DMX patching

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LJ Gerrit
    • Apr 2002
    • 479

    DMX patching

    Ik ben zoekende naar een soort van DMX patching systeem.
    De bedoeling is om overal in het pand DMX lijnen te hebben liggen met op diverse plaatsen patchvelden.(bijv. schouwburg/poppodium)
    Vervolgens wil op een centraal patchveld (computer) de diverse fixures een ID of adress toewijzen.
    Hiermee wil ik bijv. elke spot afzonderlijk toewijzen naar 1 van de aanwezige dmx tafels.

    Ik weet dat Ehternet ook zoiets bevat maar niet voor alle fixtures afzonderlijk, ik kan het mis hebben.

    Hopelijk begrijpt iemand mijn bedoeling, en kan mij op weg helpen om dit te realiseren. Of misschien heeft iemand een ander systeem.

    Ik zie jullie reacties tegemoet.


    ------------------------------------------------
    Without colour, there is no perception
    ------------------------------------------------
    MvG

    Gerrit Schottert
    Controllux
  • Rudy Vorstenbosch
    • Jun 2001
    • 1429

    #2
    Je kan simpel weg prikken, je zal toch altijd nog j tafel en je fixtures moeten patchen.
    lijnen legen en routen naar bepaald tafels is geen probleem.

    Mischien iets meer informatie van je plannen....

    Showtechniek

    Comment

    • LJ Gerrit
      • Apr 2002
      • 479

      #3
      Dat ik nog softwarematig moet patchen op de tafels lijkt me logisch.

      Ik heb het volgende plan:
      Stel in een poppodium hangen vast 6st. MH van merk X, met andere woorden, deze 6st. MH zijn eigendom van het poppodium.
      Nu komt er een reisgezelschap binnen voor een optreden, dit gezelschap bezit zelf ook een aantal MH van het merk X en tevens willen ze gebruik maken van die 6st. MH van het poppodium.

      Mijn bedoeling is dat dit gezelschap d.m.v. (hard)patchen die 6st. MH kunnen toewijzen naar hun eigen regietafel, zonder daarvoor het dak in te moeten om de DMX aan te passen.

      Ik hoop hiermee mijn bedoeling voldoende te hebben uitgelegt.

      Waarschijnlijk zullen er meerdere oplossingen zijn om dit op te lossen, ik hoor het graag.

      ------------------------------------------------
      Without colour, there is no perception
      ------------------------------------------------
      MvG

      Gerrit Schottert
      Controllux

      Comment

      • Rudy Vorstenbosch
        • Jun 2001
        • 1429

        #4
        Wat voor deze toepassing het best werkt is:
        een dmx lijn naar beneden van die 6 spotjes van jullie en die uit laten komen op bv. een 19" blindplaat met XLRén stop die plaat samen met een splitter in een rackje en klaar
        tafel rechtstreeks in de splitter en lijnen naar waar jij wil....
        (hoeft niet persee een splitter te zijn, mag ook zo'n zelfde blindplaat met alemaal female XLR's zijn die je dan doorsoldeerd.

        Showtechniek

        Comment

        • LJ Gerrit
          • Apr 2002
          • 479

          #5
          Die oplossing had ik zelf ook wel kunnen bedenken maar nu het volgende:
          Nu hangen er in de Arena te Amsterdam 120 MH, nu moeten deze MH willekeurig naar diverse tafels verwezen worden.
          Het is praktisch onmogelijk om 120 DMX lijnen te trekken. Hoe gaan we dit doen?

          ps ik vindt het tof dat je met me meedenkt.

          ------------------------------------------------
          Without colour, there is no perception
          ------------------------------------------------
          MvG

          Gerrit Schottert
          Controllux

          Comment

          • Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

            #6
            Dan zou je een tafel INPUT moeten maken die de info van DMX-INPUT omrekent naar een DMX-Output met een ander (gepatcht )adres. Met andere woorden : de info van hun tafel kanaal 501 reken jij om naar jou dmx kanaal 001. Optie : met een demuxprintje naar een analoog signaal, en dat dan weer multiplexen naar een ander kanaal. Bel ff met Rolight, die hebben (hadden?) zo'n systeem.

