mengen van kleuren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

    mengen van kleuren

    Hallo,

    Ik vroeg me af of het mogelijk is om met behulp van 3x Par 64 lamp met de kleuren:

    - groen
    - rood
    - blauw

    deze kleuren zodaning te combineren dat je alle mogelijke kleuren kunt krijgen (vergelijk met een televisie) echter op welke afstand zal de menging voldoende zijn en hoe dicht moeten de lampen bij elkaar staan?

    De lampen zouden zo worden opgesteld dat alleen het indirecte licht zichtbaar zal zijn...

    Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

    MVG Contour
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

    #2
    citaat:Ik vroeg me af of het mogelijk is om ... deze kleuren zodaning te combineren dat je alle mogelijke kleuren kunt krijgen (vergelijk met een televisie)
    In theorie wel, maar in de praktijk... waarom niet gewoon een 4de can die geen filter heeft?

    citaat:hoe dicht moeten de lampen bij elkaar staan?
    Maakt niets uit, al zet je ze 100 m van elkaar af. Zorg gewoon dat ze alledrie op hetzelfde punt staan gericht, da's alles.

    Suc6 ermee,
    Jurjen

    Comment

    • ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

      #3
      Beste,
      Ga jij ook je eigen auto bouwen?
      Op de markt bestaan reeds kant en klare RGB spots, lijkt me iets eenvoudiger.
      Wellicht mis ik de pointe, dan mijn excuses, maar waarom vanuit verschillende puntjes een RGB mix maken?
      la shet is om een oppervlak mee uit te lichetn...daar heb je andere spots voor

      Comment

      • LuxProDeo
        • Feb 2003
        • 245

        #4
        citaat:Geplaatst door Contour

        Ik vroeg me af of het mogelijk is om met behulp van 3x Par 64 lamp met de kleuren:

        - groen
        - rood
        - blauw

        deze kleuren zodaning te combineren dat je alle mogelijke kleuren kunt krijgen (vergelijk met een televisie) echter op welke afstand zal de menging voldoende zijn en hoe dicht moeten de lampen bij elkaar staan?

        De lampen zouden zo worden opgesteld dat alleen het indirecte licht zichtbaar zal zijn...
        Theoretisch kan dit uiteraard, zoals Ralph ook al aangaf.

        Horizonbelichting in het theater werkt volgens ditzelfde principe:
        Het horizondoek wordt aangelicht met setjes van telkens drie horizonbakken (meestal asymmetrische floodlights) die R - G - B zijn gefilterd. Het eindresultaat is sterk afhankelijk van de gekozen tinten R - G - B, en sommige van de mengkleuren werken beter dan andere (voorzichtig uitgedrukt).

        Wat bedoel je precies met dat alleen het indirecte licht zichtbaar zal zijn? Projecteer je via een reflecterend oppervlak, of bedoel je iets in de zin van dat de bundel niet zichtbaar is maar de 'vlek' wel of iets dergelijks?

        Als je met drie par64's een RGB mix wil maken dan zullen deze zoveel mogelijk van gelijke afstand en onder een gelijke hoek in moeten komen. Idealiter (in theorie) uit exact hetzelfde punt, maar in de praktijk dus uiteraard zoveel mogelijk uit eenzelfde positie.

        Je hebt geen aanwijzingen gegeven omtrent je toepassing en het bijbehorende budget, maar je zou eens kunnen kijken naar de Wybron CXI. Dit is een scroller met 2 gelstrings, die door het mengen van kleuren uit deze 2 strings (tinten cyaan, magenta en geel) tot totaal 432 mengkleuren kan komen.

        LuxProDeo




        Comment

        • movergaauw
          • Jul 2003
          • 58

          #5
          dit is een oplossing

          This new Showtec RainbowPar can truly be consi-dered as a versatile multi functional mix of a normal Parcan and a colour-changer. It embodies RGB lights which…


          Ik zoek trouw bij new line omdat de zoekmachine hier echt werkelijk......[V][}][:0][B)][V][}][B)]
          Dat was al.

          Comment

          • Pieter Huijgen
            • Sep 2003
            • 766

            #6
            Kleuren mixen over een groot vlak is geen probleem. Wij hebben in de verhuur armaturen met 3 X 500 W A-sym. Deze kan je CMY of RGB filteren. RGB geeft een perfect resultaat. Gerbuikte kleurnummers zijn: 106(R), 121(G), 079(B) volgens de LEE index. Deze 3 waarden op 100% levert bijna wit op, rood iets dimmen geeft daglicht.
            binnenkort heb ik een klus waarbij met 6 van deze setjes een 12 meter breed DJ podium wordt voorzien van een color wash, die de hele avond langzaam wisselt.
            Met losse Parren is e.e.a. ook mogelijk. Het enige nadeel is dat je alleen een echte mengkleur krijgt als je een vlak aanlicht.
            Lid van het Front tegen zijlicht

            Comment

            • Martin Hoogeind
              • Sep 2003
              • 60

              #7
              Volgens mij worden er tijdens de discussie een aantal zaken door elkaar gehaald. Kleurmenging met RGB (rood, groen, blauw) geschiedt door minimaal drie lampen met elk een eigen kleur r, g of b. Kleurmenging met CMY (cyan, magenta, yellow) Gebeurt veelal in een ficture. Zoek in de bibliotheek eens naar boeken van Hugo van Uhm of op internet naar additieve en subtractieve kleurmenging.

