DMX Synchroon laten lopen met multitrack audio

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hitvision
    • Jun 2003
    • 389

    DMX Synchroon laten lopen met multitrack audio

    Beste collega's,

    Ik zoek naar een simpele goedkoopste oplossing om een multitrack synchroon te laten lopen met verschillende audiotracks. Korte inleiding: Het gaat om een project waarbij een muziekstuk 3 uur lang speelt en waarbij om de zoveel tijd verschillende geluidseffecten en stemmen te horen zijn. De bedoeling is dat de op DMX aangestuurde verlichting / effecten synchroon lopen met deze tracks.

    Nu wordt deze show handmatig bediend. Dit wil ik graag automatiseren.

    Hoe werkt het nu:
    De show wordt gedraaid met Reaper en een Tascam audiointerface met 8 uitgangen. In Reaper staan dus 8 tracks audio en die tracks worden naar de verschillende audio uitgangen gestuurd. 1 track is over alle 8 speakers te horen en de overige 7 tracks zijn specifiek aan verschillende kanalen gekoppeld. De verschillende effecten en stemmen komen dus uit specifieke luidsprekers (Zie het als Villa Volta in de Efteling waarbij Hugo spreekt en andere mensen met elkaar in gesprek zijn die uit verschillende luidsprekers te horen zijn).

    De licht en rook en vuur effecten die wij gebruiken worden nu handmatig via de lichttafel aangestuurd via verschillende scenes.

    Kortom geen raketwetenschappen maar technisch prima te doen.

    We willen de show straks door 1 persoon laten starten en beheren en we willen voor dit project af van de lichttafel. (Lichttafel Pearl 2008 blijven we gebruiken maar voor dit project is het wat overkill aangezien we maar 192 DMX kanalen gebruiken) Nu gebruiken we dus een laptop, audiointerface en een losse lichttafel. We willen naar een systeem met alleen laptop, audiointerface en een DMX dongle. Is er een programma a-la Reaper waarbij ik 8 kanalen audio kan routen en waarbij een DMX strip aan kan worden toegevoegd? Dan zouden we middels een DMX dongle ipv lichttafel de licht- / rook- en vuureffecten aan kunnen sturen.

    Dit kan met timecode en midi maar dan hebben we dus nog steeds de externe lichttafel nodig wat we dus niet willen.

    Wie heeft er een idee? We vragen om de goedkoopste oplossing met bovenstaande eisen. Er is geen budget maar we willen wel bezien of de kosten opwegen tegen wat we nu hebben.

    Ik hoor het graag!

    PS: Is er een hardwarematige oplossing waardoor we de hoeveelheid apparatuur kunnen beperken is dit te overwegen.
    Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!
  • Ampli
    • Aug 2014
    • 58

    #2
    Ben niet echt bekent met reaper, maar reaper kan midi aan sturen

    Hiermee kan je veel software gebruiken voor het licht

    ikzelf gebruik als lichtsturing bv sweetlight , hier kan je midi codes mee ontvangen die weer lichten en effecten aansturen
    bv deze http://www.licht-geluid.nl/sweetligh...interface.html

    De software kan je gratis downloaden om te proberen voor dat je de interface koopt,
    je kan dan met de 3d vieuwer alles programeren en kijken of het klopt
    de software is gratis inc toekomtige updates
    programeren vind ik ook zeer makkelijk/aanpassingen ook
    Last edited by Ampli; 05-11-17, 11:19.

    Comment

    • Hitvision
      • Jun 2003
      • 389

      #3
      Is het intern routen van midi mogelijk is dan mijn vraag. Dit is mij niet bekend. Als dat het geval is dan zijn er legio mogelijkheden maar ik had niet het idee dat software A een midisignaal intern kan verzenden naar software B op dezelfde laptop. Ik ken idd wel de mogelijkheid om b.v. een midi keyboard op je laptop aan te sluiten om je lichtsoftware aan te sturen. Maar intern een midi signaal routen is mij niet bekend.
      Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

      Comment

      • Ampli
        • Aug 2014
        • 58

        #4
        Volgens mij is dat mogelijk ja
        je kan het ja eens uitproberen,
        de software is hier te downloaden https://sweetlight-controller.com/download/
        de software is ook zonder interface volledig werkend
        op hun forum hebben ze dit staat https://thelightingcontroller.com/vi...hp?f=76&t=4169
        evt kan je daar ook informeren over reaper in combi met lichtsoftware
        Last edited by Ampli; 06-11-17, 02:11.

