Cursussen voor licht?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Madmike
    • Jul 2003
    • 70

    Cursussen voor licht?

    ik ben al een tijdje op zoek om bedrijven of instanties te zoeken die cursussen geven voor het werken met grote lichtinstallaties, of het nu opbouw, onderhoud of bediening is, maakt niet uit... Ik wil met lichten leren werken!
    wie o wie helpt mij aan wat contacten?
    leeft muziek voor mij of was t toch andersom?
  • KoenB
    • Mar 2003
    • 453

    #2
    citaat:
    ik ben al een tijdje op zoek om bedrijven of instanties te zoeken die cursussen geven voor het werken met grote lichtinstallaties, of het nu opbouw, onderhoud of bediening is, maakt niet uit... Ik wil met lichten leren werken!
    wie o wie helpt mij aan wat contacten?
    ALC Belgium geeft zo een cursus. Maar beste advies is meegaan met volk op de baan! Beginnen als stagehand!

    Life is a freakshow, I just do the lighting
    Life is a freakshow, I just do the lighting

    Comment

    • NiTRO
      • Sep 2002
      • 677

      #3
      Het IAB in Nederland geeft hier cursussen voor, maar probeer anders de zoek functie in het forum, deze vragen zijn namelijk vaker gesteld.


      mvg
      ERC

      Daar waar een wil is, is een weg.....is die weg opengebroken heb je pech

      Comment

      • Madmike
        • Jul 2003
        • 70

        #4
        ok, het zit zo, ben nu werkzaam als storingsmonteur electro, heb MBO meet-regel, VCA 1 en ben "Voldoende Onderricht Persoon laagspanningsinstallaties" je begrijpt dat ik het liefste meteen aan de slag wil met opbouwen en testen (inwerken kom ik natuurlijk niet omheen), niet echt gaan slepen met lichten als een stagehand....

        leeft muziek voor mij of was t toch andersom?

        Comment

        • B-there
          • Oct 2002
          • 272

          #5
          Hlow,







          voortaan effe de zoekfunctie raadplegen..
          Of bijvoorbeeld 'Cursus+licht' intypen bij een zoeksite als Google.com

          Grz

          Bart



          <center>Boston Tea Party - Is this a party or what!?</center>
          <center>-------------------</center>

          Comment

          • LuxProDeo
            • Feb 2003
            • 245

            #6
            citaat:
            ok, het zit zo, ben nu werkzaam als storingsmonteur electro, heb MBO meet-regel, VCA 1 en ben "Voldoende Onderricht Persoon laagspanningsinstallaties" je begrijpt dat ik het liefste meteen aan de slag wil met opbouwen en testen (inwerken kom ik natuurlijk niet omheen), niet echt gaan slepen met lichten als een stagehand....
            In dat geval is het de vraag of het volgen van een cursus hier veel aan zal veranderen.

            Een cursus kan je helpen om (een deel van) de kennis op te doen die je nu wellicht mist. Belichting/theatertechniek is echter geen vakgebied waarin een bepaald diploma/certificaat garandeert dat je meteen op een bepaald niveau aan de slag kan.

            Ik wil hiermee niet zeggen dat onderwijs onbelangrijk is (in tegendeel!) maar in deze 'industrie' is het een factor met veel minder invloed dan op andere gebieden. Dit komt (volgens mij) mede omdat er maar weinig opleidingen bestaan (en dit sowieso pas sinds relatief kort) die zich volledig op theatertechniek richten. Een groot deel van de huidige professionals heeft dus een zeer diverse achtergrond, een specifiek opleidingsprofiel is lastig te geven, iets wat ook doorwerkt in de manier waarop vacatures vandaag de dag worden ingevuld.

            Voor testen zal dit verhaal wellicht iets anders liggen, voor een goede (elektro)technicus is altijd genoeg werk bij de diverse verhuurbedrijven e.d.

            Als het opbouwen en met name ontwerpen/uitvoeren betreft geldt toch nog vaak dat je je ergens onderaan de ladder zult moeten beginnen, of je moet kunnen terugvallen op een c.v. met voldoende relevante werkervaring.

            Een cursus of een boek kan je kennis bijbrengen, ervaring is weer iets heel anders, dit zul je uit de praktijk moeten halen. Bovendien wordt een groot deel van het werk als licht- en geluidstechniek buitengewoon summier of gewoon niet onderwezen.

            Over de techniek zelf, hoe dingen werken, is meer dan genoeg te vinden en te leren. Hoe het werk georganiseerd is, dingen aangepakt worden, wie wat doet in een productie en waarom... er is zo ontzettend weinig over geschreven. Ik heb geen idee wat -precies- onderwezen wordt op relatief nieuwe opleidingen als OTT / MBO Theatertechniek, maar hopelijk wordt er hier serieus werk van gemaakt om heel 'het vak' in onderwijsmateriaal te vatten. Dan nog gaat er niets boven ervaring, maar bijv. het enorme aantal 'newbie' (absoluut 'no offence') vragen op dit forum maakt al duidelijk dat er zeker een groot gat is met betrekking tot bronnen om kennis op te doen.

            Los van dit gezwans: een cursus kan natuurlijk nooit kwaad, maar 'de' manier om je doelstelling te bereiken is tot op heden (naar mijn idee, erg benieuwd naar de reacties) nog steeds 'meegaan met het volk op de baan' zoals een Vlaamse collega je al adviseerde.








            Comment

            • Madmike
              • Jul 2003
              • 70

              #7
              ok, eindelijk eens commentaar waar ik echt wat aan heb, thnx luxprodeo! ik heb nu zoveel bedrijven, instanties en forums geraadpleegd, en van ze allemaal krijg ik vage en onduidelijke berichten terug. ik heb je raad opgevolgd en heb me als "stagiar" beschikbaar gesteld voor in de weekenden, want mijn daytime job gaat gewoon door! ik hoop dat ik zo tussen het "volk op de baan" kom en enigzins te weten kom waar ik over praat als de zgn. newbie... ik ben geholpen!

              leeft muziek voor mij of was t toch andersom?

              Comment

              • JelleC
                • Jul 2003
                • 8

                #8
                Jaja,


                ALC Belgium heeft inderdaad zo'n cursus in de ALC@demy. Ik begeleid zelf de cursus geluid daar.
                Het is inderdaad zo dat je het meeste bijleert door dag en nacht op job te gaan. Een lichtmengtafel leren programmeren vergt echter wat tijd die er op job meestal niet is. Ook bvb (voor geluid) een half uur lang een een compressor kunnen draaien kan je niet altijd. Tensmotte moet je nog altijd ergens op een of andere manier wat theorie leren...

                www.alc-belgium.be en dan doorklikken op ALC@demy indien meer info gewenst...


                Jelle

                Comment

                Working...