J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 2 Eerste 1 2

Standaard

Om even terug te komen op de vraag: je kan een 3 polige direct na een 5 polige gebruiken.
    Tegelijk gebruiken is inderdaad niet goed. Het moet namelijk altijd een keten blijven.
    Als je de beide aansluitingen direct naast elkaar zet zou ik niet zo bang zijn voor reflecties.

Er zijn best een hoop misverstanden omtrent DMX.
    DMX is inderdaad 120 Ohm, dat is iets anders dan microfoonkabels.
    Maar dat verschil valt in de praktijk heel erg mee..
    Waar het wel fout kan gaan is met reflecties en onderbrekingen.
    Dat laatste is logisch en geld natuurlijk voor alle signalen, maar die reflecties kan bij DMX verraderlijk zijn.
    Maar toegegeven, we moeten ook weer niet te spannend er over doen.
    DMX is (zeker in deze tijd) qua data erg langzaam maar het gevaar zit hem in de steile flanken van het digitale DMX signaal.
    Dwz: Het signaal is geen sinusachtig signaal (zoals bij audio) maar het zijn digitale blokgolven.
    Die steile flanken van de blokgolf geven dus de reflecties.

Het gevaar van die reflecties kan je vergelijken met echo in het audio: het kan storend zijn maar meestal is het wel verstaanbaar.
    Als de echo zo uitkomt dat de spreker niet meer goed kan verstaan ga je woorden missen.
    Dat is met digitaal net zo: zolang het signaal door de aangesloten apparaten begrepen word is die reflectie niet erg.
    Maar je voelt hem aankomen: het verschil tussen net wel begrijpen en net niet begrijpen is soms maar klein.
    En je loopt dus een risico zodra er storende reflecties ontstaan.
    En dat gebeurd nooit tijdens de repetitie....

Maar dat is best goed te voorkomen: werk altijd in een keten, dus alles achter elkaar (na de tafel, of na een splitter) en gebruik altijd een 120 Ohm afsluitweerstand op het laatste apparaat.
    Dan heb je in elk geval de reflecties aardig in de hand.
    Moet eerlijk zeggen dat ik wel eens na een voorstelling er nog achter kwam dat ik de afsluitweerstand nog in de broekzak had.
    Alles had prima gewerkt maar je moet het risico niet willen lopen....
    Die afsluitweerstand kan makkelijk maken met een XLR plug. Tussen de hete en koude (2 &3) kant soldeer je 120 Ohm.

Je hebt speciale dmx kabel van 120 Ohm.
    Voor de duidelijkheid: dat is niet de weerstand van de kabel maar de impedantie. Men noemt dat ook wel de wisselstroom weerstand.
    Deze waarde veranderd niet met de lengte van de kabel....
    Maar ik gebruik al jaren microfoonkabel en dat is nog nooit fout gegaan.
    Ik denk dat DMX te langzaam is om daar echt last van te hebben.
    Is het een nieuwe installatie en heb je de keuze? Gebruik dan de 120 Ohm kabel.

Die 5 polige connector was ooit bedoeld om ook signalen terug te kunnen sturen naar de tafel maar dat is nooit gebeurd voor zover ik weet.
    Laatst gewijzigd door richardv; 22-12-16 om 17:38.

Ingeschreven
    May 2005

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door richardv Bekijk Posts
    voor de duidelijkheid: dat is niet de weerstand van de kabel maar de capaciteit. Men noemt dat ook wel de wisselstroom weerstand.

Die 5 polige connector was ooit bedoeld om ook signalen terug te kunnen sturen naar de tafel maar dat is nooit gebeurd voor zover ik weet.
    Bijna goed wisselstroom weerstand noemt men impedantie, en zeker niet de capaciteit, dat is weer iets anders, een kabel met een hoge capaciteit verzwakt de hoogste frequenties meer, waardoor je blokgolven meer een zaagtand worden, dat wil je niet te veel.
    Moderne DMX (RS485/RS422) transceivers zijn slew rate limited, dat wil zeggen de blokgolf is een klein beetje ontdaan van de steile flanken / hoogste frequenties, zorgt voor minder storing / reflecties. Terminators worden in dit geval minder belangrijk, ik gebruik ze over kortere afstanden eigenlijk nooit, en altijd met goede microfoon kabel.

RDM is het terugpraat protocol:
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Remote_Device_Management

Standaard

@DJ Antoon: je hebt helemaal gelijk. ik had het al gewijzigd maar niet op verzenden gedrukt....
    De impedantie ontstaat door de LC kringen van de kabel; de C (capaciteit, daar was ie :-) ontstaan door de isolatie en de spoel L (spoel) welke door de geleider gevormd word.

Ingeschreven
    Oct 2002

Standaard

Kan het fout hebben, maar volgens mij is de DMX kabel 110 Ohm ? Tenminste, dat staat er bij mij opgedrukt....
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Ingeschreven
    Mar 2004

Standaard

Hmm, staat er in formules waarin impedanties worden berekend niet ergens een f (frequentie) resp. w (radiaal) grootheid?
    Bij welke freq. is die kabel dan 110/120 ohm?
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Labels voor dit Post

Forum Rechten