martin 812 nieuwe lamp

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • scarr
    • Mar 2003
    • 3

    martin 812 nieuwe lamp

    twee vraagjes ik heb hier 2 maal de roboscan 812, en wil de lampje`s vervangen. Ik kan kiezen uit drie soorten lampjes waarvan de prijs behoorlijk verschilt. uit de handleiding las ik de osram hti 150w er in kan maar ook martin 150w metal halide er in kan. het veschil is enorm kwa prijs. Merk je nu echt het verschil van 1200 lm naar 900 lm en de color temp. van 6500k naar 5000k?

    andere vraag hoe krijg je voor elkaar om de scan`s het tegenovergestelte te laten werken?
  • splash
    • Aug 2002
    • 342

    #2
    citaat:Geplaatst door scarr
    andere vraag hoe krijg je voor elkaar om de scan`s het tegenovergestelte te laten werken?
    Bij de 812 is dit volgens mij niet op de scan zelf in te stellen, je zult het dus op je dmx-controller moeten regelen.

    Comment

    • Pieter Huijgen
      • Sep 2003
      • 766

      #3
      De Roboscan 812 kan je niet geinverteerd (pan/tilt) laten werken.

      Wat betreft de 900 lm martin lamp en de 1200 lm osram HTI lamp: Dat verschil zie je duidelijk.

      Je kan kiezen uit 3 lampen:
      martin 150 W (2000h / 5000K / 900 lm)
      Osram HTI150 ( 750h / 6500K / 1200 lm)
      GE CSS 150 W (1000h / 5000K / 900 lm)

      De GE CSS valt sowieso af, deze is hetzelfde als de martin lamp: alleen minder
      branduren en een hogere prijs. Je zal merken dat de 1200 lm lamp meer lichtopbrengst
      heeft (33%). Het verschil in kleurtemp. merk je duidelijk als je 2 verschillende naast elkaar hebt.
      De lamplife is wel kort, maar reken maar eens uit: hoe lang brand deze
      scan op een klus? 5 uur? Dan kan je er 150 klussen mee doen. Bereken gewoon de afschrijving van je lamp in de verhuurpijs.

      Groeten,

      Pieter
      Lid van het Front tegen zijlicht

      Comment

      • djdarno
        • Dec 2002
        • 75

        #4
        Als je beslist om een Martin HTI te gaan plaatsen en er zit nu een osram HTI in dan moet eerst de parabool vervangen worden. De parabool van een HTI is namelijk smaller dan een Martin HTI.
        De martin HTI past wel maar dit gaat te koste van je licht opbrengst.
        De prijs van zo'n parabool ca 10 euro (ex BTW) uit eindelijk ben je dan nog goedkoper uit.

        De Pan tilt kan je wel inverteren door simpel weg de connector van de Pan/Tilt op de print 180 dgr te draaien. De hele avond werkt hij dus geinverteerd. Geen officiele oplossing maar het werkt wel

        Comment

        • djyellow
          • May 2003
          • 83

          #5
          Nieuwe parabool ??? Ik heb 4 martin 812 scans over gekocht. daar zaten osram lampjes in. maar toen zijn er twee gesneuveld en heb ik er HTI lampjes in gezet. En ik weet niks van een parabool af. Dus wat bedoel je hier mee ?

          Comment

          • -Aart-
            • Jul 2001
            • 801

            #6
            De reflector achter het lampje moet anders zijn, anders komt er minder licht uit..
            Wij hebben de onze ook ooit "om laten bouwen". Als je de juiste lijm hebt is het gemakkelijk zelf te doen lijkt me.

            Comment

            • djdarno
              • Dec 2002
              • 75

              #7
              Precies, Het beste is om hitte bestendige siliconekit (rode kit) te gebruiken.

              Comment

              • djyellow
                • May 2003
                • 83

                #8
                Maakt dat echt zo veel uit die reflector ? anders laat ik het gewoon zo. Ik bedoel zie je een echt duidelijk verschil anders laat ik ze nu nog ff zitte.