              Mocht je gier niet uitkomen dan hoor ik het wel en kan ik je verder helpen.

              Comment

              • Pieter Huijgen
                • Sep 2003
                • 766

                #8
                Inmiddels is de produktie achter de rug: het resultaat was super! HEt is met bovenstaande kleurnummers mogelijk wit licht te produceren. Als ik mooie foto's tegenkom zal ik de URL posten
                Lid van het Front tegen zijlicht

                Comment

                • LuxProDeo
                  • Feb 2003
                  • 245

                  #9
                  citaat:Geplaatst door Martin Hoogeind

                  Volgens mij worden er tijdens de discussie een aantal zaken door elkaar gehaald. Kleurmenging met RGB (rood, groen, blauw) geschiedt door minimaal drie lampen met elk een eigen kleur r, g of b. Kleurmenging met CMY (cyan, magenta, yellow) Gebeurt veelal in een ficture.
                  Natuurlijk zijn RGB en CMY kleuren mengen twee behoorlijk verschillende verschillende methodes / systemen / principes.

                  De doelstelling van de vraagsteller is echter om zoveel mogelijk verschillende kleuren te krijgen, dit kan natuurlijk met beide methodes.

                  CMY is inderdaad iets wat je bijna uitsluitend in fixtures tegen komt, maar er zijn ook enkele scrollers (zoals de eerder genoemde Wybron CXI) die met scroller-rollen volgens dit procede werken.

                  CMY is niet iets wat je met losse conventionele armaturen en filters wilt proberen.

                  LuxProDeo





                  Comment

                  • LuxProDeo
                    • Feb 2003
                    • 245

                    #10
                    citaat:Geplaatst door Martin Hoogeind
                    Zoek in de bibliotheek eens naar boeken van Hugo van Uhm of op internet naar additieve en subtractieve kleurmenging.
                    Zijn er meerdere boeken van Hugo van Uum?

                    Heb van hem 'Tussen Licht en Donker' naar mijn mening een (in het Nederlandse taalgebied) onovertroffen standaardwerk op het gebied van belichting. Niet meer helemaal up to date in het wapperlampen tijdperk, maar qua basis, theorie en praktische uitwerking van principes een erg waardevolle bron.

                    Ben benieuwd wat hij nog meer heeft gepubliceerd, ben nooit meer van hem tegengekomen dan het bovengenoemde boek.

                    LuxProDeo


                    Comment

                    • jen-z-en
                      • Mar 2010
                      • 1

                      #11
                      hey ik dat u het boek tussen licht en donker van hugo van uum heeft
                      zou u die niet willen verkopen?

                      hij is overal moeilijk te krijgen en ik studeer podium en evenementen techniek afdeling licht, en ik zou graag dat boek een willen lezen

                      Gr jeroen

                      Originally posted by LuxProDeo
                      Zijn er meerdere boeken van Hugo van Uum?

                      Heb van hem 'Tussen Licht en Donker' naar mijn mening een (in het Nederlandse taalgebied) onovertroffen standaardwerk op het gebied van belichting. Niet meer helemaal up to date in het wapperlampen tijdperk, maar qua basis, theorie en praktische uitwerking van principes een erg waardevolle bron.

                      Ben benieuwd wat hij nog meer heeft gepubliceerd, ben nooit meer van hem tegengekomen dan het bovengenoemde boek.

                      LuxProDeo

                      Comment

                      • Drumvogel
                        • Nov 2004
                        • 175

                        #12
                        Dit is een topic van 2003...

                        Het boek is volgens mij een van de meest gewilde items op het gebied van licht in Nederland. Goed zoeken op het net en veel succes...

                        Wie weet kom je het tegen.

                        Overigens ben ik ook nog op zoek naar een autentieke hammond. Iemand nog een oma die zo'n ding heeft staan en graag kwijt wil? Voor weinig?

                        Comment

                        • jurjen_barel
                          • Jun 2003
                          • 3150

                          #13
                          Geruchten gaan dat hij Hugo bezig is met een nieuwe versie, gezien de snelheid van de techniekevolutie.

                          Al eens de theaterboekwinkel in Amsterdam (Leidseplein) geprobeerd?

                          Comment

                          • AJB
                            • Jul 2003
                            • 2289

                            #14
                            Als het gaat om moderne techniek moet je je afvragen of hij de persoon is die daarover zou moeten schrijven, maar dat terzijde. Het "oude" werk is in elk geval een zeer volledig, kundig en leuk boek om te lezen. Zeer goed gedocumenteerd met mooie foto's.

                            Een aanrader dus: er zijn diverse theatertechnische scholen die herdrukken hebben besteld, dus er moet vast ergens iets te krijgen zijn.

                            Ik heb 'm zelf, maar juist omdat het goed is zou ik die nooit verkopen...
                            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                            ------------------------------------------------
                            Arvid Buit
                            Creative-Director / Artist-Manager

                            Comment

                            • Martijn de Groot
                              • Mar 2005
                              • 189

                              #15
                              liggen nog dozen vol van bij Lightco/Utrecht
                              wat beweegt mensen die licht bewegen?

                              Comment

                              Working...