Vervanger voor Sirius?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Joop_
    • Dec 2002
    • 137

    Vervanger voor Sirius?

    Hallo allen,

    Ik werk bij de techniek in een Cultureel Centrum.
    Op het moment hebben we een Sirius 24kanaals. Op zich een mooie tafel, alleen wat oud ondertussen, tijd voor een nieuwe dus.
    Maar nu is natuurlijk mijn vraag: wat raden jullie aan?
    Een aantal punten: 48 kanalen (er komen namelijk ook wat meer dimmers), moving head besturing is niet nodig, budget van ongeveer 5 a 6000 euro, ook moet het een beetje een standaard theatertafel zijn...

    Barst maar los!

    Groeten,
    Joop
  • Robert
    • Aug 2000
    • 630

    #2
    Wat voor uitgangssignaal zoek je? Analoog (0-10V) of digitaal (DMX)?

    Groeten! Robert

    Comment

    • axs
      Moderator
      • Jun 2002
      • 2687

      #3
      ADB Cantor is best wel een leuke tafel voor theatertoepassingen.
      Zijn 2 uitvoeringen van, een 48/96 kanaals.
      Is zowat een standaard theatertafel en handig in gebruik.
      Ook de opbouw is logisch.
      De tafel heeft analoge en DMX-uit. (moest je nog steeds analoge dimmers hebben...)

      Voor meer uitleg :

      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

      Comment

      • Stijn Vanstiphout
        • Oct 2000
        • 1160

        #4
        Aangezien ik absoluut niéts van licht ken, ben ik eigenlijk (uitzonderingen buiten beschouwing gelaten) in Belgische theaters nog maar enkel de Cantor tegengekomen, en soms in kleinere zaaltjes de Tango. Zegt duidelijk genoeg m.b.t. standardisatie.
        Weet wel van ziens dat men in Nederlandse schouwburgen veel MA Lightcommanders liggen heeft.

        mvg,
        Stijn Vanstiphout,
        LVL Multimedia
        België

        Multi camera productions | Large screen systems | Video walls | Plasma displays

        Comment

        • _Joop_
          • Dec 2002
          • 137

          #5
          citaat:Geplaatst door Robert

          Wat voor uitgangssignaal zoek je?
          Sorry vergeten te vermelden, DMX.

          citaat:Geplaatst door Stijn Vanstiphout

          enkel de Cantor tegengekomen, en soms in kleinere zaaltjes de Tango.
          veel MA Lightcommanders liggen heeft.
          aan de MA Lightcommander heb ik ook al zitten denken ja. Heeft iemand enig idee in welke prijsklasse de 48 versie valt? en de 24?

          Joop

          Comment

          • axs
            Moderator
            • Jun 2002
            • 2687

            #6
            citaat:Geplaatst door _Joop_
            Heeft iemand enig idee in welke prijsklasse de 48 versie valt? en de 24?
            Voor lightcommander kan ik het je niet zeggen.

            ADB cantor zit listprijs voor de 48 op +/-5000, de 96 rond de 6000 dacht ik zo
            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

            Comment

            • AJB
              • Jul 2003
              • 2289

              #7
              Op de MA24/6 kun je in wide-mode al met gemak 48 dimmers aansturen. Deze tafel kost nieuw € 3279,- en is zeer geschikt voor theatertoepassingen. Evt ivm standarisatie is Compulite een optie. Dit zal waarschijnlijk wel een 2de handsje worden, maar goed. Evt ook goede optie is de Zero88 Fatfrog. Deze kost rond de €3200 euro, en is tevens geschikt voor een klein aantal moving lights (bijv. ingehuurde washes voor productie o.i.d.) Om nog terug te komen op je vraag wat het verschil in prijs is tussen de 24/6 en 48/6; ongeveer € 2000,-
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

              Comment

              • nighteyes
                • Apr 2003
                • 22

                #8
                ik werk veel in het concertgebouw in amsterdam met de zero88 bullfrog. die heeft 48 kanaalfaders, is dmx, en heeft daarnaast ook nog mogenlijkheden voor wat intelligent licht. je kunt de bullfrogsimulator op de site van zero 88 downloaden en dus kun je hem even bekijken wat ie kan. Ik vond het een zeer geschikte tafel.

                Comment

                • axs
                  Moderator
                  • Jun 2002
                  • 2687

                  #9
                  zo...

                  Is me ondertussen ten gehore gekomen dat dat ADB-tafels niet echt gekend zijn in Nederland, in tegenstaande tot de ADB-spots.

                  Hier in België is de cantor de theatertafel bij uitstek en je komt ze dus zowat in elke theaterzaal of cultureel centrum tegen.
                  De grotere zalen zijn dan weer uitgerust met een Wholehog.



                  If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                  Comment

                  • Rudy Vorstenbosch
                    • Jun 2001
                    • 1429

                    #10
                    Hey Joop,

                    Ik zie dat je uit Hapert komt, je werkt toch niet in een Cultureel Centrum te Uden ofwel?

