Kan iemand mij dit uitleggen?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ITR
    • Apr 2003
    • 4

    Kan iemand mij dit uitleggen?

    Okee,

    Nu wordt er bij mij een nieuwe dim-installatie geinstalleerd. Dim-packs van 2k per kanaal keer zes. Belasting zo evenredig mogelijk over de fasen verdeeld. Totaal 2 dim packs. De zwaarste belasting is 2k. De dim-packs zijn van een behoorlijk goede kwaliteit (o.a. geen triacs maar mosfet waardoor volledig storingsvrij wat voor onze geluidsmensen weer fijn is). Na 15 minuten raakt de eerste dimpack oververhit en schakelt zichzelf uit na een uur of twee de volgdende. Er wordt nu een derde bijgeplaatst als noodvoorziening (moet kunnen werken toch?). De bekabeling is lang maar allemaal ruim voldoende (de dikte dan wel te verstaan). Bij de metingen met ampere tang waren de wattages slechts marginaal afwijkend van de berekende.
    Instalateur denkt dat het iets te maken heeft met de weerstand van de lamp (iets met wolfraam en koper draad hmmmmmmm). Zijn het uiteindelijke gewoon geen goede dimmers of kan er ook iets anders aan de hand zijn. Deze dimmers worden op veel verschillende plaatsen geinstaleerd zonder problemen (waarom heb ik toch weer zoiets geks).

    Mocht iemand iets weten dan is alle advies welkom.

    Groetjes,
    Arnold

    p.s. de sturing is tussen 0 en 10 volt weet iemand iemand die hier regeltafels voor maakt en wat die dingen kosten (de auto besturing, met rf afstandbediening is mooi waar werkt on the fly niet).

  • djdarno
    • Dec 2002
    • 75

    #2
    Beste arnold,

    Over welk merk praten we???
    Wat voor een soort belasting hangt er aan (type lampen)???
    Hoe zijn de dimmer ingbouwd?? Krijgen ze wel genoeg koeling??


    Comment

    • -Aart-
      • Jul 2001
      • 801

      #3
      Klinkt als IES IGBT dimmers of een soortgenoot.

      Vreemd, als alles echt binnen de spec's meet is er iets met de dimmers lijkt me.
      [edit]
      Weet wat u meet: RMS waarden en indien nodig rekening houden met faseverschuiving tussen spanning en stroom door inductieve belastingen (trafo's/smoorspoelen..)

      Goede koeling is bij dit soort dimmers van wat groter belang dan bij triac dimmers, de warmte komt hier meer uit de fet's dan uit de ontstoring (in een gewone trac dimmer).

      0-10 V tafeltjes zijn er in soorten en maten, maar heeft een dusdanig moderne dimmer geen DMX ??
      Sommige DMX-tafeltjes hebben overigens ook nog een 0-10V uitgang.





      Comment

      • ITR
        • Apr 2003
        • 4

        #4
        Het gaat om dimmers van het merk Niko Busch (www.niko.nl). De belasting bestaat uit zeer ordinaire lampen van GE (edison fitting (Philips maakt ze niet meer) 150 watt. en 200 watt.). Koeling hebben de apparaten zelf en volgens de leverancier is dat altijd ruimschoots voldoenden. Ze staan zelfs opgesteld in computeruimtes zonder additionele koeling. Bekabeling allemaal tussen de 5 en 7 kwadraats. Fase verdelingen volgens het boekje. Besturing gaat via ordinair PCL (dit bedrijf heeft hier hele uitgebreide systemen voor waarmee je van de rolluiken tot het licht op 1 punt heb zitten, vandaar dat er geen DMX op zit (wat overigens ook bij de voorkeur had maar helaas). Ik heb inderdaad gezien dat de meeste DMX tafeltjes ook 0 tot 10 v uitzenden over 10 of 25 polig (dat maakt onze dure stuurkast (wat overigens een klote ding is) volledig overbodig.

        Maar goed hoe kunnen ze nou zo ***schuwelijk het worden?

        Groetjes,
        Arnold

        Comment

        • ITR
          • Apr 2003
          • 4

          #5
          p.s. ik wilde ook nog weten of er mensen zijn die bepaalde merken dimmer mixers kunnen voordragen als kwalitatief goed. Er hoeven eigenlijk maar iets van 12 kanaaltjes op te zitten.

