Hangar verlichten met guirlandes.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Staaf
    • Feb 2003
    • 398

    Hangar verlichten met guirlandes.

    Ik moet binnenkort voor een huwelijksfeest een hangar verlichten met guirlandes (lichtkrans met gloeilampen).
    In de hangar hangen kwikdamplampen welke een verschrikkelijk koud licht geven, de klant wil dit oplossen met die guirlandes.
    Het gaat over een hangar van 25m op 25m, de nok is 6m. De guirlandes komen op 3m hoogte.
    Bedoeling is dat de guirlandes enkel boven het eetgedeelte komen (400m2)
    Ik voorzie voorlopig 160 lopende meter. De gloeilampen zijn 25w/st.

    Iemand hier ervaring mee? Is dit voldoende?
    Volgens wat ik bereken kom ik op 85 lumen/m2

    Het feest gaat door begin juni, dus tot 21.00 of zo is er nog zonlicht.
    Nobody is a virgin; life fucks us all!
  • Kleur explosie
    • Mar 2017
    • 80

    #2
    Ik ben nog maar een weekje bezig met leren voor lichttechniek, dus ik beweer niet dat ik het goed heb, maar Ik denk dat 1 lamp 4,4 lux gaat geven op de tafel ongeveer.





    4π r² = 50 m²
    25 / 50 = 0,5W

    -


    η =
    Φ = 220Lm
    P = 25W


    η = Φ / P
    220Lm / 25W = 8,8Lm/W

    -


    0,5 W/m² = 4,4 lux



    Comment

    • Staaf
      • Feb 2003
      • 398

      #3
      Bedankt voor je reactive. Hoe kom je aan die 50m2?

      Ik zie dat ik nog een belangrijk gegeven vergeten ben. Er hangen aan die guirlandes lampjes per meter.
      Ik voorzie dus 160 lampen van 25W: dus 4000W
      Nobody is a virgin; life fucks us all!

      Comment

      • Kleur explosie
        • Mar 2017
        • 80

        #4
        400 m² / 160 lampen maakt 2,5 m² per lamp.
        220 lumen / 2,5 m² = 88 lumen per m² op 1m.


        In deze berekening ben jij uitgegaan van een spot die exact 220 lumen geeft op 2,5 m² op 1 meter hoogte. Dit is niet correct.





        Als we aannemen dat 1 gloeilamp op de string naar alle richtingen evenveel uitstraalt moet je dus de oppervlakte berekenen die zich bevindt op 2 meter. De gloeilamp hangt 3 meter hoog en de tafel is ongeveer 1 meter hoog. Voor deze berekening gebruik je de omgekeerde kwadratenwet voor straling uit een puntbron.


        4π r² De straal van de bol (gloeilamp straling) op 2 meter is 2m, de totale oppervlakte rondom de gloeilamp is dan 50m². Vervolgens heb ik het aantal lumen per Watt uitgerekend en daarmee 1m² recht onder de lamp uitgerekend. (ik verwaarloos de weerkaatsing van de fitting en de ruimte)





        Stel jij zou een spot gebruiken van 220 lumen op exact 2,5 m² op 1 meter hoogte ,dan zou je alsnog de Inverse Square Law moeten gebruiken. Dus in die berekening zou je dan nog steeds rekening moeten houden met de afstand tussen lamp en tafel. De verlichtingssterkte staat in omgekeerd kwadratisch verband met de lengte van de lichtbundel.


        400 m² / 160 lampen maakt 2,5 m² per lamp.
        220 lumen / 2,5 m² = 88 lumen per m² op 1m.


        88 lumen per m² in omgekeerd kwadratisch verband (op 2m afstand) maakt dan 88 / (2x2) = 22 lux. Let er op dat je dan ook geen 2,5 m² belicht, maar 10 m²

        --

        Edit: toch denk ik dat ik een grandioze fout maak, het zou vele malen aannemelijker klinken dat je 22lux hebt op de tafel van 1 lamp. Ik hoop dat iemand anders hier een licht op wil werpen.......
        Last edited by Kleur explosie; 19-04-17, 11:19.

