Moving heads van Metallica

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert
    • Aug 2000
    • 630

    Moving heads van Metallica

    He allemaal!

    Ik dacht gisteren: laat ik eens bij Metallica in het Gelredome gaan kijken. Was wel een leuke avond, geluid was wel ok bij Metallica (bij het voorprogramma ***smack absoluut drie keer k*t), en het licht was ook wel goed.

    Maar wat ik mij afvroeg: Ze hadden een stuk of 12 movingheads waarbij zo ongeveer al het andere licht verzoop! Weet iemand wat dat voor dingen zijn?

    Het leek naar mijn idee nog het meest op een soort 10kW-er waar een moving head van was gemaakt. Kleurenwisselen gebeurde dmv een grote scroller. Verder was de bundel niet scherp, maar had het ding wel een zoom (eigenlijk dus net zoals de 2kw-ers die wij gebruiken die je op spot of flood kan draaien). Volgens mij verder geen shutter en zeker geen gobo's of zo.

    Het waren in ieder geval wel erg indrukwekkende dingen, volgens mij van wel een kleine meter breed, hoog en diep. Ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen wat dat voor dingen zijn!

    Grtz. Robert
  • Rudy Vorstenbosch
    • Jun 2001
    • 1429

    #2
    Klinkt weer erg alsof ze met syncrolite's touren.

    I found a great domain name for sale on Dan.com. Check it out!


    Comment

    • Robert
      • Aug 2000
      • 630

      #3
      He Rudy!

      Dat zijn ze inderdaad! Dank voor de info :-) Wat een bakbeesten zeg... GAAF!

      Grtz. Robert

      Comment

      • Tiemen
        • Dec 2001
        • 944

        #4
        Inderdaad...SX3K of SX7K veronderstel ik...Stones gebruiken die ook. Om op de grond te zetten zijn die dingen erg gemakkelijk, omhooghangen heb ik nooit gedaan, maar zal wel wat lastiger zijn

        Tiemen

        Comment

        • Robert
          • Aug 2000
          • 630

          #5
          Gisteren hing het grootste deel wel, dus het kan wel. Zal inderdaad geen pretje zijn om die dingen even erin te hangen.

          Verder was het niet echt een bijzondere lichtshow vond ik. Een hoop Studiocolors, volgens mij trouwens helemaal geen spots. Slechts 3 blinders (waarvan 1 met 2 kapotte lampjes). En een paar strobes natuurlijk. O, en 12 volgspotters (4 van voor, 4 van opzij, 4 van achter) Verder geen frontlicht trouwens. Ook geen conventioneel licht voor zover ik kon zien. Wel leuk dat het voor een groot deel asymmetrisch was.

          Groeten! Robert

          Comment

          • Rudy Vorstenbosch
            • Jun 2001
            • 1429

            #6
            We hadden ze 2 jaar achter elkaar op sensation staand op het center-stage.

            Op Mysteryland in 2001 op Sixflags heb ik ze gehangen op 10 en 16 meter hoogte.



            En ik kan je vertellen dat dat idd. geen pretje was met een doornbos hoogwerkertje...
            Bij deze movings zit een apparte ballast in flightcase die echt niet te huften is.

            De aansluiting van die ballast geschied dmv. 2 25mm2 kabels die gekoppeld worden met mini-camlock.

            Comment

            • Jasper-Lichtbron
              • Jun 2001
              • 2155

              #7
              citaat:Geplaatst door Showtechniek
              Bij deze movings zit een apparte ballast in flightcase die echt niet te huften is.

              De aansluiting van die ballast geschied dmv. 2 25mm2 kabels die gekoppeld worden met mini-camlock.
              Leg uit? Wat voor ballast en waar dient dat voor? Misschien met een wat grotere foto?

              Comment

              • Wietse
                • Sep 2003
                • 149

                #8
                da is zo een grote loden blok om het spul in evewicht te houden,...

                Comment

                • johan L.
                  • May 2001
                  • 384

                  #9
                  citaat:Geplaatst door Wietse

                  da is zo een grote loden blok om het spul in evewicht te houden,...
                  Mischien alleen je mond openen/toetsenbord aanraken als je echt iets zinnigs te melden hebt.

                  Ballast. dient voor de voeding van de lamp. in diverse spots zit deze intern, (electronische ballast) en bij andere (zwaardere lampen) vaak extern.

                  over de technische werking van een ballast ga ik me ff niet over bezig houden, als je dat wil weten moet je t maar vragen in t techniek forum.

                  heb even op synchrolite gekeken en hier een foto van de ballasts.
                  Net deed ie het nog.

                  Comment

                  • Wietse
                    • Sep 2003
                    • 149

                    #10
                    zoals bij een TL-Lamp,
                    dient om de ontsteekspanning omhoog te krikken?

                    goedendag
                    zinnig genoeg?

                    Comment

                    • johan L.
                      • May 2001
                      • 384

                      #11
                      citaat:Geplaatst door Wietse

                      zoals bij een TL-Lamp,
                      dient om de ontsteekspanning omhoog te krikken?

                      goedendag
                      zinnig genoeg?
                      Perfect
                      maar mocht je willen weten hoe t zit met ballasten open ff een topic in t techniek forum.
                      Net deed ie het nog.

                      Comment

                      • Wietse
                        • Sep 2003
                        • 149

                        #12
                        EDIT DOOR MODJE: inhoud was niet te lezen, dus maar echt onleesbaar gemaakt. Mocht je het nog wel met ons willen delen beste Wietse, dan graag even overnieuw.

                        Comment

                        • Juce
                          • Aug 2001
                          • 203

                          #13
                          deze spotten werken als ik mij niet vergis met xenon lampjes... Tja dan heb je wel een ballast nodig.
                          zijn het er eigenlijk van 3000 of 7000W dat erin zitten?

                          Juce

                          Comment

                          • Robert
                            • Aug 2000
                            • 630

                            #14
                            Welke? Ze zijn leverbaar met zowel 3kW als 7 kW lamp! Ik gok zo dat metallica de 7kW versie gebruikte, te oordelen naar de overweldigende lichtopbrengst.

                            Grtz. Robert

                            Comment

                            Working...