Welke MH voor in het theater?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

    Welke MH voor in het theater?

    Er is aan mij gevraagd een plannetje te maken voor een theatervoorstelling van volgend seizoen. De bedoeling is dat ik het plan maak, de tafel inregel en de show zover klaar maak dat hij in februari overgenomen kan worden door iemand die er een stuk minder verstand van heeft (oftewel: fool-proof doordrukken van scene's met hier en daar misschien wat programmeerwerk op locatie). Nu heb ik het plan wel grotendeels af, zit alleen nog met 1 probleempje.

    Voor de show gaan we hoogstwaarschijnlijk gebruik maken van 4 koppen. Die worden met het budget van de show gekocht, om vervolgens ongeveer 3 maanden gebruikt te worden, en vervolgens in het assortiment te gaan (verhuur + feesten / bands / enz). Het budget is niet erg vet, en dus blijven we waarschijnlijk hangen op 250 varianten.

    De bedoeling is alsvolgt: op een van de laatste trekken komen 2 washes om tegen het horizondoek wat effect te kunnen maken (bijv. scene op een boot; dus wat blauw / groen wisselingen en langzame moves om water na te bootsen). Die washes wil ik ook gebruiken om speciaaltjes te programmeren; dus als tegenlicht. Moet liefst met een beetje smallere beam (focus op 250 modellen??).
    Aan de voorkant 2 spots om speciaaltjes te programmeren, wat bewegingen tijdens liedjes, sfeetjes met rotogobo's / prisma, beetje het standaard werk. Dan nog wat custom gobo's erin (nou ja custom, zullen wel standaard te verkrijgen zijn, maar iig niet standaard in de heads) om effect te maken op het horizon doek (voor diezelfde scene onderwater: bubbeltjes die omhoog gaan, door de twee heads om en om naar verticaal naar boven te laten projecteren).

    Goed, ik zal verder niet teveel in details treden. De show draait niet in echt hele grote theaters of grote zalen, dus het hoeft niet vet. Nogmaals; het budget is gewoon krap, dus 250 varianten is een must (of goedkoop aan 2e hands modellen zien te komen misschien).

    Normaal zou ik zelf gaan zoeken, maar ik zit met het een en ander een beetje in tijdnood; dus zou ik graag willen weten welke heads hiervoor goed bruikbaar zijn. Herrie is een minder belangrijke factor omdat het eigenlijk een aaneenschakeling van liedjes is; zal dus niet echt opvallen. Wat wel belangrijk is: goeie lichtopbrengst, de mogelijkheid voor die gobo's en het liefst een zoom functie op de washlights (bestaat dat op 250 modellen??).

    Ben benieuwd naar de reacties.
  • delighted
    • Jul 2003
    • 420

    #2
    Kan je dan niet voor de washes de StudioColor en als spot de StudioSpot (beide van Highend) erin hangen?

    Beide zijn erg hufter-proof, en zeker niet duur.

    Comment

    • johan L.
      • May 2001
      • 384

      #3
      nou is highend niet echt bepaald een "lowbudget" merk, kan niet echt oordelen over t budget maar gok dat meer op de martin/movitec/robe assortiment gedoelt word.

      mocht het in t budget passen zou je kunnen kijken naar de mac 550,

      Hier zit een fx wiel in om bijv. bellen en golven en vuur na te bootsen.
      HARMAN Professional Solutions is the leading manufacturer of professional audio, video, lighting and control systems from AKG, AMX, BSS, Crown, dbx, JBL Professional, Lexicon, Martin, Soundcraft.


      en dan bijvoorbeeld 2x mac 300 erbij of eventueel 2e handse 600.
      Net deed ie het nog.

      Comment

      • Jasper-Lichtbron
        • Jun 2001
        • 2155

        #4
        Ik weet het budget ook niet precies, maar geloof dat het uitkomt op een 3000 euro voor alle 4 de heads. En als je dan HighEnd noemt mag je me meteen vertellen waar je dat haalt voor die prijs . Mac 550 gaat ook niet lukken denk ik, hoe werkt dat fx wheel precies? En dat is verder niet te vinden op de meer budget modellen (want dat is inderdaad de richting die we op willen gaan).
        Nog een belangrijk puntje: de heads moeten gewoon storingsvrij zijn. Okee, een lamp kapot kan gebeuren natuurlijk; maar het is echt de bedoeling dat die dingen 3 maanden meegaan zonder reparaties. Kun je nooit helemaal voorkomen natuurlijk, soms gebeurd het gewoon; maar ik wil de kans echt zo klein mogelijk houden. Hou trouwens ff geen rekening met een kist in het budget, die krijg ik er wel langs.

