Nieuwe MSD lamp

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Niek...
    • Nov 2001
    • 1094

    Nieuwe MSD lamp

    Beste mede-forummers;
    ik kan via onze Duitse leverancier een, naar het schijnt nieuw type, MSD 250/2 lamp kopen van Belgische makelij (merk is me zo ontschoten). Op zich erg normaal, maar het leuke is dat deze lamp een werktemperatuur van 9000 K (!!!) heeft, terwijl een Philips het bij 6400 K voor gezien houdt. Deze immense temperatuur heeft natuurlijk een enorm effect op de lichtopbrengst, maar waar ik nog niet uit ben:

    Kunnen mijn scans (Futurelight SC-380) deze temperatuur wel aan? Het geheel, met deze lampen, werkt wel bij de nieuwe Varyscans...

    --> Greetz Niek <--
    <b><font color=\"orange\">Greetz Niek</b></font id=\"orange\">
  • Carl
    • Nov 2000
    • 907

    #2
    Volgens mij is het zo dat die temperatuur slaat op de lichtkleur en is niet de temperatuur van de lamp.
    Die "temperatuur" komt van de vergelijking van de lichtkleur van een matzwart stuk platina van zoveel graden, als ik het me goed herinner.
    Aangezien het hier een gasontladingslamp betreft, kun je niets zeggen over de warmte ontwikkeling in de lamp, die heeft er niets mee te maken.
    Wat wel duidelijk is, is dat het licht zeer blauwig zal zijn.
    De zogenaamde witte LED's hebben ook zo'n hoge kleurtemp. (en worden niet heet)
    Een probleem met het gebruik van deze lamp is dus dat je ze niet kunt mixen met je oude lampen, want dat geeft kleurverschillen!

    Groeten,

    Carl

    Comment

    • Gerrit Hurkens
      • Dec 2000
      • 252

      #3
      Hmm, niet belgisch, gewoon philips:
      citaat:
      Watts: 250
      Volts: 90
      Base: GY 9.5
      Description: MSD 250/2
      Initial Lumens: 17,000
      Avg. Rated Life Hours: 2000
      Color Temp. (K): 8500
      CRI: 65
      Arc Length: 5
      Ik denk dat die leverancier niet kijkt op een graadje of 500 kelvin meer of minder.

      Gerrit Hurkens
      \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

      Comment

      Working...