Hoe geef ik de suggestie van een lift?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MartinS
    • Jan 2016
    • 1

    Hoe geef ik de suggestie van een lift?

    In de uitvoering van een nieuw toneelstuk is het de bedoeling dat er regelmatig een lift omhoog/omlaag gaat. Nu heb ik me suf zitten denken hoe ik dat kan visualiseren en de suggestie kan wekken dat de lift ook daadwerkelijk beweegt.

    De beschikbare spots zijn niet DMX-gestuurd, want dat zou het natuurlijk veel makkelijker maken.

    Iemand een idee?
  • iamd
    • Dec 2003
    • 23

    #2
    Hmm wat voor spots heb je dan? Als het traditionele spots zijn kan je toch een dimmerpack gebruiken?

    Bij de 'ouderwetse' liften zat er geen binnendeur in en zag je door het kijkgat elke keer het licht van de lift die voorbij kwam. Dus met andere woorden: maak een deur met een rond gat en zet er een lamp achter (niet fel) en laat die in een tempo knipperen als er op een knop is gedrukt.

    Comment

    • john-xr3i
      • May 2009
      • 93

      #3
      Ik zou eerder gaan denken in 2 rollen met daarover een geschilderd/gedrukt doek. Zoals je ook de reclameborden langs de weg regelmatig ziet.

      Als je dit achter een soort van deur of hokje zet, hoef je alleen maar de rol te draaien om een stijgende of dalende lift te krijgen.
      Dit zou je met een motor en regeling zo gek kunnen maken als je zelf wil, zou ook met de hand kunnen zelfs.
      echte vrienden krijg je niet en kopen maakt je wereld klein,
      vrienden die verdien je door er zelf een te zijn!

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        Traditioneel heb je gewoon een decorstuk van 0,5 meter hoog op de voorgrond en laat je de acteurs door de knieen gaan. En de decorstukken meerollen met een rolgordijnachtig achtergrond.

        Tegenwoordig zou je met een strook projectiescherm en een overheadprojector/beamer meer moeten kunnen. Maar in de kern is old school acteerwerk vaak voldoende.

        uitleg
        op een overheadprojector kun je met een stukje origami van legotreinspul + draad + gewichtjes + karton + lee-filtertjes
        een mooie projecterende hippe lift-illusie maken. die "niets" kost en scherp + betrouwbaar werkt voor amateurtoneel.

        professioneel laat je het lassen uit wat rechtgeleidingen en een gelaserde aluminiumplaat.
        Last edited by showband; 14-01-16, 15:09.
        lekker belangrijk!

        Comment

        Working...