        Comment

        • johan L.
          • May 2001
          • 384

          #5
          het fx wiel werkt op de zelfde manier als bij een profieltje, 1 groot wiel met "gleuven" en die kan je gewoon via dmx voor een gobo draaien op alle manieren zodat je je vlam of golven zeg maar kan richten.
          Denk dat 3000 euro voor 4 heads krap wordt. zelfs met Pearl River duik je daar overheen.
          en weet nou niet echt of dat pearl river een beetje storingsvrij blijft of veel lawaai maakt.
          Net deed ie het nog.

          Comment

          • Martin Hoogeind
            • Sep 2003
            • 60

            #6
            Voor 3000 zou ik als ik jou was Highend maar uit je hoofd zetten, je betaald al meer als dat bedrag voor 1 nieuwe StudioSpot/Color 250. Voor 3000 euro, en je wilt vier koppen dan kom je al snel uit bij een merk als Movitech, zijn deze alleen zeer ONGESCHIKT voor theater ze zijn namelijk niet cecuur,maken veel herrie en zijn vooral fragiel van constructie, dus er mee gaan reizen is niet echt te gek met die dingen. Als ik jou was zou ik eens op zoek gaan tweedehands spotjes, ik verwacht dat de MAC 300 en de MAC 250 er het meeste te vinden zijn.

            Maar is het geen optie om 4 spotjes voor 3 maanden te huren?

            Comment

            • delighted
              • Jul 2003
              • 420

              #7
              citaat:Geplaatst door Martin Hoogeind

              Voor 3000 zou ik als ik jou was Highend maar uit je hoofd zetten, je betaald al meer als dat bedrag voor 1 nieuwe StudioSpot/Color 250. Voor 3000 euro, en je wilt vier koppen dan kom je al snel uit bij een merk als Movitech, zijn deze alleen zeer ONGESCHIKT voor theater ze zijn namelijk niet cecuur,maken veel herrie en zijn vooral fragiel van constructie, dus er mee gaan reizen is niet echt te gek met die dingen. Als ik jou was zou ik eens op zoek gaan tweedehands spotjes, ik verwacht dat de MAC 300 en de MAC 250 er het meeste te vinden zijn.
              Maar aangezien de nauwkeurigheid van de Mac ook niet echt groot is, en de betrouwbaarheid niet heel hoog is bij Macs die tijdens een tour worden gebruikt is de Mac ook geen goede optie.

              citaat:
              Maar is het geen optie om 4 spotjes voor 3 maanden te huren?
              Dat lijkt mij een betere optie dan te kopen. Mocht er dan een storing optreden dan heb je namelijk ook iemand die het probleem voor jou moet gaan oplossen. Mocht er dan iets stuk gaan hoef je alleen maar te bellen.

              Comment

              • Jasper-Lichtbron
                • Jun 2001
                • 2155

                #8
                Huren is een beetje uit het plaatje, omdat er alleen aan begonnen wordt wanneer we na die 3 maanden de headjes gewoon voor eigen gebruik kunnen nemen in shows, daarom worden ze aangeschaft. 2e hands mac's zat ik dus ook aan te denken. Die nauwkeurigheid, wat houd dat precies in? De plaatjes worden elke keer opnieuw afgetaped, en zijn niet echt op 10cm nauwkeurig (daar zorg ik dan wel voor als dat het probleem is). Afwijkingen van een halve meter worden vervelender, maar is dat echt zo erg gesteld met mac's?

                Comment

                • delighted
                  • Jul 2003
                  • 420

                  #9
                  citaat:Geplaatst door (iCe)

                  Huren is een beetje uit het plaatje, omdat er alleen aan begonnen wordt wanneer we na die 3 maanden de headjes gewoon voor eigen gebruik kunnen nemen in shows, daarom worden ze aangeschaft. 2e hands mac's zat ik dus ook aan te denken. Die nauwkeurigheid, wat houd dat precies in? De plaatjes worden elke keer opnieuw afgetaped, en zijn niet echt op 10cm nauwkeurig (daar zorg ik dan wel voor als dat het probleem is). Afwijkingen van een halve meter worden vervelender, maar is dat echt zo erg gesteld met mac's?
                  De ervaring heeft geleerd dat de nauwkeurigheid van de mac nogal eens te wensen overlaat. Soms zit dat in de posities, maar het kan net zo goed in de CMY-vlaggen zitten. Het is maar de vraag hoe kritisch de show is en hoe kritisch jezelf bent.