            Vezels, vitamines, mineralen,

            stiekum toch wereldkampioen geworden

            Comment

            • Tiemen
              • Dec 2001
              • 944

              #7
              citaat:
              Optie : met een demuxprintje naar een analoog signaal, en dat dan weer multiplexen naar een ander kanaal
              Wtf is het nut hiernu weer van? Effe ouderwets gaan doen?

              Al je fixtures hebben een bepaald adres, hoe je het ook draait of keert, en we gaan ervan uit dat je dat adres niet kan wijzigen vanop afstand (Xspot en een paar andere HES fixtures kunnen dit wel, maar dan met specifieke HES tafel). Het doorlinken van een willekeurige fixture naar een willekeurig tafel is onmogelijk, ja onmogelijk, tenzij je inderdaad iedere fixture een aparte dmxlijn geeft en die allemaal hardpatcht met splitters (en NIET doorsolderen, dmx letterlijk 'splitsen' kan ik niet meer dan dom noemen). Je zit dus met bepaalde gebieden (nooit meer dan 512 kanalen tezamen) die op 1 lijn liggen (of gesplit, maar uiteindelijk op 1 kabel); een zogenaamde 'universe'. Daar kan je niets aan veranderen, tenzij door kabeltjes in het dak te versteken. Die universe kan je dan op een bepaalde tafel aansturen. Als er nu 120 mhs hangen met bvb. elk 15 kanalen (ik zeg maar wat), dan heb je 1800 kanalen nodig, dus je kan 4 dmx universes maken en die 4 dan door gelijk welke tafel aansturen.

              Over ethernet zou ik nog niet te veel praten, de Xspot is tot nu toe de enige die dit geimplementeerd heeft, misschien is in de toekomst DMX-RDM een oplossing...

              Tiemen

              Comment

              • gerwin1
                • May 2002
                • 20

                #8
                Hoi gerrit,

                Gerrit ik zou eens kijken bij LSC-Lighting (www.lsclighting.com.au), die maken een product genaamd DMXchange.Misschien is dit de oplossing.

                Met vriendelijke groet,

                Gerwin van den Brink

                Comment

                • rigger
                  • May 2002
                  • 16

                  #9
                  Met boosters en mergers kan je meer tafels op een lijn krijgen (merger) en de lijnen weer splitsen (booster) ik weet niet of je daar verder mee komt.

                  Comment

                  • Rudy Vorstenbosch
                    • Jun 2001
                    • 1429

                    #10
                    citaat:Nu hangen er in de Arena te Amsterdam 120 MH, nu moeten deze MH willekeurig naar diverse tafels verwezen worden.
                    Het is praktisch onmogelijk om 120 DMX lijnen te trekken. Hoe gaan we dit doen?

                    ps ik vindt het tof dat je met me meedenkt.
                    Er hangen meer MH's in de amsterdam arena op dit moment, maar dat even terzijde.

                    Ik ben op deze klus mede verantwoordelijk vor de DMX en verdere infrastructuur van al het licht.

                    Het is daar als volgt:

                    AVO Diamond III
                    AVO Diamond III
                    AVO Saphire 2K

                    geloof het of niet maar heel basic... niet in secties maar in 3 groepen te weten:

                    Groep 1: Conventioneel : parren, blinders, acl's, citycolors, data-flashes, prik-kabel en rookdozen.

                    Groep 2: Intelligent Bewegendlicht COLOR / WASH (Studio Color 250/575)

                    Groep 3: Intelligent Bewegendlicht SPOT / PROFILES (Studio Spot 250/575 MAC2K)

                    Even een klijn overzicht van wat er hangt: (heb geen zin om plots te scannen.)

                    er hangen 6 "Kroonluchters" daarin hangen resp.
                    8x MAC 2K
                    8x SC 575
                    4x SS 250
                    8x Prik-kabel
                    8x Spook-light
                    8x 6-Bar
                    4x ACL set

                    per kroon...

                    dit is dus per kroonluchter opgesplitst in 3 DMX lijnen

                    Ik weet niet hoe je dat anders zou willen realiseren behalve met ethernet...

