Pipe and Drape Alternatief

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juul
    • Jul 2017
    • 7

    Pipe and Drape Alternatief

    Een licht, goedkoop alternatief voor Pipe and Drape. Dit systeem heeft geen onbenullige Base Plates nodig, past in een transporttas en ziet er strak uit. Vooral voor de compacte particuliere en zakelijke aangelegenheden zoals bandjes, kleine (kinder-)voorstellingen, presentatie en muziek in kroeg, restaurant of hotel is dit erg geschikt.

    www.thelightbear.com

    (ontwikkelaar en leverancier van Admiral Slide en Showtec Slide Complete)

    Verzoek aan Moderator: dit topic staat op de verkeerde plek. Wellicht kan dit verplaatst worden naar LIVE FORUM
    Last edited by Juul; 19-09-17, 23:09.
  • geenstijl21
    • Jan 2008
    • 462

    #2
    Hallo Juul,

    Heb je iets meer technische gegevens? Veiligheid van dit soort constructies valt af staat vaak met een slimme oplossing of gewicht. Wat kan het qua horizontale kracht aan? Wat gebeurt er als een deur open staat en een windvlaag naar binnen komt?
    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

    Comment

    • vasco
      • Oct 2003
      • 2567

      #3
      Ik zet ook mijn kanttekening bij de veiligheid van dit systeem.

      Je hebt het over geen zware baseplates nodig maar hoe ga je dit stabiel overeind houden zonder tegengewicht?

      Ik zie aan de achterzijde wel het idee van de onderzijde tegen achterover vallen maar zonder stoeptegels hierop komt het best makkelijk naar voren. Heb ik weliswaar geen zware baseplates maar zware stoeptegels mee op klus om aan de achterzijde op het frame te leggen tegen voorover vallen.

      Ander punt, is dit net als Pipe and Drape traploos in hoogte en lengte te verstellen?
      Locaties zijn niet altijd precies (een veelvoud van) 3 meter. Heb ook wel eens 2,17 breed nodig of met twee sets om 5,43 breed te overspannen. Ook zijn sommige locatie maar 2,35 meter hoog (vergaderzalen met verlaagde geluidsabsorberende plafonds bijvoorbeeld) en geen 2,50.
      Last edited by vasco; 22-09-17, 15:19.

      Comment

      • Juul
        • Jul 2017
        • 7

        #4
        Dank voor de vragen en excuus voor de late reactie. Geensteil21 vroeg: Veiligheid van dit soort constructies valt af staat vaak met een slimme oplossing of gewicht. Wat kan het qua horizontale kracht aan? Wat gebeurt er als een deur open staat en een windvlaag naar binnen komt? Antwoord: In dit geval valt en staat het met een slimme oplossing. Aan de uiteinden komen scharnierende delen. Door aan weerszijden een hoek te creƫren zal de constructie niet vallen. Mocht er een lange wand gerealiseerd moeten worden dan zal de wand om de twee meter scharnieren en ontstaat er een kleine 'zigzag-vorm' in de wand. Is wel mooi, maar voor lange en grote afscheidingen is Pipe&Drape denk ik geschikter. Dit systeem is bedoeld voor kleine en compacte zettingen waarbij de gebruiker geen zin heeft om een flighcase gevuld met zware telescopische buizen en BasePlates te vervoeren. 6 meter van dit gordijn en frame past met gemak in een tas, is veel lichter dan P&D en deze past in de kofferbak van praktisch elke auto.

        Comment

        • Juul
          • Jul 2017
          • 7

          #5
          Wat kan het qua horizontale kracht aan? Wat gebeurt er als een deur open staat en een windvlaag naar binnen komt? De grootte van de horizontale kracht is afhankelijk van de hoek die de scharnierende delen hebben. Echter bestaat dit systeem uit elementen van 1 meter. Elk element heeft een eigen gordijn. De gordijnen zitten niet met klittenband o.i.d. aan elkaar vast dus de wind zal openingen maken tussen de gordijnen en daardoor wordt de constructie in horizontale richting minder zwaar belast. Het frame bestaat uit 20x20 mm aluminium buizen. Het is dus heel licht. Mocht de constructie onverhoopt toch vallen dan is het gewicht dat iemand eventueel tegen zich aan krijgt heel laag. Waar P&D dus z'n stabiliteit vindt d.m.v. gewicht is dat hier d.m.v. een breder draagvlak. Helaas kan ik geen cijfers geven wat betreft 'krachten'. Het leent zich niet voor montage van lampen of iets dergelijks. Daarvoor is het te licht. Maar het geringe gewicht is aantrekkelijk voor de 'kleine evenementen'.
          Last edited by Juul; 28-09-17, 11:54.