          Groetjes wederom,
          Arnold

          Comment

          • Rv
            • Feb 2001
            • 1086

            #6
            Dan zou ik voor een lightec durven gaan .. 12 kanaals, ze hebben erg mooie dingen voor vaste installaties ...



            ____
            Rv.
            ____
            ____
            Rv.
            ____

            Comment

            • Rv
              • Feb 2001
              • 1086

              #7
              Oeioei, slecht gelezen ... sorry ... ik las erover en las goeie merken dimmers. Sorry!

              Een goei mixertje analoog en dmx van 12 kanalen ... sja, een zero88 XL heb je al voor dikke 250 euro tweedehands ... die dingen doen het goed. Maar 12 kanaals sturingen zijn er echt waar met hopen hoor ... Als je wil, behringer heeft iets nieuws, kost niets voor wat het kan, maar ervaringen zijn er nog niet mee ... (voor meer info, zie in topic dat hier al over loopt ...)

              ____
              Rv.
              ____
              ____
              Rv.
              ____

              Comment

              • lucken
                • Sep 2002
                • 342

                #8
                Beste,

                Onze 12 kanaals Leprecon is hiervoor ideaal , zie: http://www.avl.be/leprecon/lp612.htm

                Hartelijke groeten,

                Luc

                Comment

                • eXact
                  • May 2002
                  • 76

                  #9
                  Waar wil je Niko dimmers voor gebruiken, voor jou huisinstallatie??

                  Barman mag ik overgeven Hi Ha Hoo!

                  Comment

                  • ITR
                    • Apr 2003
                    • 4

                    #10
                    Nee voor: www.xs4all.nl/~hgl

                    Comment

                    • -Aart-
                      • Jul 2001
                      • 801

                      #11
                      Hee.. U zit ook in Leiden.

                      Ik ook (studentenvereninging Catena), en ik ben een tijd licht- en geluidstechnikus in de Pieterskerk geweest.
                      Daar hadden we voor de zaalverlichting een mooi stuk antiek ("dimmerwand" uit de jaren '70, stuurspanning 3-27 V) voor de zaalverlichting.

                      Ik wil best even een blik ter plaatsen komen werpen; mail me maar.
                      Zelf even kijken kan soms het een en ander duidelijk maken..



                      Comment

                      • nighteyes
                        • Apr 2003
                        • 22

                        #12
                        wat opvalt aan het eerste verhaal is dat de eerste dimmer er al binnen 15 minuten uitvalt. Hieruit kan ik alleen maar concluderen dat er iets echt flink fout zit. Blind via de mail conclusies trekken blijft altijd moeilijk, maar goed, een checklijstje: Is er misschien een probleem met 3-fase ster- of driehoekschakeling? Ben het zelf nog nooit tegen gekomen maar zou kunnen. Probeer eerst een lagere of eerst zelfs geen belasting. Gaat dit goed, dan steeds meer lampen bijschakelen tot het fout gaat. (kan ook door de dimmers eerst zachter aan te sturen en dan steed voller zetten). zodoende kun je concluderen of het in de belasting zit. gaat het zonder belasting ook fout, dan ben ik sterk geneigd om te zeggen dat het in de aansluiting van de bedrading zit. Niet om het een of ander, maar installateurs zijn niet echt dimmer-experts. (veel ervaring mee helaas). Mocht blijken dat dit ook goed zit, dan terug naar de fabriek.

                        Comment

                        • -Aart-
                          • Jul 2001
                          • 801

                          #13
                          Ik heb nog niets in min mailbox gevonden..

                          Misschien is het problem al opgelost ?

                          Mijn id was overigens dat er een probleem zou kunnen zijn met de voeding van de dimmers, b.v. toch wat dun uitgevoerd. In een kerk leg je naar mijn ervaring vaak erg lange vaste kabels omdat je niet overal doorheen mag (monument enzo).
                          Over die kabels staat hier echter niets, alleen over de bekabeling van de lampen als ik het goed begrijp.

                          Als de stromen en spanningen op de dimmer beide echt kloppen is er waarschijnlijk iets mis met de dimmer.

                          Comment

                          Working...