J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 1 van de 2 1 2 Laatste

Standaard Welke DMX kabel voor een klein theater?

Beste forumleden,

In een klein theater willen wij onze dmx bekabeling aanpakken, wat nu nog gewoon dap xlr kabels zijn. Wij hebben fresnels en een aantal rgb pars. Wij willen in de toekomst ook movinglights aanschaffen.

We willen op elke trust een 5 polig dmx prikpunt maken(we zijn nu nog aan het doorlussen, ziet er niet uit), die met 5 polig dmx kabel naar de splitter loopt. Ik zat te denken aan de DAP Dig-Quad kabel met Neutrik kabeldelen en chassisdelen.

Hebben jullie ideeën en of verbetering?

Alvast bedankt,

Mvg Nick

Ingeschreven
    Nov 2000

Standaard

Blijf alsjeblieft weg bij die Chinese wanproducten. Voor een paar centen meer koop je goed materiaal, waar je gewoon meer en veel langer plezier van gaat hebben.
    Neutrik, Switchcraft, Amphenol of dergelijke connectoren, Tasker, Cordial, Sommer, Klotz, Prefer zijn goede kabelmerken en selecteer daar de DMX kabel uit, is toch net even anders dan standaard microfoonkabel. Er zijn nog meer goede merken uiteraard, even zoeken en lezen, geeft bergen informatie.
    Vanuit een goede splitter naar elke Truss is een prima idee. Wellicht is het toch handiger om met 3-polig te gaan/blijven werken. De DMX standaard schrijft inderdaad de 5-polige voor, maar heel veel apparaten hebben 3-polig. Een hele berg verloopjes is ook niet echt handig.
    Any errors in tact, fact or spelling are entirely due to transmission error.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carl Bekijk Posts
    Blijf alsjeblieft weg bij die Chinese wanproducten. Voor een paar centen meer koop je goed materiaal, waar je gewoon meer en veel langer plezier van gaat hebben.
    Neutrik, Switchcraft, Amphenol of dergelijke connectoren, Tasker, Cordial, Sommer, Klotz, Prefer zijn goede kabelmerken en selecteer daar de DMX kabel uit, is toch net even anders dan standaard microfoonkabel. Er zijn nog meer goede merken uiteraard, even zoeken e....
    Ah oke, thx voor de info!

Ik was van plan om dan een 5P en een 3P prikpunt te gaan maken, van de zelfde kabel. De 3 en 5p worden nooit tegelijk gebruikt.
    Is dit mogelijk? dus de 5p kabel op de 5p aansluiten en de 3p of geeft dit reflectie in het signaal?

Groeten Nick

Ingeschreven
    May 2005

Standaard

Naast elkaar? Hoe denk je dat ze dat doen in een apparaat als een movinghead of iets dergelijks...

DMX is allemaal niet zo spannend als vaak voor gehouden word. Zorg dat alles gewoon goed gemaakt is, nette kabel en goede pluggen. Goed solderen en de afscherming isoleren is minstens net zo belangrijk.
    En als het dan lang word en naar veel punten, gebruik dan een DMX splitter, (al is het maar een showpech) dat levert veel meer op als hele dure kabels.
    Ik begin bij de tafel altijd al met een splitter zodat er een galvanische scheiding is (sommige goede tafels hebben dat ook ingebouwd) dan achter het podium nog 1 om het te verdelen. Mocht je nu ooit een probleem krijgen, dan is het meteen duidelijk waar het fout gaat. Kan ook soms zijn doordat er iets aangesloten word wat zelf signaal op de DMX zet, (Master slave functie bij ledparren oid) dat gaat dan nooit verder als de splitter.
    Laatst gewijzigd door DJ Antoon; 11-11-16 om 17:49.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DJ Antoon Bekijk Posts
    Naast elkaar? Hoe denk je dat ze dat doen in een apparaat als een movinghead of iets dergelijks...

DMX is allemaal niet zo spannend als vaak voor gehouden word. Zorg dat alles gewoon goed gemaakt is, nette kabel en goede pluggen. Goed solderen en de afscherming isoleren is minstens net zo belangrijk.
    En als het dan lang word en ....
    Ik snap wat je bedoeld, dat hebben we ook. Vanaf onze lichttafel gaan er nu 2 dmx universes naar 2 verschillende splitters. Deze hangen niet in de trusten maar in een een patchkast. Vanaf deze pachtkast naar de trusten. Hier wil ik gewoon een prikpunt met 3 en 5 p dmx maken.

Mijn vraag luid nu, is het mogelijk om op 1 5p dmx kabel een 3p en een 5p chassisdeel tegelijk aan te sluiten? Of krijg je dan reflectie in het signaal? Of moet ik van de 5p kabel gebruiken als 2x 3p? Dus elk chassisdeel 2p aansluiten + shield.

Ingeschreven
    May 2005

Standaard

Ik ben bang dat je me niet begrijpt...

Standaard

en het is TRUSS, niet TRUST

Ingeschreven
    Oct 2002

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vester86 Bekijk Posts
    en het is TRUSS, niet TRUST
    Klopt, maar het valt mij op dat mensen die in een theater werken of een theater achtergrond hebben vrijwel altijd praten over trusten.... heel apart

Misschien komt dat vanwege de oude "trekken wanden" die ze daar vroeger gebruikte ? Treks = Trust ?
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Standaard

Treks is net zo fout, het zijn trekken, en het is een trekkenwand, geen trekswand. In het engels overigens een flybar

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beyma Bekijk Posts
    Klopt, maar het valt mij op dat mensen die in een theater werken of een theater achtergrond hebben vrijwel altijd praten over trusten.... heel apart
    Dat truss vaak fout benoemd wordt, valt mij ook wel op. Maar ik hoor dit toch zelden of nooit van iemand die in het vak zit. Maar zo heb je wel meer van die hardnekkige: een aanhangwagen met twee assen en tandemmaster noemen. Heeft niets met het topic te maken, maar dit soort eigenaardigheden zijn blijkbaar onuitroeibaar.

Groet,
    Kasper

Labels voor dit Post

Forum Rechten