        Comment

        • beyma
          • Oct 2002
          • 1614

          #5
          Ik hoop dat je nog wel wat meer dan alleen lampengordel gaat ophangen ? Klein Par spotje op dimmer per tafel bv ?
          Hou er ook rekening mee dat er (waarschijnlijk) een fotograaf rond loopt die nog iets wil kunnen doen zonder flitser te moeten gebruiken.

          Verder vind ik de onderlinge lampafstand op de gordel van 1 meter erg groot, had best 50 cm hart op hart gemogen en dan heldere 15 Watt lampjes met grote kogel er in, dan hangt er tenminste wat!
          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

          Comment

          • Staaf
            • Feb 2003
            • 398

            #6
            Ik kan met niets anders weg van verlichting in die hangar, niets direct in elk geval.
            Eén kant van de hal komt 25 m backdrop aan truss. Daar kan ik evt nog Par64's op kwijt.
            Nobody is a virgin; life fucks us all!

            Comment

            • Kleur explosie
              • Mar 2017
              • 80

              #7
              Kun je niet beter een filter voor die kwikdamplampen maken, beetje creatief zijn......
              En ik weet niet wat voor back-drop je gaat gebruiken, maar in een donkere kleur werkt dat ook niet mee.
              Ik vrees dat dit plan geen succes gaat worden en dat je dit beter moet overdenken.
              Last edited by Kleur explosie; 23-04-17, 19:10.

              Comment

              • vasco
                • Oct 2003
                • 2567

                #8
                Originally posted by Kleur explosie
                Kun je niet beter een filter voor die kwikdamplampen maken, beetje creatief zijn......
                Lokaties waarderen het veelal niet als je met hun inventaris gaat rommelen.

                Comment

                • beyma
                  • Oct 2002
                  • 1614

                  #9
                  Originally posted by Kleur explosie
                  Ik vrees dat dit plan geen succes gaat worden en dat je dit beter moet overdenken.
                  Daar ben ik ook een beetje bang voor.
                  Voor "ons" als A/V mensen is het gewoon een klus maar voor je klant is het (als het goed is) de mooiste dag van hun leven...

                  Aan de andere kant, zijn klant heeft deze locatie uitgekozen en misschien willen zij juist een "industrial look" of misschien komt er nog wel een catering bedrijf die de zaal verder gaat aankleden ?
                  Kwikdamplampen voorzien van een filtertje zou ik zeker niet doen, er blijft gewoon teveel verspreid licht uitkomen zal nooit sfeer aan een zaal geven. (zelfs niet bij industrial)

                  Ik zou als aanvulling persoonlijk meer denken aan mooie bloemstukken in van die grote witte bloempotten met led verlichting er in.
                  En dan een stuk of 20 daarvan op grote sokkels verspreid tussen de tafels.
                  Of grote LED Sphere bollen zoals deze http://www.licht-geluid.nl/showtec-l...D%20sphere%20& , kijk als je daar een guirlande van maakt hangt er serieus wat leuks in de lucht

                  Maar ja nogmaals, het is maar net wat zijn klant wil en welk budget ze hebben natuurlijk!
                  Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                  Comment

                  • Staaf
                    • Feb 2003
                    • 398

                    #10
                    Ik ben bezig met het te overdenken, vandaar dit topic.
                    Ik heb het aantal gloeilampen opgetrokken naar 200 stuks.
                    Er worden nog een 12-tal led uplighters voorzien.
                    Op de lange truss voorzie ik een 10-tal multiparren met brede afstraling. Par 64 's geven volgens mij en te gebundeld licht.

                    De klant wil eigenlijk alleen maar guirlandes. Het budget speelt niet zo. Ze hebben vooral een bepaald plaatje in hun hoofd. Ik zit vooral met het ding dat het in één keer goed moet. Er is geen tweede kans.
                    Nobody is a virgin; life fucks us all!