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          en als alles niet werkt? Dan heb ik nog wel een goedkoper studioschone tascam MTS-30 voor je in de verkoop

          lekker belangrijk!

          Comment

          • Hitvision
            • Jun 2003
            • 389

            #6
            LoL. Die ken ik nog
            Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

            Comment

            • Ws Soundexpresse
              • Jun 2001
              • 1007

              #7


              Denk dat dit is wat je zoekt... via Midi en SMPTE te triggeren. Is een live recorder, show 1x opnemen en klaar....
              Wellicht is er ruimte in reaper om een SMPTE spoor bij te voegen?
              Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

              Comment

              • Hitvision
                • Jun 2003
                • 389

                #8
                Ik zou kunnen kijken naar SMPTE in in Reaper.

                Inmiddels ook een tip gekregen: https://www.venuemagic.com/

                Het zou toevallig zijn maar kent iemand dit? Vanaf laptop te draaien en 512 kanalen DMX aan te sturen en een multitrack player. Hier kun je een externe geluidskaart op aansluiten zoals onze TASCAM met 8 outs en een losse DMX dongle. Dan draait alles vanaf 1 plek en kun je ook makkelijk terug of verder in de show gaan met een druk op de knop.

                Gebruikerservaringen zijn welkom. De kosten zijn zeker de overweging waard. De Classic versie zou voldoende zijn voor net onder de € 350,--.

                Fijn in ieder geval dat er wordt meegedacht!
                Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

                Comment

                • MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

                  #9
                  Qlab kan dit

                  Comment

                  • GGGss
                    • Jan 2018
                    • 1

                    #10
                    Al eens aan QLC+ gedacht?
                    Zowel audio, aanstuurbaar via midi, getimede acties etc...
                    En gratis daarenboven en een actief forum.
                    Mijn 2 cents

                    Comment

                    • Hitvision
                      • Jun 2003
                      • 389

                      #11
                      Lijkt mij zeker de moeite waard om dit eens te gaan uittesten. Kan er alleen nog niet uit halen of deze ook meerdere audio outputs kan aansturen. Dit laatste is wel een vereiste maar dat ga ik uit proberen! Dankjewel voor deze fijne en wellicht afdoende en als bonus goedkope oplossing!
                      Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

                      Comment

                      • Hitvision
                        • Jun 2003
                        • 389

                        #12
                        Het heeft even geduurd maar uiteindelijk de oplossing gevonden. Ik heb Venuemagic Express aangeschaft voor iets onder de € 50,--. Daarnaast had ik al een Enttec open DMX dongle. Het is mogelijk om met een virtual MIDI device (LoopBe / gratis) een link te maken van Reaper naar Venuemagic. Met andere woorden in Reaper heb ik een virtual instrument toegevoegd en die laat ik 3 midi signalen (3 tonen) uitsturen op het moment waarop een tijdlijn in Venuemagic moet starten. Via virtual MIDI device luistert Venuemagic naar de juiste input signalen die Reaper uit stuurt. Hierdoor kan ik een tijdlijn in Venuemagic starten, stoppen en terug naar het begin laten gaan. Doordat ik gebruik blijf maken van Reaper heb ik via de Tascam audio interface gewoon 8 separate audiotracks en wordt de tijdlijn van Venuemagic gestart door Midi. Alleen Venuemagic DMX+AV heeft de mogelijkheid om meerdere audiosporen en meer dan een stereouitgang te gebruiken. Aangezien deze verzie om en nabij de € 600,-- koste wilde ik het toch anders proberen. Het resultaat is een vooraf geprogrammeerde show voor 8 kanalen aan geluid en een synchroon lopende lichtshow voor iets meer dan € 100,-- als je zelf nog een Enttec dongle moet kopen.
                        Shortlist:
                        Venuemagic Express 3.1 (Net onder €50,--)
                        Enttec open DMX Dongel (Had ik al maar ligt tussen de €60,-- en €70,--)
                        LoopBe1 (Gratis niet commercieel anders net onder €12,--)

                        Kortom maximaal €132,-- om een leuke lichtshow mee te programmeren voor o.a. Halloween. Hiervoor heb ik het gebruikt. Middels een presentatie afstandsbediening (ben de naam even kwijt maar jullie weten wat ik bedoel) kon ik dus draadloos de show instarten en resetten.


                        Groetjes Christian.
                        Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

                        Comment

                        • SPS
                          • Mar 2004
                          • 1662

                          #13
                          Zo doe ik het ook! Alleen gebruik ik Daslight4 als licht software en dongle
                          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                          Comment

                          Working...