ALS ENIGMA lichttafel

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LJ
    • Feb 2003
    • 44

    ALS ENIGMA lichttafel

    Hierbij wil ik even het onderwerp >>ENIGMA<< aansnijden.

    De Enigma licht-computer van Advanced Lighting Systems kom je in vele clubs en discotheken tegen, zo ook in onze discotheek, maar er is vrijwel geen informatie over te vinden op het internet.

    Het gaat mij vooral om kennis te delen betreffende nog meer bedieningsgemak en om dingen te leren over de installatie van deze licht-computer. Vrijwel alle tafels zijn naar mijn mening door de bediener zelf te installeren, nieuwe apparaten kunnen vrij eenvoudig worden gepatcht, maar de >>ENIGMA<< laat dit niet toe, omdat dit via een speciaal schijfje moet die vaak niet aanwezig is (bij ons iig niet).

    Nu heb ik 2 bedrijven gevonden via google, nl. een Belgisch bedrijf en de Nederlandse importeur (volgens zeggen de enige officiële NLse importeur) en die zeggen allebei dat je òf voor een cursus een dag moet langskomen, òf iemand van hun bedrijf moet laten komen, òf met je computer bij hun langs moet komen. Ik heb ze beide gemaild dat we van plan zijn om MHs te kopen en die ook met de >>ENIGMA<< aan te sturen.

    Maar aangezien ik de >>ENIGMA<< op vele plaatsen (clubs/discotheken) tegenkom, vraag ik mij daadwerkelijk af of de mensen hier ook voor elke uitbreiding één van deze bedrijven laat komen, of dat ze toch zelf iemand in dienst hebben die het wel zelf kan en dat het echt niet zo'n heel moeilijke opgave is om te patchen.

    Ben erg benieuwd naar de reacties, want je leest heeeel weinig over deze licht-computer!!!
    LJ
  • lucken
    • Sep 2002
    • 342

    #2
    Beste,


    Bij elk systeem dat door ons uitgeleverd wordt, wordt er de zogenaamde 'Utility' software meegeleverd.

    Voor mensen die de Enigma toch zelf niet wensen te configureren, kunnen wij dit voor hen doen. Software wordt gewoon via e-mail verstuurd.

    Iemand toegang geven tot de configuratie software, zonder een opleiding genoten te hebben, kan er voor zorgen dat alles gewist wordt en dit wensen we te voorkomen.

    Wij zijn steeds bereid om mee te werken aan dit forum om al uw vragen op te lossen en de Enigma op deze manier nog gebruiksvriendelijker te maken.

    Hartelijke groeten,

    Luc Buytaert
    - Audio Visual Lighting -


    Comment

    • LJ
      • Feb 2003
      • 44

      #3
      [
      De mail waar ik het hierboven over had, was ook afkomstig van Luc, de oplossing was inderdaad ook meer dan logisch. Maar toch is het in mijn ogen vreemd dat je niet op de eenvoudige wijze zoals bij andere lichtcomputers de apparaten kunt patchen. Mocht je iets wissen, wat ook bij andere computers voorkomt, dan begin je toch weer van voor af aan en stel je alles weer in? Dit zal uiteraard niet eenvoudig zijn en het is een goede zaak dat het wordt voorkomen.

      Wat bij velen het probleem is, en wat Luc ook al heeft gezegd, is dat er LJs weggaan en er nieuwe voor in de plaats komen. Tevens verdwijnt er binnen discotheken/clubs nogal vaak wat op mysterieuze manieren, zo natuurlijk ook de Utility disk...


      Maar om ervaringen met de >ENIGMA< te delen, lijkt me dit een zeer geschikt forum. Uiteraard kan Luc alles haarfijn uitleggen, maar de 'echte wekelijkse gebruikers' kunnen natuurlijk ook hun ervaringen delen![/font=Tahoma]

      LJ
      LJ

      Comment

      • LJ
        • Feb 2003
        • 44

        #4
        Vorige week zijn we even de doos met diskettes doorgelopen en daar kwamen we toch nog een Utility disk van de Enigma tegen. Om niet gelijk de boel in de soep te laten lopen, zoals Luc al verkondigde, hebben we eerst een diskette gemaakt van onze huidige programma's waarmee we draaien vanaf de harde schijf. De zogeheten back-up.