                    Comment

                    • Kleur explosie
                      • Mar 2017
                      • 80

                      #11
                      Goed bezig en verstandig om het hier te overleggen! (en ik leer er ook nog wat van)

                      De meeste par's zitten idd zo om en nabij de 25 tot 35 graden, je zou dan eventueel kleinere kunnen nemen en meer verspreiden en dan met dimmen een egaal geheel maken. Of een par's waar je een flood-lens voor kunt schuiven. Let er wel op dat wanneer je met led gaat werken (zeer slecht spul*, maar je weet het maar nooit) dat wanneer men ook wil filmen er echt een heel irritant flikker beeld kan ontstaan. (zorg dus voor een hoge refresh-rate)

                      Als je de afmetingen hebt van de locatie (zit, bar, buffet, dans) en eventueel een plattegrond van de tafelzetting dan kunnen we je wellicht nog beter op weg helpen. Eventueel kun je rekening houden met het buffet, is dit door een catering gedaan met uitgifte of een lopend buffet? Indien het lopend is zou je met verlichting het buffet gedeelte smakelijker kunnen maken. Ook kun je met de tafelzetting rekening houden door het bruidspaar net even wat anders te belichten zodat zij er uit springen, het draait tenslotte om hun.

                      Ook moet je er rekening mee gaan houden wat er aan stroom beschikbaar is, de ene hangar is de andere niet en het is natuurlijk wel van belang om te bepalen wat je kunt gebruiken aan verlichting. Mogelijk moet je nog een schakel/verdeel inrichting gebruiken. En als er muziek aanwezig is, kun je dan alles goed verdelen over verschillende groepen.

                      Ook is het wellicht interessant om even na te denken over de verzekeringskwestie.... wat als er brand ontstaat door de verlichting?

                      Uiteraard speelt het budget ook wel mee, 100 of 1000 euro maakt wel ietsje's verschil.....

                      *

                      Edit:

                      @vasco, je hebt gelijk en kan mij voorstellen dat mensen dat liever niet hebben.
                      @beyma, jij weet wel mooie dingen te bedenken! Kost een beetje, maar dan heb je wat.
                      @Staaf, https://www.youtube.com/watch?v=gVuSmUl6Dws 18x1w RGB, 7-DMX, chain DMX/P, 1200Hz, 25graden, +/- 20 euro per stuk als je even zoekt.
                      Last edited by Kleur explosie; 25-04-17, 21:39.

                      Comment

                      • beyma
                        • Oct 2002
                        • 1614

                        #12
                        Originally posted by Staaf
                        Er is geen tweede kans.
                        Het zal vast niet het eerste feest zijn wat daar gehouden wordt !! Misschien kan je aan foto's komen hoe andere het hebben aangepakt en daarvan kan je een hoop ideeën opdoen.

                        Blijf vooral goed communiceren met je klant !!! Vertel ze alle veranderingen en/of aanvullingen en ook waarom je dat doet. Maar blijf zo dicht bij mogelijk bij het plaatje wat zij voor ogen hebben.

                        Hoe ik het me een beetje voorstel in mij hoofd wat jij nu gaat doen:





                        En dit is wat ik zou voorstellen aan een klant...



                        Maar ja nogmaals, blijf bij hun plaatje. Als zij iets simpels willen, dan is dat maar zo en zou me er dan ook niet al te druk meer om maken.

                        Bron van de foto's : http://www.hangar43.be/sfeerbeelden/
                        Last edited by beyma; 25-04-17, 20:21.
                        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                        Comment

                        • Kleur explosie
                          • Mar 2017
                          • 80

                          #13


                          Bron: http://www.weddings.banquetevent.com...ilding-30.html



                          Bron: https://www.yelp.com/biz/hangar-21-fullerton



                          Bron: https://nl.pinterest.com/earlethapearl/wedding-ideas/



                          Bron: http://optricsltd.com/dt_gallery/wedding-lighting/



                          Bron: http://optricsltd.com/author/jeff/page/2/



                          Bron: http://optricsltd.com/dt_gallery/lighting-edison-bulbs/

                          Ik heb de lampen niet geteld, maar het geeft wellicht een indruk

                          PS: http://www.licht-geluid.nl/forum/arc...p/t-11606.html Dinner uitlichten.
                          Last edited by Kleur explosie; 25-04-17, 21:53. Reason: Extra foto's

                          Comment

                          Working...