst door test12


                        Het risico wat je met de kleinere loopt (80mw), bij doordacht gebruik (RTFM), is naar mijn mening acceptabel.
                        Velen maken met hun geluids set meer slachtoffers.
                        Besef je wel welke bullshit je eigenlijk schrijft? Het is niet omdat je oren fluiten (en dus pijn doen) dat er blijvende schade optreedt. Het is wel zo dat een laserstraaltje van 80mW eventjes in jouw ogen blijvende schade zal opleveren (en geen pijn zal doen). Door zo'n uitspraken (ik voel niets, dus het kan geen kwaad) zal het eerst eens serieus moeten foutlopen voor sommigen beseffen hoe laat het is...

                        Comment

                        • test12
                          • Jan 2003
                          • 901

                          #13
                          Ik schop liever niet iemand tegen het zere been, maar ben van mening dat hier verkeerde conclussies getrokken worden.
                          Niet alleen op horen maar ook zien. En lees ook eerdere posting van mij in deze topic.

                          m.v.g. Herman
                          ________________________
                          Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

                          Comment

                          • turbomaster
                            • Jan 2004
                            • 27

                            #14
                            waarom niet gewoon zeggen zoals het is? al het materiaan dat we gebruiken kan gevaarlijk zijn of het nu pyro, lazer, mhtjes of geluid is. zolang het niet gebruikt wordt door iemand die weet wat ie doet gaan er altijd problemen zijn.
                            to be or not to be en waar diende dat knopje nu voor???

                            Comment

                            • test12
                              • Jan 2003
                              • 901

                              #15
                              Hallo Turbomaster

                              Welkom op het forum.
                              Je doet je naam nu al eer aan. Ik onderschrijf je statement voor 100%.

                              m.v.g. Herman
                              ________________________
                              Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

                              Comment

                              Working...