        Toen hebben we de Utility disk gepakt en daarmee nog een reserve-diskette gemaakt. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Hierna is het ons al snel gelukt om een rookmachine op de Enigma aan te sluiten, op DMX2. Dit hebben we allemaal via het tweede gemaakte schijfje gedaan. Als we opstarten via dit schijfje, werkt de rookmachine prima!

        Het vreemdste was toen we daarna de Enigma weer gewoon via de harde schijf gingen opstarten, toen werkte de rookmachine niet meer via de Enigma, wat logisch is, maar het adres stond nog wel op DMX2 kanaal 113. Hoe kan dit?

        En is het ook makkelijk om de rookmachine in plaats van een switch-mode, ook op dim-mode te zetten? Dit hebben we nog niet ontdekt. Waarschijnlijk binnenkort toch maar cursus bespreken.

        LJ
        LJ

        Comment

        • movinghead
          • Aug 2001
          • 559

          #5
          Heeej LJ...

          Mag ik vragen wie jullie leverancier is?
          Ik werk zelf ook met de Enigma en programmeren en dergelijke is allemaal geen probleem. Ik kan praktisch alles maken alleen ik zou zelf graag meer van de installatie van het apparaat weten.
          Is het geen idee om met een clubje naar het zuiden te gaan? Of dat de belgen hier heen komen en dan het één en ander aan kennis uitwisselen?

          Lucken jullie zijn de belgische importeur. Dan zijn jullioe vast ook al op de hoogte van het fader probleem van de Enigma. De faders zijn van dusdanige kwaliteit dat ze snel slijten en dus ok niet meer goed werken als je ze veel gebruikt. Op die manier nemen ze soms een waarde aan terwijl je ze helemaal dicht hebt staan.
          Is daar inmiddels al een oplossing voor gevonden? Want ik ken meer bedrijven met dit probleem met de Enigma.

          <center>----------When technology is master, disaster comes faster----------</center>
          <center>----------- Click for profile -----------</center>
          [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

          Comment

          • lucken
            • Sep 2002
            • 342

            #6
            Faderprobleem Enigma:
            Er zijn 2 soorten faderpanelen in omloop:
            - faderpaneel met een kunststof overlay, identiek aan het Enigma klavier
            - faderpaneel met gelakt frontpaneel (gespoten in dezelfde kleuren als deze van de Enigma)

            Het eerste faderpaneel had het nadeel dat het frontpaneel beschadigt werd indien er een fader diende vervangen te worden.

            Het tweede faderpaneel is makkelijk te demonteren, zonder iets te beschadigen. In het begin werden deze uitgeleverd met kunststof faders, welke afhankelijk van gebruiker tot gebruiker, snel afbraken.

            Inmiddels hebben wij hiervoor metalen faders gevonden, die niet meer afbreken en daardoor heel wat langer meegaan.

            Hartelijke groeten,

            Luc

            Comment

            • movinghead
              • Aug 2001
              • 559

              #7
              Metalen faders gevonden? Sinds hoelang al dan?

              Het wel heel erg toppie zijn... moet ik die faders er dan zelf in monteren of zijn die panelen kant en klaar leverbaar?

              <center>----------When technology is master, disaster comes faster----------</center>
              <center>----------- Click for profile -----------</center>
              [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

              Comment

              • lucken
                • Sep 2002
                • 342

                #8
                Beste,

                Het bestaande paneel kan aangepast worden, indien het van de 2e versie is. De nieuwe panelen die wij uitleveren hebben de metalen faders standaard.

                Hartelijke groeten,

                Luc

                Comment

                • LJ
                  • Feb 2003
                  • 44

                  #9
                  Movinghead,

                  Onze leverancier was ProfSound oid, dat nu dus overgenomen is door Output (onze gegevens (patchlist ed) zijn namelijk bij Output aanwezig).

