dimmer laws/curve?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tjeerd
    • Nov 2002
    • 51

    dimmer laws/curve?

    Hallo allemaal,

    ik werk met verschillende dimmers en nu kan je op de dimmers verschillende curve's/law's selecteren mijn vraag is waar dient dit voor
    1 . S law
    2 . Liniar law
    3 . square law
    4 . fluorescent
    5 . TV

    ik doe r&r licht en soms theater. wat kan ik het best gebruiken en waarom?kan iemand dit in normaal te begrijpen taal uitleggen.

    alvast bedankt.
    Tjeerd.

  • -Bart-
    • May 2001
    • 827

    #2
    Deze settings zijn meestal bedoeld om een lineaire relatie te krijgen tussen ingesteld percentage en lichtopbrengst. 50% gedimd betekent immers niet altijd 50% van de lichtopbrengst.
    Dus afhankelijk van wat je er aan hebt hangen kies je voor een bepaalde curve.

    <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

    Comment

    • Robert
      • Aug 2000
      • 630

      #3
      Hallo Tjeerd,

      Law stelt hier de manier voor waarop de dimmercurve verloopt. Dus:

      Als je een lineaire curve instelt, geeft de dimmer bij een dmx waarde van 0 een voltage van 0 volt. Bij een dmx-waarde van 26 (dus ongeveer 10%) geeft de dimmer een voltage van ongeveer 23 volt (10%). Enzovoorts!

      Dus de grafiek die het verband weergeeft tussen de dmx-waarde en het aantal volts dat de dimmer op de uitgang zet is bij lineair een rechte lijn. Je kan die lijn ook boller laten lopen, of juist hoekiger. Dan heb je dus resp. S-law en square law.

      Ik weet niet precies waar je dit voor kan gebruiken, het lijkt me dat lineair prima voldoet voor normaal conventioneel licht. (Hoewel ik geloof dat bij 013 de dimmer voor de parren op square staan)

      Ik weet ook niet precies waar TV en fluorescent voor staan. Wellicht zal 1 van de 2 hetzelfde betekenen als "switch". Hiermee zet de dimmer geen spanning op de uitgang bij dmx-waardes 0 tot 128 (dus 0-50%) en 230V bij alles boven de 128 (dus boven de 50%). Handig voor goedkope lichteffecten met motoren erin, of voor spiegelbolmotoren als je die wilt schakelen. Of een ventilator voor de rook.

      Ik hoop dat iemand nog wat aanvulling kan geven.

      Groeten!

      Robert


      Maar ik heb turbosound!! Nou ja....... een T-shirt ervan!! En een webzijde!!!!

      Comment

      • Tjeerd
        • Nov 2002
        • 51

        #4
        dat is snel bart!

        weet jij dan ook wat voor curve je moet gebruiken voor par 56/64.
        voor switch mode moet je een andere menu instelling gebruiken.
        Het Gaat om een IES Executor 15AI
        alvast bedankt.
        Tjeerd



        Bijgewerkt door - Tjeerd op 01/11/2002 12:46:47

        Bijgewerkt door - Tjeerd op 01/11/2002 12:48:35

        Comment

        • Tjeerd
          • Nov 2002
          • 51

          #5
          Hallo,

          ik had eigenlijk wel wat meer reaktie verwacht.
          nu even het volgende. ik kan in m'n tafel ook dimmer law's/curves instellen (SGM studio)
          moet je op de tafel en de dimmers alles het zelfde instellen?

          alvast bedankt,
          Tjeerd

          iedereen weet het altijd beter, neem je kans en reageer!

          Comment

          • axs
            Moderator
            • Jun 2002
            • 2687

            #6
            citaat:
            moet je op de tafel en de dimmers alles het zelfde instellen?
            Je stuurt in dat geval op je tafel lineair uit... je dimmer verwacht een lineair signaal. Als je echter hier nog wat anders gaat naar toe sturen gaat hij de berekeningen doen op je input-signaal waardoor je rare output-curves kan krijgen...

            De groe(n)ten
            Tom Manshoven
            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

            Comment

            • -Bart-
              • May 2001
              • 827

              #7
              Als je je keuze op je tafel hebt tot het instellen van curves, dan moet je je dimmer op lineair zetten. Anders leg je twee curves over elkaar, en dat kan nooit de bedoeling wezen. Als je r&r en een beetje theater doet zou ik gewoon lekker voor par 56/64 een s curve gaan of lineair met een paar procentjes voorgloei. En als je zelf het verschil tussen de twee niet merkt, dan zal je klant het al helemaal ontgaan.

              T hangt er een beetje vanaf hoe je je scenes en chases programmeert.
              Doe je het volledig op het zicht, dan maakt niets uit voor welke curve je kiest, zolang je niet na het programmeren je dimmer op een andere law zet.

              Vind je (om de een of andere reden) het belangrijk dat een twee keer zo hoge dmx waarde uitstuurt resulteert in twee keer zoveel lumen, dan zou ik me als ik jou was me er eens goed in verdiepen in deze curves. Maar dan hebben we het eigenlijk alleen over studio omstandigheden, en daar hebben ze weer een pest hekel aan het dimmen van tl- en gloeilicht omdat telkens de kleurtemperatuur verandert.

              <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

              Comment

              Working...