Welke DMX kabel voor een klein theater?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nickxofficial
    • Nov 2016
    • 3

    Welke DMX kabel voor een klein theater?

    Beste forumleden,

    In een klein theater willen wij onze dmx bekabeling aanpakken, wat nu nog gewoon dap xlr kabels zijn. Wij hebben fresnels en een aantal rgb pars. Wij willen in de toekomst ook movinglights aanschaffen.

    We willen op elke trust een 5 polig dmx prikpunt maken(we zijn nu nog aan het doorlussen, ziet er niet uit), die met 5 polig dmx kabel naar de splitter loopt. Ik zat te denken aan de DAP Dig-Quad kabel met Neutrik kabeldelen en chassisdelen.

    Hebben jullie ideeën en of verbetering?

    Alvast bedankt,

    Mvg Nick
  • Carl
    • Nov 2000
    • 907

    #2
    Blijf alsjeblieft weg bij die Chinese wanproducten. Voor een paar centen meer koop je goed materiaal, waar je gewoon meer en veel langer plezier van gaat hebben.
    Neutrik, Switchcraft, Amphenol of dergelijke connectoren, Tasker, Cordial, Sommer, Klotz, Prefer zijn goede kabelmerken en selecteer daar de DMX kabel uit, is toch net even anders dan standaard microfoonkabel. Er zijn nog meer goede merken uiteraard, even zoeken en lezen, geeft bergen informatie.
    Vanuit een goede splitter naar elke Truss is een prima idee. Wellicht is het toch handiger om met 3-polig te gaan/blijven werken. De DMX standaard schrijft inderdaad de 5-polige voor, maar heel veel apparaten hebben 3-polig. Een hele berg verloopjes is ook niet echt handig.

    Comment

    • nickxofficial
      • Nov 2016
      • 3

      #3
      Originally posted by Carl
      Blijf alsjeblieft weg bij die Chinese wanproducten. Voor een paar centen meer koop je goed materiaal, waar je gewoon meer en veel langer plezier van gaat hebben.
      Neutrik, Switchcraft, Amphenol of dergelijke connectoren, Tasker, Cordial, Sommer, Klotz, Prefer zijn goede kabelmerken en selecteer daar de DMX kabel uit, is toch net even anders dan standaard microfoonkabel. Er zijn nog meer goede merken uiteraard, even zoeken e....
      Ah oke, thx voor de info!

      Ik was van plan om dan een 5P en een 3P prikpunt te gaan maken, van de zelfde kabel. De 3 en 5p worden nooit tegelijk gebruikt.
      Is dit mogelijk? dus de 5p kabel op de 5p aansluiten en de 3p of geeft dit reflectie in het signaal?

      Groeten Nick

      Comment

      • DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

        #4
        Naast elkaar? Hoe denk je dat ze dat doen in een apparaat als een movinghead of iets dergelijks...

        DMX is allemaal niet zo spannend als vaak voor gehouden word. Zorg dat alles gewoon goed gemaakt is, nette kabel en goede pluggen. Goed solderen en de afscherming isoleren is minstens net zo belangrijk.
        En als het dan lang word en naar veel punten, gebruik dan een DMX splitter, (al is het maar een showpech) dat levert veel meer op als hele dure kabels.
        Ik begin bij de tafel altijd al met een splitter zodat er een galvanische scheiding is (sommige goede tafels hebben dat ook ingebouwd) dan achter het podium nog 1 om het te verdelen. Mocht je nu ooit een probleem krijgen, dan is het meteen duidelijk waar het fout gaat. Kan ook soms zijn doordat er iets aangesloten word wat zelf signaal op de DMX zet, (Master slave functie bij ledparren oid) dat gaat dan nooit verder als de splitter.
        Last edited by DJ Antoon; 11-11-16, 17:49.

        Comment

        • nickxofficial
          • Nov 2016
          • 3

          #5
          Originally posted by DJ Antoon
          Naast elkaar? Hoe denk je dat ze dat doen in een apparaat als een movinghead of iets dergelijks...

