Scan of movinhead?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • theo
    • Nov 2001
    • 503

    Scan of movinhead?

    Heb nu 4 scans met 575 hmi lampen,denk erover deze te vervangen door 4 movingheads met 250 msd lampen.
    Is dit een goede keus of ga ik er in lichtopbrengst op achteruit ?
    Heb de topics gelezen over de kleurtemp,maar kon niet de verhouding 575 hmi versus 250 msd ten opzicht van elkaar vinden.
    B.v.d. theo

  • Rudy Vorstenbosch
    • Jun 2001
    • 1429

    #2
    Beste Theo,

    Het is natuurlijk ook erg afhankelijk van de fixtures waar je over praat.

    Vertel eerst eens wat voor type scans je nu bezit, en wat je denkt aan te kopen.

    Nog een belangrijke overweging:

    Waar pas je de fixtures toe....

    Movingheads hebben natuurlijk nooit de snelheid van een moving-mirror (scan)

    SuCCeS

    Showtechniek

    Comment

    • Dave
      • Jan 2001
      • 757

      #3
      Inderdaad, waar ga je de fixtures toepassen. Als je bv. een drive-in show hebt zie ik het nut van die dingen niet als je 'maar' 6 meter truss hebt. Je wilt dan dat ze de zaal inschijnen, en niet op je draaitafel. Wat de lichtopbrengst betreft denk ik dat je zo beter uit bent. Laatst een drive-in gezien met een flink aantal clay paky scans, en daar tussenin 2 futurelight moving heads. Kan je wel vertellen dat die dingen me niet eens waren opgevallen ware het niet dat het display zo fel was.

      Familietheater.nl Eens familie, altijd familie.
      U x I = Boem.

      Comment

      • -Bart-
        • May 2001
        • 827

        #4
        Je kunt wel 101 topics openen en wij kunnen wel 1001 reply's posten. Maar ik denk dat je er toch het beste eens 2 kunt huren, er naast hangen, en een avond lang spelen. Voordat je een keuze maakt waar je later spijt van krijgt. Dat is die investering van een avond huur best wel waard.

        Persoonlijk zal ik nooit alle 4 je scans wegdoen, als je toch wat wilt vervangen, vervang er dan 2.

        <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

        Comment

        • LJ Gerrit
          • Apr 2002
          • 479

          #5
          Beste Theo,

          Ik ben het volkomen met Bart eens.
          Eerst 2st. inhuren en dan oordelen.

          ------------------------------------------------
          Without colour, there is no perception
          ------------------------------------------------
          MvG

          Gerrit Schottert
          Controllux

          Comment

          • theo
            • Nov 2001
            • 503

            #6
            Hallo,
            Ik doe alleen bands en heb 8 meter truss daar hangen 20 par 64 in plus de vier scans , wou nu de scans vervangen door movingheads vandaar. Maar wil niet op licht opbrengst achteruit.
            Doe geen drive inn of disco alleen live bands.
            gr theo.

            Comment

            • theo
              • Nov 2001
              • 503

              #7
              Oh ja sorry, heb nu de mjs magnum scanner 575 hmi met bijbehorende controller. 4 stuks met 1 tot en met 4 geconfigureerd.
              gr theo

              Comment

              • Robert
                • Aug 2000
                • 630

                #8
                Hallo Theo,

                Bij bands vind ik MH's zeer nuttig, zo kan je er eens voor kiezen om er en paar op de grond te zetten, wat ik persoonlijk een erg mooi effect vind. Verder heb je meer bereik met een MH, en de snelheid van scans heb je toch niet nodig. Bovendien kan je met MH's meestal rustigere bewegingen maken.

                En als je MH's vind met een goed "optisch pad" hoef je er in lichtopbrengst helemaal niet op achteruit te gaan.

                Grtz. Robert

                Maar ik heb turbosound!! Nou ja....... een T-shirt ervan!! En een webzijde!!!!