                  Output heeft mij verteld de enige officiele importeur van de Enigma in Nederland te zijn. Dus dat zou inhouden dat de cursus ook alleen maar daar te volgen is. Dit vraag ik mij echter af. Zijn er niet meer bedrijven in Nederland die dat verzorgen? Anders moeten we inderdaad maar met een clubje naar Luc gaan, het lijkt me een aardige man! Maar dichter bij huis is natuurlijk makkelijker, maar kwaliteit is belangrijker. Zijn de cursussen van de Nederlandse firma(s) goed of matig???

                  Qua programmeren kan ik, zoals hierboven gelezen, ook alles wel klaar krijgen (alleen binnen een discotheek ontbreekt het wel eens aan de tijd), maar het installeren wil ik ook dolgraag meer vanaf weten.

                  Luc, kun je misschien in het kort hier uitleggen hoe het in zijn werking gaat, die cursus. Ik heb hier sowieso al 5 à 6 personen die mee willen (echt absurt, er zijn maar 2 personen die de Enigma bedienen). Is dat dan een kwestie van even bellen en een afspraak maken, of zijn er vaste dagen voor ingesteld? En wat zijn de kosten daar ongeveer van? Het lijkt me ook zeer nuttige informatie voor andere Enigma-bezitters.
                  LJ

                  Comment

                  • moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

                    #10
                    vriendelijk verzoek om reacties over te organiseren cursussen te beperken tot cursusaanbod angaande de enigma lichtsturingen.

                    Dit maakt de zoekfunctie wat beter bruikbaar, houdt de discussie zuiver
                    Alvast dank voor uw aller mederwerking

                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                    Comment

                    • LJ
                      • Feb 2003
                      • 44

                      #11
                      Okay dankje Luc,

                      Logisch natuurlijk dat je de prijzen niet vermeld.
                      Een mening over de Nederlandse bedrijven zul je ook niet geven natuurlijk.

                      Misschien nog een kleine uitleg over mijn bovenstaande vraag, betreffende de rookmachine die op het moment dattie geen kanaal 113 moet aangeven, maar het toch doet?

                      LJ
                      LJ

                      Comment

                      • R. den Ridder
                        • Sep 2000
                        • 1500

                        #12
                        Hoi,

                        Via een niet nader te noemen site wordt een enigma te koop aangeboden.
                        Aangezien ik de Enigma de enige waardige opvolger voor de masterpiece vindt (ja, ik ben eenkennig) heb ik hier wel oren naar.

                        wat is een relevante tweedehandsprijs voor een goede tafel, zonder roadrash?
                        En waar moet ik op letten bij een check-up?

                        groeten,
                        Ralph

                        Comment

                        • movinghead
                          • Aug 2001
                          • 559

                          #13
                          Ralph wil je nou een Enigma of een Masterpiece?

                          Luc... als ik die metalen faders bij ons in de theek wil hebben kan ik die dus gewoon bij onze leverancier van die tafel bstellen?

                          <center>----------When technology is master, disaster comes faster----------</center>
                          <center>----------- Click for profile -----------</center>
                          [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

                          Comment

                          • lucken
                            • Sep 2002
                            • 342

                            #14
                            Neen, wij hebben zelf het initiatief genomen om de faders te gaan zoeken. Elke installateur die via ons aangeleverd wordt, kan deze faders bekomen.

                            Hartelijke groeten,

                            Luc

                            Comment

                            • R. den Ridder
                              • Sep 2000
                              • 1500

                              #15
                              Hee, mijn hart blijft bij de masterpiece liggen hoor, alleen begint deze wat aan de krappe kant te geraken gezien zijn 108 kanalen.

                              een setje van 48 parren, 2 1220's 8 MH's, wat theaterspots en zaallicht gaat niet van harte op een MP.
                              Aangezien de ENIGMA dezelfde modulaire programmeerwijze als een MP heeft (tenminste, hij komt er het dichtst bij) maar dan met 1048 dmx kanalen lijkt me dit een waardige tafel om naast de MP op de plank te staan :-)

                              groeten,
                              Ralph

                              Comment

                              Working...