          DMX is allemaal niet zo spannend als vaak voor gehouden word. Zorg dat alles gewoon goed gemaakt is, nette kabel en goede pluggen. Goed solderen en de afscherming isoleren is minstens net zo belangrijk.
          En als het dan lang word en ....
          Ik snap wat je bedoeld, dat hebben we ook. Vanaf onze lichttafel gaan er nu 2 dmx universes naar 2 verschillende splitters. Deze hangen niet in de trusten maar in een een patchkast. Vanaf deze pachtkast naar de trusten. Hier wil ik gewoon een prikpunt met 3 en 5 p dmx maken.

          Mijn vraag luid nu, is het mogelijk om op 1 5p dmx kabel een 3p en een 5p chassisdeel tegelijk aan te sluiten? Of krijg je dan reflectie in het signaal? Of moet ik van de 5p kabel gebruiken als 2x 3p? Dus elk chassisdeel 2p aansluiten + shield.

          Comment

          • DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

            #6
            Ik ben bang dat je me niet begrijpt...

            Comment

            • vester86
              • Jul 2010
              • 164

              #7
              en het is TRUSS, niet TRUST

              Comment

              • beyma
                • Oct 2002
                • 1614

                #8
                Originally posted by vester86
                en het is TRUSS, niet TRUST
                Klopt, maar het valt mij op dat mensen die in een theater werken of een theater achtergrond hebben vrijwel altijd praten over trusten.... heel apart

                Misschien komt dat vanwege de oude "trekken wanden" die ze daar vroeger gebruikte ? Treks = Trust ?
                Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                Comment

                • vester86
                  • Jul 2010
                  • 164

                  #9
                  Treks is net zo fout, het zijn trekken, en het is een trekkenwand, geen trekswand. In het engels overigens een flybar

                  Comment

                  • Kasper
                    • Jul 2004
                    • 171

                    #10
                    Originally posted by beyma
                    Klopt, maar het valt mij op dat mensen die in een theater werken of een theater achtergrond hebben vrijwel altijd praten over trusten.... heel apart
                    Dat truss vaak fout benoemd wordt, valt mij ook wel op. Maar ik hoor dit toch zelden of nooit van iemand die in het vak zit. Maar zo heb je wel meer van die hardnekkige: een aanhangwagen met twee assen en tandemmaster noemen. Heeft niets met het topic te maken, maar dit soort eigenaardigheden zijn blijkbaar onuitroeibaar.

                    Groet,
                    Kasper

                    Comment

                    • richardv
                      • May 2014
                      • 39

                      #11
                      Om even terug te komen op de vraag: je kan een 3 polige direct na een 5 polige gebruiken.
                      Tegelijk gebruiken is inderdaad niet goed. Het moet namelijk altijd een keten blijven.
                      Als je de beide aansluitingen direct naast elkaar zet zou ik niet zo bang zijn voor reflecties.

                      Er zijn best een hoop misverstanden omtrent DMX.
                      DMX is inderdaad 120 Ohm, dat is iets anders dan microfoonkabels.
                      Maar dat verschil valt in de praktijk heel erg mee..
                      Waar het wel fout kan gaan is met reflecties en onderbrekingen.
                      Dat laatste is logisch en geld natuurlijk voor alle signalen, maar die reflecties kan bij DMX verraderlijk zijn.
                      Maar toegegeven, we moeten ook weer niet te spannend er over doen.
                      DMX is (zeker in deze tijd) qua data erg langzaam maar het gevaar zit hem in de steile flanken van het digitale DMX signaal.
                      Dwz: Het signaal is geen sinusachtig signaal (zoals bij audio) maar het zijn digitale blokgolven.
                      Die steile flanken van de blokgolf geven dus de reflecties.