                    Als jij een andere oplossing hebt houd ik me aanbevolen...worden we namelijk samen rijk!


                    Showtechniek

                    Comment

                    • Tiemen
                      • Dec 2001
                      • 944

                      #11
                      citaat:
                      Ik weet niet hoe je dat anders zou willen realiseren behalve met ethernet...
                      DMX-RDM, zal waarschijnlijk de tussenstap zijn tussen ethernet en de nu bestaande dmx...

                      Tiemen

                      PS, tis klein, niet klijn

                      Comment

                      • LJ Gerrit
                        • Apr 2002
                        • 479

                        #12
                        Tiemen, wat houdt DMX-RDM in. Kan ik ergens informatie krijgen hierover.

                        Gerwin, bij LSC heb ik de vraag al neer gelegd. Waarschijnlijk kunnen zij het oplossen d.m.v. hun DNA serie. Maaar i.v.m. vakantie van hun R&D duurt dit enkele weken.

                        Showtechniek, dat er meer hangt in de Arena momenteel dat weet ik, onze buren hebben wat MH geleverd (o.a. 68st. Mac2000 toch???)

                        ------------------------------------------------
                        Without colour, there is no perception
                        ------------------------------------------------
                        MvG

                        Gerrit Schottert
                        Controllux

                        Comment

                        • Tiemen
                          • Dec 2001
                          • 944

                          #13
                          Je mag nog zoveel DNA systemen gebruiken als je wil, uiteindelijk kom je altijd bij DMX uit, en dat is niet in staat adressen te wijzigen, dus het komt erop neer dat je adressen altijd dezelfde blijven. Gewoon dmx-lijnen gaan routen met dat DNA systeem kan dus wel, maar alleen maar in groepen, niet spot per spot, want je zou overlappende adressen krijgen dan, en dat kan niet. Hoe je het dus draait of keert, je zal altijd groepen (of kringen) hebben die een universe vormen, die kan je dan wel natuurlijk met die DNA-bakken routen naar bepaalde tafels.

                          DMX-RDM : protocol dat op dit moment door de ESTA ontwikkeld wordt, en het is een veralgemening van een protocol dat HES gebruikt in de Status Cue (maar dit werd meer als firmware update mogelijkheid en feedback gebruikt). Het zal over de 'standaard' 3 aderige dmx kabel kunnen gebruikt worden (niet 5 aderig). Welke fixtures het al ingebouwd hebben weet ik niet, ook welke tafels het nu al ondersteunen is me onbekend. Maar het is een tussenstap naar ethernet, want het is veel goedkoper in te bouwen (geen tcp/ip stacks in fixture...) en er is geen nood aan hubs en nieuwe kabels.

                          Tiemen

                          Comment

                          • Tiemen
                            • Dec 2001
                            • 944

                            #14
                            citaat:
                            Vervolgens wil op een centraal patchveld (computer) de diverse fixures een ID of adress toewijzen.
                            Leg me eens uit hoe de op vakantie zijnde R&D van LSC dit wil oplossen? Ik ben heel geinteresseerd!

                            Tiemen

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #15
                              citaat: citaat:
                              --------------------------------------------------------------------------------

                              Optie : met een demuxprintje naar een analoog signaal, en dat dan weer multiplexen naar een ander kanaal

                              --------------------------------------------------------------------------------


                              Wtf is het nut hiernu weer van? Effe ouderwets gaan doen?

                              Dan kun je Hullie hunnie kanaal 100, of 101, ff snel ompatchen naar jou kannaal 300, of 301, door alleen de Dipsticks ff om te zetten.

                              En goedkoper, want je hoeft geen computer te kopen, en sneller, want je hoeft noet naar de centrale computer om die instellingen om te zetten, en weer terug te lopen om te testen etc.

                              Vandaar dus.




                              stiekum toch wereldkampioen geworden

                              Comment

                              Working...