                Comment

                • djdarno
                  • Dec 2002
                  • 75

                  #9
                  Zeker weten dat het wat uit maakt. Het probleem met de 'oude' reflectoren is dat je de lamp niet an afstellen. Dit gaat ten koste van de licht opbrenst. voor het oog scheelt het een 1/4 van je normale lichtopbrengst..

                  Ik zou zeker de reflector vervangen

                  Comment

                  • tvdnosterum
                    • Sep 2003
                    • 2

                    #10
                    ik heb precies hetzelfde probleem. 2x 812 en d'r komt zowat nix meer uit. dus lampje vervangen. ben gaan kijken op het net en sloeg stijl achterover van de prijzen van een origineel lampje.

                    Zijn die reflectoren in de handel gewoon verkrijgbaar? of moet ik die uit denemarken laten komen?

                    en met een goede parabool kan ik dus met een niet-osram lampje goed voor de dag komen toch?

                    weet iemand nog een concreet adres waar ik die pitjes (en parabolen) kan bestellen?!?

                    veel vragen in 1 keer... hoop dat ik antwoord krijg (hoeft niet allemaal tegelijk...)

                    Comment

                    • axs
                      Moderator
                      • Jun 2002
                      • 2687

                      #11
                      citaat:Geplaatst door tvdnosterum

                      ik heb precies hetzelfde probleem. 2x 812 en d'r komt zowat nix meer uit. dus lampje vervangen.
                      Je scans ook al eens gekuist? Reflectors, lenzen, kleurenwiel?
                      ZOu ook wel eens heel wat kunnen doen aan je lichtopbrengst!



                      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                      Comment

                      • tvdnosterum
                        • Sep 2003
                        • 2

                        #12
                        citaat:Geplaatst door axs

                        citaat:Geplaatst door tvdnosterum

                        ik heb precies hetzelfde probleem. 2x 812 en d'r komt zowat nix meer uit. dus lampje vervangen.
                        Je scans ook al eens gekuist? Reflectors, lenzen, kleurenwiel?
                        ZOu ook wel eens heel wat kunnen doen aan je lichtopbrengst!

                        snap wat je bedoelt, maar dit heb ik uiteraard al gedaan, veel stof en vuiligheid weggeblazen met een compressor, en ook voorzichtig de wielen en lens schoongemaakt.

                        Hielp wel wát maar ik dacht dat ze nog wel wat feller konden.

                        Nadeel is eiegnlijk wel dat ik niet precies weet hoe fel ze kúnnen zijn... heb ze toen wel nieuw gekocht, maar ik heb dus geen rechtstreeks vergelijkingsmateriaal.
                        Het viel laatst wel op toen ik 2 showtec typhoons (moving-heads)ernaast had hangen, die zijn ook 150 watt.
                        mijn scannetjes vielen toen jammerlijk in het niets naast die typhoons. en niet een béétje... nee, echt heftig veel.

                        In de tijd dat die scannetjes nog 'brand new' waren deed ik er op kleine feestjes bijna de hele lichtshow mee. Nu draaien ze gewoon de hele avond mee en vergeet ik soms dat ze aanstaan. gewoon omdat ik ze nauwelijks kan zien.

                        Ik heb ook 2 destroyers, die hebben 250W halogeen(ofzoiets) die waren altijd wel íéts feller, maar die gebruikte ik op een avond in afwisseling met mijn scans en dan had ik een leuk showtje. nu draaien mn destroyers overuren omdat de scans het af laten weten...

                        erg vervelend allemaal...

                        maar ja, ik zal er een keer flink geld tegenaan gooien, dan komt het weer in orde.

                        (mijn vragen van het vorige bericht staan overigens nog steeds open...)

                        Comment

                        • djdarno
                          • Dec 2002
                          • 75

                          #13
                          De parabool kan je gewoon bij een locale Martin dealer kopen. Mocht niet weten of er bij jou in de buurt een locale martin dealer zit dan kan je altijd Fairlight even bellen of mailen.

                          Comment

                          Working...