                      Het gevaar van die reflecties kan je vergelijken met echo in het audio: het kan storend zijn maar meestal is het wel verstaanbaar.
                      Als de echo zo uitkomt dat de spreker niet meer goed kan verstaan ga je woorden missen.
                      Dat is met digitaal net zo: zolang het signaal door de aangesloten apparaten begrepen word is die reflectie niet erg.
                      Maar je voelt hem aankomen: het verschil tussen net wel begrijpen en net niet begrijpen is soms maar klein.
                      En je loopt dus een risico zodra er storende reflecties ontstaan.
                      En dat gebeurd nooit tijdens de repetitie....

                      Maar dat is best goed te voorkomen: werk altijd in een keten, dus alles achter elkaar (na de tafel, of na een splitter) en gebruik altijd een 120 Ohm afsluitweerstand op het laatste apparaat.
                      Dan heb je in elk geval de reflecties aardig in de hand.
                      Moet eerlijk zeggen dat ik wel eens na een voorstelling er nog achter kwam dat ik de afsluitweerstand nog in de broekzak had.
                      Alles had prima gewerkt maar je moet het risico niet willen lopen....
                      Die afsluitweerstand kan makkelijk maken met een XLR plug. Tussen de hete en koude (2 &3) kant soldeer je 120 Ohm.

                      Je hebt speciale dmx kabel van 120 Ohm.
                      Voor de duidelijkheid: dat is niet de weerstand van de kabel maar de impedantie. Men noemt dat ook wel de wisselstroom weerstand.
                      Deze waarde veranderd niet met de lengte van de kabel....
                      Maar ik gebruik al jaren microfoonkabel en dat is nog nooit fout gegaan.
                      Ik denk dat DMX te langzaam is om daar echt last van te hebben.
                      Is het een nieuwe installatie en heb je de keuze? Gebruik dan de 120 Ohm kabel.

                      Die 5 polige connector was ooit bedoeld om ook signalen terug te kunnen sturen naar de tafel maar dat is nooit gebeurd voor zover ik weet.
                      Last edited by richardv; 22-12-16, 17:38.

                      Comment

                      • DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

                        #12
                        Originally posted by richardv
                        voor de duidelijkheid: dat is niet de weerstand van de kabel maar de capaciteit. Men noemt dat ook wel de wisselstroom weerstand.

                        Die 5 polige connector was ooit bedoeld om ook signalen terug te kunnen sturen naar de tafel maar dat is nooit gebeurd voor zover ik weet.
                        Bijna goed wisselstroom weerstand noemt men impedantie, en zeker niet de capaciteit, dat is weer iets anders, een kabel met een hoge capaciteit verzwakt de hoogste frequenties meer, waardoor je blokgolven meer een zaagtand worden, dat wil je niet te veel.
                        Moderne DMX (RS485/RS422) transceivers zijn slew rate limited, dat wil zeggen de blokgolf is een klein beetje ontdaan van de steile flanken / hoogste frequenties, zorgt voor minder storing / reflecties. Terminators worden in dit geval minder belangrijk, ik gebruik ze over kortere afstanden eigenlijk nooit, en altijd met goede microfoon kabel.

                        RDM is het terugpraat protocol:

                        Comment

                        • richardv
                          • May 2014
                          • 39

                          #13
                          @DJ Antoon: je hebt helemaal gelijk. ik had het al gewijzigd maar niet op verzenden gedrukt....
                          De impedantie ontstaat door de LC kringen van de kabel; de C (capaciteit, daar was ie :-) ontstaan door de isolatie en de spoel L (spoel) welke door de geleider gevormd word.

                          Comment

                          • beyma
                            • Oct 2002
                            • 1614

                            #14
                            Kan het fout hebben, maar volgens mij is de DMX kabel 110 Ohm ? Tenminste, dat staat er bij mij opgedrukt....
                            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                            Comment

                            • SPS
                              • Mar 2004
                              • 1662

                              #15
                              Hmm, staat er in formules waarin impedanties worden berekend niet ergens een f (frequentie) resp. w (radiaal) grootheid?
                              Bij welke freq. is die kabel dan 110/120 ohm?
                              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                              Comment

                              Working...