          Comment

          • Juul
            • Jul 2017
            • 7

            #6
            Beste Vasco, Ik snap je kanttekeningen, maar als de scharnierende delen zorgen voor een zeer stabiel geheel. In jouw afbeeldingen wordt geen gebruik gemaakt van de scharnierende delen. P&D haalt zijn stevigheid uit gewicht. Dit systeem haalt zijn stevigheid uit het vergroten van het raakvlak d.m.v. de scharnierende delen. Dit systeem is erg licht...heel licht. Het is nog nooit omgevallen, maar mocht dat gebeuren dan raakt er niemand gewond i.v.m. het geringe gewicht. Stoeptegels zijn niet nodig.
            Het is niet traploos in te stellen omdat het moet ogen als een strak en mooi gordijn dat aan een aluminium buis zweeft. Een gordijn hangt pas mooi als het de vloer niet raakt en liefst 1,5 cm boven die vloer hangt. Toch is het mogelijk een verticaal buisje er tussenuit te halen zodat de hoogte 2,11 wordt. Wij zullen namelijk ook gordijnen van 2,11 meter gaan leveren. Helaas zullen de gordijnen van 2,50 dan dus deels op de grond liggen en niet mooi hangen. Minimale breedte is 2 meter. Daarna kan het met steeds een meter worden uitgebreid. Het systeem bestaat dus uit elementen van 1 meter. Elk element heeft een eigen gordijn. Dit gordijn is al aan de buis bevestigd dus hoeft er niet elke keer aan- en afgedaan te worden. Omdat er scharnierende delen zijn is het mogelijk om een breedte van bijvoorbeeld 5,43 te realiseren. Voor meer info, zie mijn antwoorden op andere vragen in deze topic.

            Comment

            • vasco
              • Oct 2003
              • 2567

              #7
              Originally posted by Juul
              ...In jouw afbeeldingen wordt geen gebruik gemaakt van de scharnierende delen. P&D haalt zijn stevigheid uit gewicht. Dit systeem haalt zijn stevigheid uit het vergroten van het raakvlak d.m.v. de scharnierende delen...
              De afbeelding is niet van mij maar van jouw. Het is een screenshot van jouw product op de kickstart website. Mag dan aannemen dat hier de scharnierende delen er wel inzitten maar je hebt het recht gezet net als P&D (wat ook een erg veel gebruikte methode is als backdrop tenslotte, onder een hoek plaatsen kom ik nauwelijks tegen) en vandaar mijn vraag hoe hou je dit stabiel zonder tegengewicht?

              Daar ik begrijp dat dit niet net als P&D als volledige backdrop/want opstelling kan worden gebruikt en tevens niet variabel is in hoogte en lengte zie ik de meerwaarde juist in P&D. Daarmee kan men volledig zonder zich/zag frame opstelling een strakke rechte want maken met mooi geplooid gordijn exact van wand tot wand zonder een knik te moeten maken. Vaak is transport geen probleem in ons werk, gaan toch al genoeg grote zware kisten, truss, etc in een bus/vrachtwagen, daar kan wel P&D bij.

              Toch succes gewenst met je kickstart, allicht leuk voor bijvoorbeeld fotografen, showrooms, etc.

              Comment

              • Juul
                • Jul 2017
                • 7

                #8
                Vasco, excuus voor deze late reactie. In het basispakket zijn twee scharnierende delen inbegrepen. Deze zijn nodig om het geheel stabiel te houden door ze inderdaad onder een hoek te plaatsen. Er zijn veel kleine gezelschappen en organisaties die dit systeem als backdrop kunnen gebruiken. Het onder een hoek plaatsen van de zijkanten is voor artiesten heel prettig. Daardoor is er niet alleen aan de achterkant een 'afscheiding'. De schuine zijkanten suggereren namelijk aan de zijkant ook een afscheiding die zichtbaar en vooral voelbaar is. Daarmee wordt een speelplek gecreƫerd voor artiesten.
                P&D is voor grotere evenementen geschikter dan dit systeem. Maar dit systeem is voor veel artiesten en kleine evenementen een prima alternatief ivm het gunstigere gewicht en prijs. Ik snap dat de grote verhuurbedrijven niet direct interesse hebben vanwege de voordelen van P&D die jij schetst. Ik noem het 'P&D alternatief' omdat er een grote markt is waar dit systeem geschikt voor is en waarvoor P&D te lomp en te duur is. Vooral als het gaat om het uit het zicht plaatsen van spullen tijdens een evenement op bijvoorbeeld een school is dit ideaal. En inderdaad....veel fotografen tonen interesse omdat zij mogelijkheden zien en niet met zware kisten op pad gaan. P&D is voor hun veel te lomp en te zwaar. Op Kickstarter is het niet gelukt het bedrag bij elkaar te harken, maar op de achtergrond krijg ik veel mailtjes van mensen die interesse hebben. Volgend jaar is dit systeem te koop...is de bedoeling.
                Last edited by Juul; 01-11-17, 11:59.

                Comment

                Working...