                  Een veel groter probleem vind ik persoonlijk (en velen met mij) dat de Mac niet is gemaakt om mee te touren. Een Mac moet je eigenlijk werkend ophangen en nooit meer verplaatsen, dan blijft ie het meestal wel goed doen. Tijdens verplaatsingen wil de Mac nogwel eens stuk gaan en (dus ook) onnauwkeuriger worden.

                  Comment

                  • axs
                    Moderator
                    • Jun 2002
                    • 2687

                    #10
                    Ik lees hier wel dat je een horizondoek wil uitlichten...
                    Ga je wel spotjes/washen met een serieuze lens mogen zoeken.
                    En voor dat bedrag zie ik echt geen spots/washen die voor deze productie kunnen dienen, sorry...

                    Huren was niet echt een optie zei je, maar voor deze toepassing zou je misschien toch best eens zoeken voor inhuur van bv X-spot of VL2000-VL3000.
                    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                    Comment

                    • Jasper-Lichtbron
                      • Jun 2001
                      • 2155

                      #11
                      Niet heel het doek hoor, dat lijkt me lastig met 2 washes... We huren eigenlijk zo'n beetje alles in om de theaters zelf, met toevoeging van een stel multiparren e.d. van ons zelf. Die headjes horen bij dat laatste deel. Jullie zeggen dus eigenlijk dat het serieus niet te doen is om een productie te draaien met MAC's, dat je voor iets fatsoenlijks (het hoeft niet elke keer precies hetzelfde te zijn; dat lukt toch niet met de lichttech die de show gaat draaien, die heeft er nog niet veel kaas van gegeten) per se Vari / HighEnd nodig hebt?

                      Comment

                      • axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

                        #12
                        citaat:Geplaatst door (iCe)
                        per se Vari / HighEnd nodig hebt?
                        Helemaal niet, maar vrees als je het met intelli wil doen dat je bijna niet anders kan.
                        Ik zou voor de eenvoudigere oplossing gaan en werken met voldoende ACP's en enkele profieltjes. En eventueel voor wat beweging erin kan je dan kiezen voor 2 simpele spotjes (aan 4 geraak je sowieso niet met je budget vrees ik, toch niet als je ze per 4 aankoopt )
                        Ga dus gewoon ipv washen met ACP's en enkele profieltjes aan de slag


                        Of je wil natuurlijk gewoonweg voor geen geld 4 spots voor erna in de verhuur , maar moet daarom je productie eronder lijden?
                        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                        Comment

                        • Jasper-Lichtbron
                          • Jun 2001
                          • 2155

                          #13
                          Zal het een en ander eens bespreken, kijken hoeveel de productieleider aan het een en ander hecht. Huren gaan we niet doen denk ik, misschien dat ik dan maar of de washes, of de spots ga laten vallen uit het plan, en dat oplossen door iets anders te gebruiken. Met 3000 voor 2 heads moet toch wel iets leuks te vinden zijn lijkt me. Wat zou je dan laten vallen? Spots of washes?

                          Comment

                          • axs
                            Moderator
                            • Jun 2002
                            • 2687

                            #14
                            citaat:Geplaatst door (iCe)

                            Zal het een en ander eens bespreken, kijken hoeveel de productieleider aan het een en ander hecht. Huren gaan we niet doen denk ik, misschien dat ik dan maar of de washes, of de spots ga laten vallen uit het plan, en dat oplossen door iets anders te gebruiken. Met 3000 voor 2 heads moet toch wel iets leuks te vinden zijn lijkt me. Wat zou je dan laten vallen? Spots of washes?
                            In jouw geval zou ik dan de washen laten vallen...
                            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                            Comment

                            • AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

                              #15
                              Voor een dergelijke investering (4 stuks) moet je sowieso uitgaan van allemaal dezelfde spots. 2 per soort hebben te weinig effect, en washes voor een watereffect haalt weinig tot niets uit. In een theater met horizon heeft men altijd cyclorama's o.i.d. en met een vage gobo heb je een mooier water effect. Mijn advies; 4x Robe XT 250 Spot, met MSD 250/2 lamp. Goede betrouwbare spot voor een leuke prijs. Nadeel is beperkte hoek, verder mooi lampje. Na tour ook zeer geschikt voor feesttentjes [8D]

                              suc6

                              greetz AJB
                              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                              ------------------------------------------------
                              Arvid Buit
                              Creative-Director / Artist-Manager

                              Comment

                              Working...