Buiten klussen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • John b
    • Jan 2002
    • 235

    Buiten klussen

    Heb gisteren een buitenklusje gedaan waarbij het de bedoeling was om een truss voor de podiumwagen te zetten en daar wat licht (parren) in te hangen.
    Ik vertrouwde het weer niet, dus ik stond er op dat alles in de wagen gehangen zou worden, dit was een wijs besluit wat het begon later keihard te regenen.
    Hoe gaan jullie hier mee om? want ik zie dat er best nog wel eens scans en movingheads buiten gebruikt worden, en de kans op een zomers wolkbreukje is altijd aanwezig.


    John.
    Das pas lekker
    John.
    Doe mij maar martin(i)
  • Powerlight TD
    • Jan 2002
    • 111

    #2
    Bij twijfel het zekere voor het onzekere nemen lijkt mij.
    Zeiltje erboven of anders niet gaan bouwen...
    2 weekjes geleden nog bij een beach party in Emmen,
    het weer leek vrij goed maar top het een beetje zwartjes in de lucht begon te worden, meteen de boel afgebroken en naar binnen gebracht.

    Met zeer veel hoogachting en waardering teken ik,

    Michel Tenhage

    Comment

    • martje
      • Nov 2000
      • 252

      #3
      zomer winter altijd voor een overkapping/trailer zorgen (lees klant) niet aanwezig gaan we niet bouwen je kan het risico niet lopen dat je parren en andere apparatuur een was beurtje krijgen.

      maar wij hebben MARTIN mzzl Martje L.J. on the road
      Groetjes,

      Mark Vermeulen

      Blussen noemen ze ook gecontroleerd uitlaten branden.......

      Comment

      • Jasper-Lichtbron
        • Jun 2001
        • 2155

        #4
        De macjes op de Dance Parade hebben het zwaar te verduren gehad, maar voor de main stage hingen die dingen onder een dakje, ik weet niet of ze die zelf gemaakt hebben of dat ze zo te vekrijgen zijn, maar er is er geen 1 uitgevallen; en het regende HARD!

        Greetz, DeejaysOnly (iCe)

        Comment

        • Destroyer
          • Apr 2002
          • 87

          #5
          Lampen (MH's, Parren, e.d.) kunnen best veel hebben en kunnen ook wel in de regen hangen. Zie het vaak genoeg.
          Maar zelf doe ik het nooit, ik neem het risico niet dat er iets uitvalt of kapot gaat. Kost weer veel geld.

          Comment

          • Juce
            • Aug 2001
            • 203

            #6
            Tijdens house torhout hadden we ook best veel in de regen hangen:
            4 ACL barren en 4 dataflashes per layertoren (4 in totaal)
            aantal citycolours (maar ja die kunnen daar wel tegen)
            en de studiospots en studiocolours die op het main hingen hebben toch ook een serieuze vlaag regen over zich gekregen toen de slagregen recht op het podium stond.
            En der is niets stukgegaan... en ik kan je verzekeren dat het pijpenstelen regende.

            Juce

            Comment

            • Rudy Vorstenbosch
              • Jun 2001
              • 1429

              #7
              Moving-heads, Scans, Stobe's, DMX/Dimmer barren en licht effecten kunnen absoluut niet tegen regen.

              Parren, Pc's, fresnels etc. etc. kunnen er redelijk goed tegen..

              Afdakjes voor scan's en moving-heads zijn niet kant en klaar te koop..
              Wel Dome's..
              Wij gebruiken voor buitenfestivals simpele Spaicikuipen (of hoe je dat ook mag schrijven)
              voor de moving-heads en strobe's.

              Ziet er niet heel erg tegek uit.

              A.E.D. heeft speciale "afdakjes " van Kunstof laten maken voor dit probleem...


              Het is allemaal een kwestie van inschatten..
              Electronica kan goed tegen het nate/vochtige weer zolang de lampen maar aan blijven..

              Parren in de regen bij voorkeur met een kleine pre-heat 10-20% continue..




