Afstellen lasers (JB Systems Radiant & Twin Effect)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rtgr93
    • Jun 2016
    • 2

    Afstellen lasers (JB Systems Radiant & Twin Effect)

    Beste forumleden,

    Ik heb een aantal lasers goedkoop kunnen aanschaffen, de prijs was laag omdat de afstelling van de spiegels en/of richting van de laserdiode niet meer helemaal lekker is. Voordat ik enthousiast (en domweg) alles ga open schroeven en ga pielen met potentieel gevaarlijke lichtstralen, zou ik graag advies willen over hoe ik dit het best en veiligst kan aanpakken. Ik zou ze namelijk graag weer in net werkende staat terugbrengen.

    Voor de context, het gaat om deze laser. Ik heb 2 van deze, en nog 2 precies dezelfde soort maar met groen/rood ipv groen/blauw.


    Het belangrijkst is natuurlijk veiligheid, wat kan ik wel en niet doen als ik de behuizing weg gehaald heb? Alle figuren die de lasers maken zijn krommig/scheef. Hoe kan ik deze diodes het best veilig gaan bijstellen, en testen? Beide lasers moeten natuurlijk weer netjes over elkaar vallen, zodat ook de "3de kleur" weer gemaakt kan worden. Ik hoop dat jullie richtlijnen, eigen ervaringen of links kunnen delen zodat ik wat houvast heb! Alvast bedankt.
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

    #2
    Hoi en welkom,

    Ik heb deze unit even bekeken op Youtube en sorry maar deze laser maakt nu eenmaal kromme/scheve figuren....en dat komt omdat er low budget X/Y scanners in zitten en in dit geval zijn het stappen motors zo te zien.
    Als je deze video op pauze zet op 0:47 dan kan je redelijk goed zien wat er in zit:



    Aan de linkerkant zie je de 'combine mirror' die te verstellen is met de twee inbusboutjes aan de voorkant, hier zou je nog een iets beter beeld mee kunnen bereiken, maar let op het volgende:

    Alles wat licht reflecteert qua gereedschap zoals chromen schroevendraaiers en je inbussleutels zoveel als kan tijdelijk afplakken met zwart tape en ook ringen en kettingen aan je lichaam af doen.
    Als je het echt goed wilt aanpakken koop je op Ebay een laser bril, maar met een goede dosis gezond verstand kan je best wel proberen of je nog wat meer uit deze units kan halen.

    Het grootste gevaar zit in de groene laser, omdat groen gemaakt wordt met infra rood wat door een speciaal kristal gaat zodat het groen zichtbaar wordt, echter zal hier (denk ik) ook een budget kristal gebruikt zijn waardoor er wellicht wat infrarood mee komt in de bundel en dat is dus niet zichtbaar !! (maar wel gevaarlijk dus)

    Lang verhaal kort: als jou laser net zulke figuren projecteert als in het filmpje dan zou ik deze lekker dicht laten zitten...
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

    Comment

    • rtgr93
      • Jun 2016
      • 2

      #3
      Bedankt voor je antwoord. Vanaf 10:10 bij dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=qUmJa-mfwyc zie je inderdaad dat de figuren wat wiebelig zijn, dat had ik ook wel verwacht. Bij mij is de afwijking alleen veel erger. Blauw/groen en Rood/groen vallen niet over elkaar, en bij een vierkant bijvoorbeeld, is 1 zijde verpest. Ik denk dat er dus wel wat winst te halen valt! Vanmiddag maar eens openschroeven, ik denk dat er vrij weinig mis kan gaan. Bedankt voor je advies!

      Comment

      • Merijndj
        • Mar 2001
        • 660

        #4
        Zorg goed voor je ogen, met een 0.5mW laser zit je al op het randje kwa veilige laser (stilstaand), zodra je het kastje open schroeft dan kun je ook bloot worden gesteld aan stilstaande lasers (rest licht) alleen deze zijn véél sterker!!!

        Misschien dat je met een klein beetje rook de stralen goed kunt zien en eventueel daarmee in 1 lijn stellen kunt?

        Comment

        Working...