RGB leds voor video

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GuntherM
    • Jan 2006
    • 163

    RGB leds voor video

    Hoi allen,

    ik doe momenteel audio en light voor een voetbal vereniging in de perszaal.
    Nu is daar enkel wat spotjes met halogeen voorzien om de coaches hun persbabbel te laten doen.
    Ik heb een 4 bar met led lights die ik bedien met DASlight. Zou ik deze kunnen gebruiken om hun uit te lichten?
    Ik maak me en beetje zorgen wat betreft de flikker frequentie van mijn leds.
    Vooral omdat er gefilmd wordt met HD camera's en een iPhone voor een live stream via Facebook.
    Iemand een idee, wat er kan mis lopen?
    Het is de bedoeling dat de leds niet gedimd worden, want dan krijg je de flikkering wel uiteraard.
    Ik heb op het IBC speciale lichtbakken gezien met leds, maar zijn peperduur.

    Bedankt alvast.
    Last edited by GuntherM; 12-10-16, 11:18. Reason: toevoeging item
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    #2
    Waarom niet eens gewoon proberen?

    Comment

    • beyma
      • Oct 2002
      • 1614

      #3
      Waarom wil je overstappen naar LED ? Wordt het te warm in de ruimte met de halogeen lampen ?
      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Tegenwoordig gebruikt elke cameraploeg leds om interviews bij te verlichten.

        Comment

        • GuntherM
          • Jan 2006
          • 163

          #5
          Halogeen verlichting = 3 spotjes van 20w, zeker niet voldoende om die tafel te verlichten, daarom dacht ik aan mijn led lights. één van de weken gaan we eens een try out doen.

          Comment

          • beyma
            • Oct 2002
            • 1614

            #6
            Originally posted by frederic
            Tegenwoordig gebruikt elke cameraploeg leds om interviews bij te verlichten.
            Klopt, voor ENG werk is het prima maar in de studio zijn de meeste belichters er toch -nog- niet zo kapot van hoor, huidtinten komen vaak niet zo mooi over op beeld met led en daarom wordt er nog steeds veel met PL "softbakken" + grid in combi met traditioneel halogeen licht gewerkt.
            Verder is het in de studio natuurlijk allemaal vele malen groter en staat de presentatie veel verder weg dan bij ENG op locatie waar de presentator een meter van de lens af staat.
            Hier een voorbeeld van zo'n PL softbak http://www.coollights.biz/product_in...04a9d5290697be onder op die pagina zie je het bijpassende grid.

            Uiteraard kan Gunther altijd nog een wit filter voor z'n led lampjes hangen om het licht wat 'zachter' te maken, bv LEE 220 (frost) of LEE 216 (diffusion)
            Last edited by beyma; 14-10-16, 15:11.
            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

            Comment

            • SPS
              • Mar 2004
              • 1662

              #7
              Uiteraard kan Gunther altijd nog een wit filter voor z'n led lampjes hangen om het licht wat 'zachter' te maken, bv LEE 220 (frost) of LEE 216 (diffusion)[/QUOTE]

              Mijn ervaringen met frost voor een RGB LED zijn niet heel positief. Het filter zit dan heel dicht op de lichtbronnen, en "integreert" niet echt goed.
              m.a.w. je blijft gewoon de drie afzonderlijke LED's zien en frostwerking is bijna nul. (tenzij ik iets helemaal fout doe natuurlijk.....)
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

              Comment

              • beyma
                • Oct 2002
                • 1614

                #8
                Originally posted by SPS
                Mijn ervaringen met frost voor een RGB LED zijn niet heel positief.
                Ik denk dat dat grotendeels te maken heeft met wat voor armatuur je werkt, met die typische platte pannenkoek paneeltjes gaat frost niet werken maar met bv een PAR56 behuizing weer wel, alleen blijft er van de licht opbrengst niet veel meer over helaas....
                En dan nog zet ik vraagtekens bij een RGB spot voor video want welke kleur gaat er uit dat spotje komen?? Dit alles verklaart waarom de panelen die wel geschikt zijn voor video zo duur zijn!
                Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                Comment

                • GuntherM
                  • Jan 2006
                  • 163

                  #9
                  Ik heb ondertussen de hand kunnen leggen op een PAR 56 wash armatuur met 90w COB led, je krijgt daar zelfs grijstint uit, we hebben het geprobeerd en zelfs met dimming werkt het. Alleen was het inderdaad wat zoeken naar de juiste lichtwarmte, maar we hebben uiteindelijk toch iets progressie gemaakt. Een frost heb ik nog wel ergens liggen hier. Misschien dat het daar mee nog beter is? Proberen is weten.

                  Comment

                  • beyma
                    • Oct 2002
                    • 1614

                    #10
                    Als je geen frost filter hebt, probeer het licht eens indirect te 'bouncen' via het plafond ! Moet het plafond wel wit zijn hahaha in een bruin cafe gaat dat niet werken natuurlijk
                    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                    Comment

                    Working...