              Showtechniek

              Comment

              • LSD
                • Jul 2002
                • 152

                #8
                Wij hebben al bij tientallen openluchtfuiven een lichtconstructie in openlucht geplaatst en al meerdere malen een serieuze plens gekregen. Nog nooit problemen gehad met stroomverlies of defecte apparaten.
                Het is een kwestie van een beetje opletten met wat je buiten hangt en hoe je dit doet. Parren kunnen goed tegen een buitje zolang je ervoor zorgt dat de regen niet recht in spiegel en/of de lamp kan vallen. Zorg er ook voor dat er geen water in je stekkers, verdeelblokken, etc kan lopen, want water en electriciteit... (Gebruik bijvoorbeeld spatwaterdichte stekkers.)
                De scans kan je vrij makkelijk afdekken als je ervoor zorgt dat de bovenkant onder de truss zit. Een stukje plastic over de truss zorgt ervoor dat er geen water in de ventilatiegaten loopt.
                bij movingheads ligt het moeilijker omdat deze moeilijker af te dekken zijn voor slagregen, deze hebben we dan ook steeds 'droog' op het podium gehangen.

                Algemeen : zorg er dus gewoon voor dat regen die ergens opvalt nergens 'in' loopt maar er 'terug af' loopt. Lukt dit niet, hang het dan niet buiten.

                Aan een buitje zijn voor en nadelen : het stof is er weer eens afgeregend, scheelt een poetsbeurt :-), maar je zet je spullen best achteraf 'te drogen'


                music is the dope
                ----------------------------------------------
                Tja... een uit de hand gelopen hobby is ook een hobby
                ----------------------------------------------

                Comment

                • Tiemen
                  • Dec 2001
                  • 944

                  #9
                  citaat:
                  Hoe gaan jullie hier mee om? want ik zie dat er best nog wel eens scans en movingheads buiten gebruikt worden, en de kans op een zomers wolkbreukje is altijd aanwezig.
                  De vogelstronten zijn eerder een probleem...

                  Maar voor de rest volg ik showtechniek : pars zijn geen probleem, met beetje preheat en niet natgeweg opruimen (eerst laten drogen, of eerst laten afkoelen)

                  Tiemen

                  Comment

                  • tididi
                    • Aug 2001
                    • 352

                    #10
                    wat dacht je dan van zeezand na een strandfeest .dit gaat echt overal in en tussen zitten kan je alles uitelkaar halen en blazen maar(met compresortje)

                    p.j
                    p.j

                    Comment

                    • Delirium crew
                      • Feb 2002
                      • 151

                      #11
                      citaat:A.E.D. heeft speciale "afdakjes " van Kunstof laten maken voor dit probleem...
                      Inderdaad ze zijn al gemaakt voor o.a.:
                      Mac 500
                      Mac 600
                      Mac 2000
                      Pattend light

                      Comment

                      • johan L.
                        • May 2001
                        • 384

                        #12
                        dat van die mortel/metselkuipen vondt ik een gewelidg idee heb het nu 2 keer buiten zien hangen en echt storen is het niet vindt ik zel.

                        echt een geweldige brainwave van iemand die vast is ontstaan na een paar flessen bier.


                        Back from the death
                        Net deed ie het nog.

                        Comment

                        • Rudy Vorstenbosch
                          • Jun 2001
                          • 1429

                          #13
                          Nee, waren geen flesjes bier...
                          ook geen andere dranken..
                          Was gewoon een oplossing vinden door een grote bouwmarkt in te lopen.. en daar te gaan bedenken hoe dat te realiseren...

                          Showtechniek

                          Comment

                          • reflection
                            • Mar 2002
                            • 413

                            #14
                            op de tilburgse kermis hangen er van die speciale plexiglas bakken overheen, lijkt ook net een speciekuip maar dan iets netter.

                            francis
                            Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc

                            Comment

                            • dj-theo
                              • Sep 2002
                              • 27

                              #15
                              Let bij het plaatsen van je dure spullen niet alleen op een afdak, kijk ook effe van welke kant de wind komt. De regen slaat met een beetje pech onder het podium.

                              Doei,
                              Theo.

                              Comment

                              Working...