                Comment

                • handige harry
                  • Sep 2002
                  • 97

                  #9
                  Volgens mij ga je in lichtopbrengst flink achteruit. Je hebt 575 HMI en gaat voor 250 MSD? Dan moet je wel inleveren op lightoutput of er is iets vreemds aan de hand. (optiek e.d.) Je mag er toch wel vanuit gaan dat de opbrengst in lm van de HMI toch minsten 2 x zo veel is.
                  Of zie ik dit helemaal verkeerd???

                  Harry.

                  Comment

                  • axs
                    Moderator
                    • Jun 2002
                    • 2687

                    #10
                    Je lichtopbrengst zal zeker en vast achteruit gaan.
                    De specs voor een MSD250 is 18000 Lumen, 6700K of 8500K (philips-osram)
                    Voor een HMI575 zit je aan 49000 Lumen, 6000K (philips-osram)

                    Natuurlijk hangt de uiteindelijke opbrengst ook nog af van het optisch path dat het licht moet afleggen... maar je mag gerust stellen dat een HMI575 een dubbele lichtopbrengst heeft in vergelijking met een MSD250


                    De groe(n)ten
                    Tom Manshoven

                    Bijgewerkt door - mansho op 29/09/2002 17:17:14
                    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                    Comment

                    • lucken
                      • Sep 2002
                      • 342

                      #11
                      De lichtopbrengst hangt ook voor een groot gedeelte af van de gebruikte lenzen en reflectoren.

                      Wij hebben reeds metingen gedaan met verschillende merken en hieruit blijkt dat de lichtopbrengst, voor één zelfde type lamp, tot 60-70% kan verschillen, tussen de toestellen onderling.

                      Dus niet altijd afgaan op het gebruikte type lamp. Zet de toestellen naast elkaar en doe de metingen in dezelfde omstandigheden.

                      Comment

                      • axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

                        #12
                        citaat:
                        De lichtopbrengst hangt ook voor een groot gedeelte af van de gebruikte lenzen en reflectoren.
                        Zoals ik dus ook al aangaf in mijn posting... Maar over het volgende heb ik toch mijn twijfels:

                        citaat:
                        Wij hebben reeds metingen gedaan met verschillende merken en hieruit blijkt dat de lichtopbrengst, voor één zelfde type lamp, tot 60-70% kan verschillen, tussen de toestellen onderling.
                        Zou natuurlijk kunnen, maar 60-70% lijkt mij toch serieus overdreven... heb zelf nooit metingen gedaan, heb daar geen apparatuur voor, maar op het gevoel af zou ik zeggen max 10%, en dat lijkt me al veel!

                        De lichtopbrengst kan afhangen van een aantal factoren zoals :
                        - slechte focus
                        - lamppositie niet correct tov de spiegels
                        - vuile lenzen
                        - max aantal branduren bijna bereikt
                        - Let ook op het verschil tussen een MSD en MSD/2 lamp !!!

                        Ik denk dat jij een wel heel slecht onderhouden/afgestelde toestellen had... en er enkele goede tussenhad...

                        citaat:

                        Dus niet altijd afgaan op het gebruikte type lamp. Zet de toestellen naast elkaar en doe de metingen in dezelfde omstandigheden.
                        Dat is idd nog steeds de beste vergelijking die je kan maken!







                        De groe(n)ten
                        Tom Manshoven
                        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                        Comment

                        • DjJeroen
                          • Oct 2000
                          • 288

                          #13
                          Zit volgens mij ook nog wel verschil tussen een scan waar het eerst nog op een spiegel komt of een moving head waar het licht niet via een spiegel gaat.

                          Groeten Jeroen

                          Comment

                          • handige harry
                            • Sep 2002
                            • 97

                            #14
                            Heel groot verschil ja. Vooral met low-budget scans (spiegel uit beautykeesz of zo) maar ik neem aan dat Lucken wel zo slim is geweest om daar rekening mee te houden??? Verschil lijkt mij ook heel groot namelijk. Tevens moet je je niet blindstaren op het vermogen van de lamp. Ik weet niet hoe er gemeten is maar houdt de meetapparatuur rekening met verschil in kleurtemperatuur? Ik bedoel: tussen die 6700 of 8500K denkt je oog (oepsz kan niet) dat die 8500K veel scherper is, terwijl die in lumen wel eens minder kan zijn!

                            Comment

                            Working...