                    Comment

                    • delighted
                      • Jul 2003
                      • 420

                      #11
                      citaat:Geplaatst door axs

                      zo...

                      Is me ondertussen ten gehore gekomen dat dat ADB-tafels niet echt gekend zijn in Nederland, in tegenstaande tot de ADB-spots.
                      En dat wou ik graag zo houden. Ben nou niet bepaald een fan van die tafels

                      Comment

                      • axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

                        #12
                        citaat:Geplaatst door delighted

                        citaat:Geplaatst door axs

                        zo...

                        Is me ondertussen ten gehore gekomen dat dat ADB-tafels niet echt gekend zijn in Nederland, in tegenstaande tot de ADB-spots.
                        En dat wou ik graag zo houden. Ben nou niet bepaald een fan van die tafels

                        Ow? Hoe komt het?
                        Slechte ervaringen mee?
                        Ze staan hier nochtans bekend als stabiel en makkelijk in gebruik.
                        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                        Comment

                        • _Joop_
                          • Dec 2002
                          • 137

                          #13
                          citaat:Geplaatst door Showtechniek

                          Ik zie dat je uit Hapert komt, je werkt toch niet in een Cultureel Centrum te Uden ofwel?
                          Neen, in Bladel, genaamd Den Herd, maar vanwaar de vraag ?

                          Comment

                          • Jasper-Lichtbron
                            • Jun 2001
                            • 2155

                            #14
                            Zero88 heeft ook een Frog versie waar je geen intelligent mee aan kunt sturen. Als je het niet gebruikt, en niet van plan bent ben je dan nog weer een stukje goedkoper uit. Neem er eens eentje op proef; ik vind het fijne tafels die niet moeilijk te besturen zijn, en toch lekker divers (goed voor theater & live werk).

                            Comment

                            • LuxProDeo
                              • Feb 2003
                              • 245

                              #15
                              citaat:Geplaatst door _Joop_
                              Ik werk bij de techniek in een Cultureel Centrum.
                              Op het moment hebben we een Sirius 24kanaals. Op zich een mooie tafel, alleen wat oud ondertussen, tijd voor een nieuwe dus.
                              Maar nu is natuurlijk mijn vraag: wat raden jullie aan?
                              Een aantal punten: 48 kanalen (er komen namelijk ook wat meer dimmers), moving head besturing is niet nodig, budget van ongeveer 5 a 6000 euro, ook moet het een beetje een standaard theatertafel zijn...
                              Dé standaard theatertafels (als in: de tafel die je in theaters het meest tegenkomt en waar de meeste technici van reizende theater(!)producties zonder extra uitleg/ondersteuning mee overweg kunnen) zijn in Nederland de tafels van Compulite (Photon, Micron, Spark etc.).

                              Ik tour regelmatig met toneel & cabaret langs allerlei schouwburgen / vlakke vloer zalen / culturele centra. In schouwburgen is het erg vaak Compulite (slag in de lucht: 85% van de theaters). Vlakke vloer ook zoiets, alleen culturele / multifunctionele centra en de kleinere theaters hebben vaak allerhande ander spul.

                              Een nieuwe Compulite koop je echter niet voor 5000 a 6000 EUR en de vraag is ook of het geen overkill is voor 48 dimmers. De meest compacte Compulite is de 144 kanaals versie van de Photon (als je de Rave, een console voor de clubmarkt, buiten beschouwing laat), een tweedehands daarvan zou voor 5000 wel te krijgen moeten zijn.

                              Als je het simpeler en goedkoper wilt houden dan lijkt een Zero88 Frog een logische volgende stap na het verslijten van een Sirius. De Frogs komen met beeldscherm en een 3,5" floppy drive, wat op zich sterke nieuwe functies zijn als je van een Sirius komt.

                              Andere tafels die een lading functies bieden in de prijsklasse van de Frogs zijn de tafels van LSC, maar daarover gaat iemand van Fairlight vast alhier ook nog wat posten. MA Lightcommanders zijn goede tafels voor conventioneel, maar zitten naar mijn mening wel een klasse lager qua functionaliteit, ik hecht voor theatergebruik erg aan een beeldscherm, een floppy drive (goedkoop, vaak, veel kunnen backuppen en archiveren), en een beetje een compact formaat als je met je setup in de zaal zit.

                              Ik houd mijn mond over ADB, want ik zou geen enkele opmerking over deze computers kunnen bedenken die niet in een flame war ontaardt (en misschien zelfs deze opmerking niet?). Ik ben geen fan i.i.g. en heb wel regelmatig op de Tenor moeten werken en ook meer dan eens achter een Tango en een Cantor gezeten.

                              Alternatieven in de Compulite Photon categorie zijn de Strand 300 en de ETC Express, maar de vraag is dan dus ook of die categorie qua prijs en specificaties geen overkill is.

                              Groet,

                              LuxProDeo




                              Comment

                              Working...