hulp nodig.. theatertje

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ReCoil
    • Dec 2003
    • 3

    hulp nodig.. theatertje

    Hallo

    Het schooltheater waar ik het licht weleens voor doe had de volgende vraag.
    Ze hebben een best oude multiform installatie(6 keer multipac plus 1 keer grote zodiac tafel) alleen die laatste is aan het kapotgaan en aangezien Multiform(het bedrijf) zo goed als dood is..
    Nu gaat alles via een (15 polige?)sub d kabel *0-10v en ik vroeg me af, is er niet software waarmee ik die gewoon in mijn paralelle poort van laptop kan pluggen en de laptop als tafel gebruiken?(ze hebben geen budget voor nieuwe tafel en ik ga er geen dagen aan besteden, ik bedoel normaal word ik voor dat soort werk betaald) right?
  • Pieter Huijgen
    • Sep 2003
    • 766

    #2
    Dat zal je helaas niet lukken. De uitgang van je laptop is op logisch niveau (+5V). het gaat hiermee dus niet lukken om analoog signalen uit te sturen. Dit soort software is er ook niet kant en klaar.

    De goedkoopste oplossing blijft toch een lichttafel. Op internet kan je vast wel een 2e hands zero88 handtafeltje (level 12 oid) vinden. Succes met zoeken!
    Lid van het Front tegen zijlicht

    Comment

    • delighted
      • Jul 2003
      • 420

      #3
      citaat:Geplaatst door ReCoil

      Hallo

      Het schooltheater waar ik het licht weleens voor doe had de volgende vraag.
      Ze hebben een best oude multiform installatie(6 keer multipac plus 1 keer grote zodiac tafel) alleen die laatste is aan het kapotgaan en aangezien Multiform(het bedrijf) zo goed als dood is..
      Nu gaat alles via een (15 polige?)sub d kabel *0-10v en ik vroeg me af, is er niet software waarmee ik die gewoon in mijn paralelle poort van laptop kan pluggen en de laptop als tafel gebruiken?(ze hebben geen budget voor nieuwe tafel en ik ga er geen dagen aan besteden, ik bedoel normaal word ik voor dat soort werk betaald) right?
      Als je wilt kan ik je ws nog wel voor erg weinig aan een analoog tafeltje helpen.

      Stuur maar een mailtje als je geinteresseerd bent.

      Comment

      • ReCoil
        • Dec 2003
        • 3

        #4
        Delighted you've got mail.

        Kan het anders niet via een (goedkope) interface oid?
        Enne als iemand nog een idee heeft hoe ik een handleiding van die multiform zodiac kan krijgen? Via Multiform lukt het in ieder geval niet meer.

        Comment

        • Dikke Foaf
          • May 2003
          • 618

          #5
          Als je wat van elektronica kent (hoeft niet veel te zijn) kan je een dmx interface maken op je LPT van je pc, en dan met een demux (showtec ofzo) aan je dimmers.

          Comment

          • delighted
            • Jul 2003
            • 420

            #6
            citaat:Geplaatst door Dikke Foaf

            Als je wat van elektronica kent (hoeft niet veel te zijn) kan je een dmx interface maken op je LPT van je pc, en dan met een demux (showtec ofzo) aan je dimmers.
            Kijk eens op www.elektuur.nl, dan hoef je niet meer elektro-kennis te hebben dan dat je onderdelen kan bestellen en aan elkaar kan solderen.

            Je zult dan echter ook een stuk software moeten schrijven/vinden om een goed signaal te genereren.

            Al met al kost het enige tijd om eea te realiseren en bug-vrij te krijgen. De vraag is of TS er zoveel tijd en aandacht in wil steken. Er was immers geen tijd en geen budget om eea te regelen.

            Comment

            • ReCoil
              • Dec 2003
              • 3

              #7
              Aan electrokennis ontbreekt het me niet.(HTS) Alleen tijd wel omdat ik het voor die school toch eigenlijk 4 free doe.

              Comment

              • Dikke Foaf
                • May 2003
                • 618

                #8
                Die pc-controller waarover ik het heb, daar is software voor ook, meer gericht op conventioneel licht, wat jij dus zoekt.

                Comment

                • Radar
                  Moderator
                  • Jul 2002
                  • 890

                  #9
                  Paralelle poort is zelf eenvoudig te programeren via de 8 data bits.
                  Daarvan kun je er 3 gebruiken om om een ad converter te selecteren ( ik neem aan dat je 6 kanalen wilt sturen)en de overige 5 gebruik je dan om om een d/a converter van een waarde te voorzien.Zo kun je de 0 -10V in 32 stapjes regellen, meschien een beetje weinig maar wel lekker simpel.
                  Andere oplossing is de lc2412 van behringer, ding is al te koop voor minder als 220 euro's en heeft 15 polig sub D uit voor analogesturing.
                  Veel sucses ermee.
                  Ik doe niet aan bijgeloof.
                  Dat brengt ongeluk.

                  Comment

                  • Pieter Huijgen
                    • Sep 2003
                    • 766

                    #10
                    citaat:Geplaatst door ReCoil

                    Aan electrokennis ontbreekt het me niet.(HTS) Alleen tijd wel omdat ik het voor die school toch eigenlijk 4 free doe.
                    ....Sorry hoor.....

                    HTS? Dan mag je toch enig idee hebben wat voor signalen er zoal uit pc poorten komen.

                    Het stukje hardware is nog het minste werk. Een AD converter is zo gebouwd. FF componenten opzoeken en solderen maar. Software gaat je
                    veel meer tijd kosten.

                    Ook ik zou je zo'n behringer tafel aanraden. Veel programmeermogelijkheden en altijd nog de optie om
                    digitaal te gaan.
                    Lid van het Front tegen zijlicht

                    Comment

                    • DJ.T
                      • Nov 2002
                      • 1502

                      #11
                      Bij elektuur hadden ze een tijdje geleden een dmx interface.
                      Als je even zoekt op www.dil.nl dan kan je daar vast het setje vinden, zij verkopen namelijk de spullen die je nodig hebt om iets uit de elektuur na te bouwen in een setje, hoef je ook niet alles los zelf bij elkaar te zoeken. Ze hadden daar ook gratis software bij die je zo op de site kon downloaden, als die er niet meer staat moet je ze maar even een mailtje sturen.
                      Als ik jou was zou ik echter toch proberen of je bij de school dat behringer tafeltje eruit kan slepen, werkt ook voor degene die het na jou moeten doen prettig.
                      We're ready to party, are you?

                      Comment

                      Working...